خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی تفصیلی ایلنا با محمد بنا:

مثل شیر از حق شاگردانم دفاع می‌کنم/قدردان محبت رسول خادم هستم/برنامه‌ریزی صحیحی در ورزش کشور نداریم

محمد بنا شرایط حاکم بر ورزش ایران را برای مسابقات المپیک مناسب نمی‌داند و تاکید می‌کند انتقاد‌هایش صرفا به کشتی مربوط نمی‌شود.

محمد بنا نیازی به معرفی ندارد. مرد مقتدر کشتی فرنگی که با کسب سه مدال طلا تیمش در المپیک لندن مردم ایران را شگفت‌زده کرد و هنوز پس از گذشت چهار سال وقتی آن روزها یادآوری می‌شود ذهن ایرانیان به لطف زحمات بنا و شاگردانش لبریز از غرور می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که قبل از حضور بنا در کشتی فرنگی چه شرایطی داشتیم. محمد بنا این روزها تیمش را برای ساختن حماسه‌ای دیگر در المپیک ریو آماده می‌کند. صدای محمد بنا نه بخاطر اینکه کارنامه درخشانی دارد و در جهان جزو برترین مربیان ورزشی شناخته می‌شود در گوش‌ها می‌پیچد بلکه صدای او به عنوان کسی که مردم به او اعتماد دارند بلندتر از همیشه شنیدنی است.

محمد بنا بازی‌های جام‌جهانی به میزبانی شیراز را یکی از بهترین مسابقات برگزار شده در ایران می‌داند و می‌گوید: جام‌جهانی را به خوبی و با کسب بهترین نتیجه پشت سر گذاشتیم. همه اعضای کادر فنی و کشتی‌گیران در مسابقات جهانی روحیه و نتیجه خوبی کسب کردند. تعدادی از کشتی‌گیران ما که مدتی از مسابقات دور بودند توانستند در شرایط مسابقه قرار بگیرند و قبل از المپیک میدان خوبی را تجربه کنند.

او به مدت باقی مانده تا شروع مسابقات المپیک اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از 24 مرداد رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک ریو آغاز خواهد شد. همه چیز خوب است و همه اعضای تیم ملی با انگیزه و با قدرت روزهای سختی را برای رسیدن به المپیک پیش‌رو دارند. ما هم بسیار امیدواریم که همین روند را برای رسیدن به المپیک حفظ کنیم. دو مسابقه بین‌المللی در لهستان  و رومانی پیش رو داریم که 21 نفر از کشتی گیران ما در آن حضور خواهند داشت. این مسابقات می‌تواند هم به شناخت بهتر ما از ترکیب اعزامی به المپیک کمک کند و هم به کشتی‌گیران که اشکالات فنی خود را برطرف کنند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در مورد ترکیب احتمالی فرنگی‌کاران برای اعزام به مسابقات المپیک ریو می‌گوید: ما برای فرستادن بهترین کشتی‌گیران به المپیک و دیگر مسابقات بسیار دقیق هستیم و تنها به کسب بهترین نتیجه فکر می‌کنیم. همه کشتی‌گیران که برای پوشیدن دوبنده تیم ملی با هم رقابت می‌کنند با انگیزه هستند و تا فرارسیدن زمان مقرر که ما تصمیم گیری می‌کنیم همین شرایط در اردو پابرجا است.

محمد بنا در پاسخ به این سئوال که آیا کشتی گیری برای رقابت های المپیک انتخاب کرده یا خیر ، به ایلنا می‌گوید: هنوز کسی برای المپیک انتخاب نشده است حتی سعید عبدولی که جزو بهترین‌های کشتی ما است. کشتی ورزش سختی است و امکان هر اتفاقی وجود دارد که وضعیت را تغییر دهد. البته در بعضی از اوزان گمانه زنی می‌شود که چه کسی به المپیک می‌رود. به عنوان مثال اینکه همه مطمئن هستند حمید سوریان به المپیک خواهد رفت و سامان عبدولی شانسی در برابر او ندارد؛ این درست است ولی تصمیم نهایی را کادر فنی خواهد گرفت. من به عنوان سرمربی تا آخرین لحظه صبر می‌کنم تا بهترین ترکیب را برای موفقیت تیم ملی مشخص کنم.

محمد بنا که چندی است انتقادهای او در رسانه‌ها بازخورد بسیاری یافته است، این انتقادات را تنها مختص به ورزش کشتی نمی‌داند و خاطر نشان می‌کند: مشکلات ورزش ایران فقط مختص به ورزش کشتی نیست. عرصه ورزش کشور دارای مشکلات زیادی است. شاید در کشورهای دیگر هم مانند انتقادهای ما وجود داشته باشد. ولی با توجه به این مورد که نمایندگان ورزش ایران در مسابقات برون مرزی همیشه به مقام‌های خوبی دست پیدا می‌کنند فکر نکنم هیچ‌جا به اندازه ایران مشکل داشته باشد. ورزشکاران ما از غیرت ایرانی، ایثار ایرانی، گذشت ایرانی برای شاد کردن دل مردم استفاده می‌کنند. در مقابل باید امکاناتی در خور توجه را در اختیار داشته باشند. ورزشکارانی که همه می‌دانیم ذات مردم دوستی در وجودشان قرار دارد.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ادامه می‌دهد: همه ما می‌دانیم که ورزش کشور از لحاظ اقتصادی دچار مشکل است و هرچه من و امثال من بگوییم چیزی حل نمی شود. تا کنون که چیزی حل نشده. ما دائما به بچه‌ها می‌گوییم که به خاطر غیرت و تعصب و برای شادی مردم ایران تلاش کنید و به کمبودها فکر نکنید. تنها این شرایط و صحبت‌ها مختص به کشتی‌گیران نیست و همه ورزش‌کاران ایران از غیرت خود برای درخشش در مسابقات استفاده می‌کنند. با این شرایط باید گفت چاره دیگری نیست جز اینکه ادامه بدهیم.

او برخورد مسئولان ورزش کشور با انتقادهای دلسوزان جامعه ورزشی کشور را اینگونه توصیف می‌کند: مسئولانی که در راس هستند همه مشکلات ما را می‌شناسند و به خوبی می‌دانند که امثال محمد بنا برای ورزشکاران المپیکی خود چه می‌خواهند و موضوع را درک می‌کنند و گویا به دنبال راه درمان آن هم هستند. صحبتم فقط در مورد کشتی نیست چون مشکل کشتی ایران مشکل همه ورزش‌های المپیکی است. من انتقادات کف ورزش را مطرح می‌کنم.

بنا در خصوص فضایی که برخی برایش ساخته‌اند و قصد تخریب او را دارند می‌گوید: مسئولان می‌دانند که درد ما چیست و حرفی نمی‌زنند. آنها می‌دانند که یک کشتی‌گیر یا یک تکواندو‌کار یا یک تیرانداز چه مشکلاتی دارد. عده‌ای جهت‌دار و با برنامه قبلی می‌کوشند تا با وارونه جلوه دادن انتقادات و حرکات من فضا را غبارآلود ‌کنند و این بحث‌ها را با برنامه‌ریزی پیگیری می‌کنند. آنها محمد بنا را نشانه رفته‌اند که این موضوع با هوشیاری و درایت رسول خادم به عنوان نفر اول فدراسیون کشتی خنثی شد و موضع گیری او نسبت به آن افرادی که خط غلط می‌ دادند باعث شد دیگر حرفی نزنند که در همین جا لازم می‌دانم از خادم قدردانی کنم. در مجموع همیشه ورزش ما سعی کرده تا داشته‌هایش را در اختیار ورزشکاران بگذارد و این داشته‌ها گاهی وجود دارد و گاهی وجود ندارد. اگر هم نباشد کاری نمی‌توان کرد زیرا همین شرایط و فضا اطراف ما باقی می‌ماند و تغییری نمی‌کند. اگر ما می‌خواهیم نتیجه‌ای کسب کنیم مجبوریم که کمبودها را تحمل کنیم و به سختی تمرین‌ها را دامه دهیم.

وی کسب سهمیه‌های کامل المپیک توسط کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران را بسیار ارزشمند می‌خواند و این موضوع را دلیلی می‌داند که نگاه ویژه‌ای به این ورزش ملی شود: برای اینکه دو تیم کامل به بزرگ‌ترین میدان ورزش جهان اعزام شود و در همه اوزان سهمیه کسب کنیم و تقریبا همه نفرات ما شانس مدال داشته باشند زحمات بسیاری کشیده شده است. تنها دو کشور ایران و روسیه توانستند با ترکیب کامل راهی المپیک شوند. با توجه به این نکات بسیار مهم و در مقایسه با رقیبمان یعنی روسیه، شرایط ما اصلا المپیکی نیست. همه تلاش‌ها از سوی فدراسیون انجام می‌شود ولی به تنهایی نمی‌توانند شرایط را مهیا کنند. من به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی زیر مجموعه فدراسیون کشتی هستم و رییس فدراسیون هم با تمام قوا تلاش می‌کند تا فضا را المپیکی کند و مرتب رایزنی‌ها را انجام می‌دهد. ولی هرکس در هر مقامی یک قدرتی دارد و هر کسی یک بالا دستی دارد. رسول خادم هم می‌خواهد ما همه امکانات را در اختیار داشته باشیم و برای رسیدن به المپیک چیزی برای کشتی‌گیران خود کم نگذارد.

او در خصوص امکاناتی که در اختیار تیم ملی کشتی ایران قرار داده شده و در مقایسه آن با کشوری مانند مراکش که به تازگی اردوی آمادگی را در ایران برگزار کرده است می‌گوید: تیم ملی کشتی مراکش که هیچ امیدی در کشتی ندارد را ببینید که چه امکاناتی در اختیار آنها قرار داده‌اند و چه اردوهای تدارکاتی خوبی تدارک دیده‌اند و مبلغ قابل توجهی هم هزینه کرده‌اند و به صورت چرخشی در بهترین کشورها با بهترین امکانات اردو برگزار کرده‌اند. ولی آیا ما می‌توانیم چنین برنامه ریزی‌هایی داشته باشیم؟ آیا می‌توانیم از فدراسیون انتظار داشته باشیم که چنین هزینه‌هایی برای ما انجام دهند؟ من از نگاه خودم خواسته‌هایم را عنوان می‌کنم. اگر امکانات مهیا باشد و شرایط خوب باشد بهترین جای دنیا همین خانه کشتی است. در اردویی که قبل از جام‌جهانی در شیراز برگزار کردیم محبت مردم و امکانات موجود باعث بالابردن روحیه ما شد و همچنین در مقابل دیگر کشورها سربلند شدیم. چرا ایران نباید این شرایط را به صورت پیوسته و همیشگی در اختیار داشته باشد تا سطح کشتی از این هم بالاتر برود. پس نتیجه می‌گیریم با توجه به تلاش‌های زیاد مسئولان فدراسیون متاسفانه شرایط المپیکی نیست.

سرمربی پرافتخار ورزش ایران در مورد همکاری مسئولان وزارت ورزش با ورزش کاران المپیکی خاطرنشان می‌کند: هر شخصی که در راس ورزش حضور دارد و متولی این امر است می‌خواهد در دوران حضورش ورزشکاران، بهترین نتیجه را بگیرند تا کارنامه درخشانی از دوران مدیریتش باقی بماند. ولی ما برنامه ریزی صحیح نداریم. در سال‌های اخیر ما بخاطر بی برنامگی هزینه زیادی دادیم. ما در سال‌های منتهی به المپیک که باید به فکر هزینه‌های ورزشکاران و اختصاص بودجه به آنان باشیم به کارهای عمرانی می‌پردازیم و آن وقتی که باید به فکر کارهای عمرانی باشیم همه هزینه‌ها را صرف یک رشته ورزشی خاص می‌کنیم. ما در ورزش ایران فقط یک رشته داریم که به آن اهمیت می‌دهند و آن هم فوتبال است و باقی رشته‌ها با فاصله زیاد در رده‌های بعدی حضور دارند و در مقایسه هیچ چیز باهم همخوانی ندارد.

بنا به انتقاد تلویحی از کی‌روش می‌پردازد و تاکید می‌کند: برای رضایت یک مربی چندین بار زمین را شخم می‌زنیم و لباس تیم ملی را تعویض می‌کنیم تا تنها او را راضی نگه داریم تا او از فدراسیون فوتبال انتقاد نکند. ولی در مقابل یک انتقاد کوچک محمد بنا که یک کلمه می‌گوید به وضعیت کشتی‌گیران رسیدگی کنید جبهه می‌گیرند و حمله می کنند و می‌گویند "سر مردم منت نگذار و تو وظیفه داری که به کشتی خدمت کنی" من که تا کنون چیزی برای کشتی ایران کم نگذاشته‌ام و همه مردم هم این را به خوبی می‌دانند که محمد بنا سرباز این ورزش است و کسی جز مردم نمی‌تواند این حرف‌ها را به من بزند.

بنا ادامه می‌‌دهد: تیم ملی کشتی فرنگی ایران به مانند همه تیم ‌ملی‌ها متعلق به شخص نیست بلکه متعلق به مردم این کشور است. مسئولیت کشتی فرنگی با من است و من در مقابل مردم باید پاسخگو باشم. من حق دارم در زمانی که شرایط مهیا نیست انتقاد کنم و مشکلات را بگویم. اگر در این زمان حرف نزنم در آینده که فایده‌ای نخواهد داشت که از شرایط انتقاد کنم. وقتی که انتقاد می‌کنم، می‌گویند "بنا می‌خواهد تمرکز تیم ملی را به هم بزند و فضا را خراب کند". شاگردان من حرف نمی‌زنند چون می‌دانند من اینجا هستم و حرف می‌زنم و مثل شیر از حقشان دفاع می‌کنم. در این شرایط آنها روحیه بهتری دارند و تمرکز خود را برای تمرین می‌گذارند و خوشحال هستند که من انتقادهای به جایی را مطرح می‌کنم. آنها دوست ندارند با مربی کار کنند که حرف نمی‌زند و فقط به فکر خودش است، و بخاطر یک سفر ساکت می‌نشیند و انتقاد نمی‌کند. کشتی‌گیران به این دلیل ساکت هستند و به خوبی تمرین می‌کنند و تمرکزشان را برای قهرمانی گذاشته اند.

بنا آمادگی روانی تیم ملی کشتی فرنگی را برای حضور در المپیک باتوجه به مشکلات جاری عالی می‌داند و ادامه می‌دهد: بچه‌های ما گله‌مندند و از شرایط راضی نیستند. ولی هدفی که دارند خیلی بالاتر از آن است که این مشکلات بتواند جلوی انگیزه آنها را بگیرد. آنها با تمام تلاش خود را برای بهترین مقام‌ها آماده می‌کنند تا بتوانند باز هم مردم را خوشحال کنند. ما در کنار مسایل فنی به مسایل روحی بچه‌ها هم اهمیت زیادی می‌دهیم که در حال حاضر همه در بهترین شرایط قرار دارند.

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در پایان گفت‌وگوی خود با ایلنا در خصوص مسابقات المپیک و کشورهایی که می‌توانند با ایران رقابت ‌کنند، می‌گوید: در کشتی فرنگی رقابت خیلی نزدیک است و نمی‌توان کشور یا کشتی‌گیری را به عنوان رقیب اصلی نام برد. همه کشورها برای ما به عنوان رقیب اصلی محسوب می‌شوند و ما هر بازی را فینال می‌دانیم تا به مدال طلا برسیم. 20 نفر در هر وزن حضور دارند که هر 20 نفر شانس کسب مدال دارند و رقابت فشرده‌ای را خواهند داشت. اگر شرایط تیم ملی کشتی فرنگی در فاصله مانده تا المپیک به خوبی مهیا شود که امیدواریم به زودی همه مشکلات حل شود هر 6 نفر ما شانس این را دارند که مدال بگیرند. من در المپیک لندن گفته بودم همه کشتی‌گیران ما شانس مدال دارند و سه نفر طلا گرفتند و اکنون قبل از شروع مسابقات المپیک ریو هم می‌گویم که هر 6 نفر تیم ملی می‌توانند روی سکو بایستند.

 

 

کد خبر : ۳۷۶۶۲۶