خبرگزاری کار ایران

هفته بیست‌ونهم لیگ برتر خلیج فارس؛

جنگ مدعیان در تهران، تبریز و مشهد/ آغاز شمارش معکوس قهرمانی لیگ

هفته بیست‌ونهم لیگ برتر، با انجام هشت بازی هم‌زمان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، هفته بیست‌ونهم لیگ برتر، با انجام هشت بازی هم‌زمان برگزار می‌شود. این بازی‌ها از ساعت 18 برگزار می‌شود.

استقلال-تراکتورسازی؛ رحمتی و مظلومی علیه قلعه نویی

استقلال تهران، تیمی که پس از بیست و چهار هفته صدرنشینی در دربی باخت و صدر را از دست داد. کمتر کسی فکر می‌کرد که این تیم بازهم بتواند به صدر برسد. استقلالی‌ها با دو برد پیاپی بعد از دربی توانستند در کورس قهرمانی بمانند و اکنون خودشان  سرنوشت خود را مشخص کنند. آبی‌پوشان از این حیث از روحیه خوبی برخوردارند. تراکتورسازان هم پس از صدرنشینی در لیگ قهرمانان آسیا، روحیه بالایی دارند. البته هفته گذشته مقابل الهلال عربستان بازنده شدند اما بازهم به عنوان صدرنشین صعود کردند. ممکن است این باخت کمی از لحاظ روحی روی بازیکنان تاثیر گذار باشد. نکته قابل توجه این دیدار، در درجه اول تقابل مظلومی و قلعه‌نویی و بعد از آن، تقابل کاپیتان استقلال با سرمربی سابق است. امیر قلعه‌نویی که رقابت دیرینه‌ای با پرویز مظلومی دارد برای باختن به تهران نمی‌آید. او با استراحت دادن به بعضی از بازیکنان اصلی تیم، مقابل الهلال نشان داد که این بازی برای قلعه‌نویی اهمیت بالایی دارد. از سوی دیگر مظلومی اگر در این بازی قلعه‌نویی را شکست دهد، برای سومین بار است که در این فصل تیم‌های او را برده است. ابتدای فصل وقتی قلعه‌نویی سرمربی ملوان‌ بود، استقلال این تیم را 2 بر صفر برد و بعد از آن در جام حذفی تراکتورسازی را که قلعه‌نویی را به خدمت گرفته بود، شکست داد. بازی رفت دو تیم صفر-صفر شد و این چهارمین تقابل این دو مربی در یک فصل است. از طرفی، کاپیتان آبی‌پوشان که مهمترین ستاره این فصل استقلالی‌هاست تمام عزم خود را جزم کرده است که قلعه‌نویی را شکست دهد. مشکلات این دو نفر هیچگاه در رسانه‌ها به وضوح گفته نشده‌است اما این مشکلات آن‌قدر عمیق بوده است که باعث شده رحمتی از دو سال پیش تا کنون به سمت نیمکت قلعه‌نویی نرود. این مسابقه در ورزشگاه آزادی و به میزبانی استقلال برگزار می‌شود.

ملوان-صبا؛ قوهای انزلی، لب پرتگاه ایستاده‌اند

تیم علی دایی در این هفته میهمان ملوان بند انزلی است. ملوان‌ها تنها دو امتیاز تا سقوط فاصله دارند و تیم سیاه‌جامگان رده چهاردهمی آن‌ها را تعقیب می‌کند. با توجه به این که در این فصل سه تیم مستقیما به دسته یک می‌روند، در این هفته‌ها، تیم‌ها انتهای جدولی تمام دقت و توان خود را به کار می‌گیرند که اشتباهی از آنها سرنزند و بتوانند لیگ را به سلامت به پایان برسانند. انزلی‌چی ها به خوبی این نکته را می‌دانند و به نظر می‌رسد در این دو هفته، ملوان متفاوتی را در زمین فوتبال ببینیم. از طرفی تیم صبای قم شانس زیادی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، ندارد و برای همین، تیم علی دایی انگیزه زیادی برای این برد خارج از خانه ندارد. تنها نکته‌ای که می‌تواند دایی را برای پیروزی تحریک کند این است که با این برد روحیه تیمش را بالا ببرد تا هفته آخر لیگ، مقابل استقلال بتوانند نتیجه خوبی بگیرند و مسیر قهرمانی پرسپولیس را مرتفع کنند.

گسترش فولاد-پرسپولیس؛ بازی مرگ و زندگی در تبریز

این بازی می تواند مهمترین بازی فصل پرسپولیس باشد، چرا که واگذار کردن نتیجه این بازی می تواند آرزوی چند ساله پرسپولیسی‌ها برای قهرمانی را بر باد دهد، اما کسب سه امتیاز این بازی می تواند پرسپولیسی ها را امیدوارم به هفته آخر لیگ کند، تا شاید با لغزش دو تیم استقلال تهران و استقلال خوزستان جام قهرمانی در دستان پرسپولیسی‌ها قرار گیرد. پرسپولیس هفته گذشته بعد از پنج پیروزی پیاپی نتیجه را به نفت تهران واگذار کرد تا قهرمانی این تیم با اما اگر مواجه شود. چیزی که پرسپولیسی‌ها را هنوز امیدوار نگه داشته است، بازی سخت استقلال تهران مقابل تراکتورسازی و صبای قم است. از طرفی هم استقلال خوزستان دیگر تیم مدعی در هفته آخر باید به مصاف تیم قدرتمند ذوب‌آهن اصفهان برود. رامین رضاییان که محرومیتش یکی از عوامل باخت پرسپولیس مقابل نفت تهران بود، در بازی با گسترش فولاد حضور دارد، همینطور محسن بنگر مدافع مصدوم پرسپولیس به احتمال زیاد به بازی مقابل گسترش فولاد تبریز می‌رسد.

تیم گسترش فولاد تبریز، یکی از تیم ‌های خوب لیگ امسال است، طوری که برانکو بعد از بازی رفت مقابل این تیم به تمجید از کادرفنی و بازیکنان گسترش پرداخته بود. گسترش فولاد تبریز نه شانسی برای کسب سهمیه دارد و نه خطر سقوط آن‌ها را تهدید می‌کند، اما آنها به دنبال این هستند که در سرنوشت قهرمانی تاثیرگذار باشند و رتبه تک رقمی خود را در جدول حفظ کنند. کادرفنی و اعضای این تیم در این هفته اعتراضات زیادی نسبت به تغییر ورزشگاه بازی، از بنیان دیزل به یادگارامام انجام دادند.

راه آهن – سپاهان ؛ تلاش راه‌آهن برای بقا

سقوط ‌راه‌آهن به لیگ یک تقریبا قطعی شده است، آنها اگر در این بازی امتیازی از دست بدهند قطع به یقین به لیگ یک سقوط کنند. عوض کردن سرمربی و آوردن مربی یونانی به این تیم نتیجه نداد و اینطور که به نظر می‌آید این تیم در فصل بعد رقابت‌های لیگ برتر حضور ندارد. سپاهان هم بر خلاف چند ساله گذشته که یا قهرمان می‌شد و یا مدعی قهرمانی بود امسال حضوری در بالای جدول ندارند. آنها به شکل بسیار تلخی ار جام باشگاه‌های آسیا هم کنار رفتند و تنها با یک برد در رده چهارم قرار گرفتند.

استقلال اهواز – سایپا؛ تحت تاثیر برکناری آقا معلم

تکلیف استقلال اهواز که مشخص است، سقوط کرده‌اند و در فصل بعد رقابت‌های لیگ برتر نیستند. اما وضعیت تیم سایپا عجیب است. مدیرعامل این تیم بیت‌اله رضایی در دو هفته مانده به پایان رقابت‌ها مجید جلالی را برکنار کرد. بعد از برکناری جلالی با مربی این تیم، فرهاد پورغلامی برای سرمربیگری سایپا صحبت‌هایی شد که پورغلامی نه تنها این پیشنهاد را نپذیرفت بلکه به احترام مجید جلالی از مربیگری سایپا استعفا داد. بعد از کش و قوس های زیاد بالاخره رجبی  با رخصت از مجید جلالی سرمربیگری این تیم را پذیرفت تا حداقل این تیم در دو بازی باقیمانده بدون سرمربی نباشد.

پدیده مشهد – استقلال خوزستان؛ مهاجری علیه ویسی

ضلع دیگر مثلث قهرمانی کشور شاگردان عبدالله ویسی هستند که توانسته‌اند با عملکرد خوبشان در فصل جاری شگفتی و تحسین همگان را برانگیزند. آنها در حالی در رتبه دوم جدول قرار دارند که فقط تعداد گل زده شده‌شان در لیگ برتر از استقلال تهران کمتر است و نسبت به دو تیم قدرتمند پایتخت از شانس کمتری برای قهرمانی برخوردار نیستند.

پدیده مشهد در فصل جاری هم عملکردی مانند فصل گذشته را از خود ارائه داده و از چند هفته‌ پیش ماندنش در لیگ برتر قطعی شده است. با توجه به این موضوع رضا مهاجری در دو، سه دیدار گذشته بیشتر از بازیکنان جوان تیمش بهره برده و این موضوع می‌تواند به نفع استقلال خوزستان و به ضرر سرخابی‌های پایتخت باشد.

بازی رفت هر دو تیم با سه گل به سود شاگردان کمالوند تمام شد و پدیده هیچ وقت موفق به شکست آبی های خوزستان نشده است.

نفت تهران – فولاد خوزستان، جنگ جوانان برای اثبات شایستگی

نفت تهران بر خلاف فصل گذشته که از وضعیت مالی مطلوبی بهره مند بود و برای قهرمانی می‌جنگید حال و روز خوبی در فصل جاری ندارد، اما کماکان نسبت به کسب سهمیه لیگ برتر امیدوار است. آنها هفته‌ گذشته دست به کار بزرگی زدند و با وجود تمام ناملایمات پر‌سپولیس را در حضور چند ده هزار هو‌اد‌ا‌رش در آزادی زمین گیر کردند تا این تیم از صدر جدول پایین بیاید. نفت در حال‌ حاضر با تفاضل گل کمتر در رتبه پنجم جدول رده‌بندی قرار دارد.

در سوی مقابل فولاد خوزستانی قرار دارد که یک نیم فصل کابوس وار را در ابتدای لیگ طی کرد، اما در نیم فصل دوم عملکرد بسیار متفاوتی را از خودش نشان داد. آنها جزو تیم‌های بالا نشین نیم فصل دوم محسوب می‌شوند، اما در جدول کلی لیگ برتر در جایگاه دهم قرار دارند.

بازی رفت دو تیم در خوزستان با پیروزی دو بر یک علی منصوریان و شاگردانش به پایان رسید.

ذوب آهن – سیاه‌جامگان؛ کار سخت شاگردان کاظمی در اصفهان

یاران یحیی گل محمدی با امتیازاتی که در هفته‌های اخیر از دست داده‌اند از صدر جدول فاصله گرفته‌اند و شانسی برای قهرمانی ندارند، اما آنها می‌توانند با پیروزی در دو بازی اخیر تا رتبه چهارم جدول رده‌بندی بالا بیایند و با توجه به حضور در فینال جام حذفی به همراه استقلال تهران کسب سهمیه آسیا را قطعی کنند.

این تیم اصفهانی با پیروزی در بازی آخر خود مقابل النصر در لیگ قهرمانان آسیا لقب بهترین تیم قاره کهن در دور گروهی را به دست آوردند و با انگیزه زیادی مقابل سیاه‌جامگان صف آرایی می‌کنند.

سیاه‌جامگان یکی از سه تیم فانوس به دست انتهای جدول لیگ برتر است و برای فرار از منطقه سقوط تنها دو امتیاز فاصله دارد. شاگردان فرهاد کاظمی در بازی هفته‌ گذشته خود با گل به خودی مدافع این تیم سه امتیاز حساس را مقابل صبای قم از دست دادند و در هفته‌ای که ملوان هم شکست خورده بود نتوانستند به رتبه سیزدهم جدول صعود کنند.

تنها دیدار تاریخ دو تیم بازی رفت این فصل بود که ذوب آهن با نتیجه‌ یک بر صفر در آن پیروز شد.

 

 

کد خبر : ۳۶۸۲۳۹