خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی تفصیلی ایلنا با دکتر محمد خبیری

قبل از بلاتر هم فیفا درگیر فساد بود/ انتخاب اینفانتینو نفعی برای ما ندارد

نایب ‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال: تجربه اجرایی که انیفانتینو از کار کردن در یوفا کسب کرده است، در فعالیت او در فیفا بسیار تاثیرگذار خواهد بود و رئیس جدید می‌تواند گام‌های مهمی برای فوتبال بردارد.

دکتر محمد خبیری، نایب‌رئیس سابق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا در مورد موضوعات مختلف فیفا در یک سال اخیر از جمله پرونده فساد بلاتر و انتخاب جیانی اینفانتینو به عنوان رئیس جدید صحبت کرده است:

 دکتر خبیری در پاسخ به این سوال که آیا فساد در فیفا نهادینه شده است و یا با تغییر رئیس این فساد برطرف خواهد شد گفت: مسائل فساد معمولاً وقتی رسانه‌ای می شود که سند و مدرک محکی برای آن وجود داشته باشد. مجمع فیفا هر ساله تشکیل جلسه می‌دهد و یکی از اصلی‌ترین وظایف این مجمع ارائه تراز مالی فیفا است که باید کاملاً شفاف باشد و از همین جهت نمی‌شود بدون مدرک حرف از فساد در نهادی مانند فیفا زد. در دوره قبل از بلاتر و در زمان هاوه‌لانژ هم فساد در فیفا وجود داشت. مخصوصاً در موضوع فروش حق پخش تلویزیونی که تخلف در آن وجود داشت اما هیچ وقت نتوانستند به دلیل نبود مدرک هاوه‌لانژ را محکوم کنند و فقط عده‌ای که در آن پرونده دلالی می‌کردند محروم شدند.

وی راجع به نقش دو کشور انگلیس و آمریکا در افشا شدن فساد در فیفا عنوان کرد: افشای پرونده فساد در فیفا، موضوعی بود که بعد از دادن میزبانی جام‌جهانی به روسیه و قطر از سوی انگلیس و آمریکا کلید خورد. این دو کشور شدیداً دنبال این بودند که میزبانی جام جهانی 2018 و 2022 را بدست بیاورند که در این امر ناموفق بودند. موضوع به این شکل بود که بعد از اعطای میزبانی به روسیه و قطر، حجم بالایی از پول به حساب فیفا واریز می‌شد که بسیار بحث برانگیز بود. ضمن اینکه در تراز مالی فیفا هم این پول‌ها نمی‌آمد. کمیته اخلاق فیفا با کمک پلیس بین‌الملل و با تحریک انگلیس و آمریکا به خوبی به این موضوع ورود کرد و سپس با کمک این دو کشور اسناد زیادی که اتفاقاً بر علیه بلاتر هم بود رو شد و شرایط به شکلی پیش رفت که در انتها منجر به محرومیت افراد سرشناسی مانند بلاتر و پلاتینی شد. به نظرم این اتفاقات خیلی هم به موقع رخ داد و باعث شد تا انتخابات ریاست فیفا با چشم باز انجام شود.

دکتر خبیری همچنین در مورد انتخابات اخیر فیفا و انتخاب اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا اظهار داشت: من خودم در چهار انتخابات فیفا حضور داشتم و رقابت نامزدها با یکدیگر را دیده بودم و باید بگویم انتخابات اخیر که اینفانتینو پیروز آن بود، یکی از پرچالش‌ترین انتخابات تاریخ فیفا بود که خوشبختانه در نهایت هم با پیروزی کسی به پایان رسید که بهترین گزینه در میان نامزدها بود و از این حیث می‌شود گفت آدم خوبی برای ریاست فیفا انتخاب شد. اینفانتینو به واسطه سال‌ها حضور در یوفا، تجربه اجرایی بسیار بالایی دارد و آدمی است که در نهاد پیچده‌ای مانند یوفا بسیار بی سر‌وصدا کار کرده است. من معتقدم که یوفا نسبت به فیفا سازمان پیچیده‌تری است و به همین دلیل تجربه اجرایی که انیفانتینو از کار کردن در یوفا کسب کرده است، در فعالیت او در فیفا بسیار تاثیرگذار خواهد بود و رئیس جدید می‌تواند گام‌های مهمی برای فوتبال بردارد. نباید فراموش کرد که رئیس جدید فیفا یک حقوقدان است و به 6 زبان زنده دنیا تسلط دارد و این‌ها همه مواردی است که نشان می‌دهد در میان نامزدها او از همه بهتر و قوی‌تر بوده است و باید خوشحال بود که چنین فردی برای ریاست فیفا انتخاب شده است. البته انیفانتینو در مقایسه با بلاتر از لحاظ مدیریتی در سطح پایین‌تری قرار دارد و دلیل آن هم این است که بلاتر 20 سال در فیفا دبیرکل بود و از نظر من آدم نابغه‌ای بود که متاسفانه این مواردی که در انتهای ریاستش رخ داد وجه او را خراب کرد.

عضو سابق کمیته انتقالی فیفا در مورد انتخاب نشدن شیخ سلمان در انتخابات ریاست فیفا نیز تصریح کرد: شیخ سلمان با اینکه در ظاهر با ما خوب بود و کفاشیان هم رابطه خوبی با او داشت، ولی در مساله عربستان قانون را رعایت نکرد و از نظر من در این پرونده رد شد. او به جای رعایت قوانین و برخورد با عربستان، تحت تاثیر فشار عرب‌ها قرار گرفت و حل موضوع را به عهده خود ما گذاشت و به شکل واضحی در این زمینه تخلف کرد. ما همیشه مخصوصاً پس از  جنگ میزبانی مسابقات مختلف را بر عهده داشتیم که حتی در یک مورد هم خطا نداشتیم. حتی کشورهایی مانند عراق و سوریه به دلیل امنیتی که اینجا وجود دارد مسابقات خود را با تایید کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا در کشور ما برگزار کردند و اینکه کنفدارسیون فوتبال آسیا و شیخ سلمان در پرونده ادعای عربستان با این شکل با ما برخورد کردند، نمونه بارز بی قانونی بود. من به شخصه اصلاً فکر نمی‌کردم که شیخ سلمان انقدر راحت تسلیم فشار عربستان شود. او باید طبق قانون به عربستان اعلام می‌کرد که اگر نمایندگانش به ایران نروند، نتیجه بازی‌های آن‌ها با تیمهای ما 3-0 به سود ایران خواهد شد. حالا خیلی‌ها می گویند که شیخ سلمان دوست ما بود و اگر انتخاب می‌شد، به نفع ما بود. اما من به هیچ وجه این حرف را قبول ندارم و معتقدم فردی که در آن پرونده به این شکل با ما برخورد کرد، به هیچ وجه آدم قابل اعتمادی نبود که بشود روی آن حساب کرد و به همین دلیل می‌گویم قطعاً انتخاب او نفعی برای ما نداشت. ما باید خوشحال باشیم که اینفانتینو رئیس فیفا شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مخفی بودن رای فدراسیون فوتبال کشورمان در انتخابات فیفا، کار درستی است یا خیر بیان داشت: در مورد اینکه مخفی بودن رای ما خوب است یا نه باید بگویم که کار درست همین است که رای ما مخفی بماند و لزومی ندارد کسی بداند کفاشیان به چه کسی رای داده است. در زمانی که من خودم بودم، در یک رای گیری AFC فردی که ما به آن رای داده بودیم انتخاب نشد و کسی انتخاب شد که ما به آن رای نداده بودیم، بعد از پایان انتخابات فردی که انتخاب شده بود از اولین کسانی که تشکر کرد ما بودیم چون فکر می‌کرد به او رای داده‌ایم. ما هم اصلاً نگفتیم که به چه کسی رای داده‌ایم. در این جور قضایا بهترین شیوه همین است و صلاح به این است که رای مخفی باشد. من نمی دانم کفاشیان به کی رای داده است ولی کار خوبی که کردن همین بود که نگفتند به چه کسی رای دادند و با هر دو نامزد اصلی هم رابطه خوبی داشتند.

دکتر خبیری در واکنش به این که انتخاب اینفانتینو چه نفعی برای فوتبال ما خواهد داشت و آیا می‌توانیم با انتخاب او در فیفا صاحب کرسی شویم، گفت: یکسری چارچوب‌ها در فیفا وجود دارد که نمی‌شود آن‌ها را زیاد تغییر داد و توقع داشت کرسی کسب کنیم. ما در کمیته‌های فیفا همیشه دو سه تا کرسی را داریم، ولی برای گرفتن کرسی و یا امتیاز دیگر هیچ تاثیری نخواهد داشت و این‌ها لابی‌های است که خود ما باید در کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا برقرار کنیم. البته در فیفا نمی‌توانیم چون معمولاً برای عضو کمیته اجرایی فیفا شدن، باید از طریق کنفدراسیون فوتبال آسیا انتخاب بشویم که آنجا باید لابی‌های خاص خودش را داشته باشیم که البته این لابی‌ها را نداریم و انتخاب اینفانتینو هم نفعی در این زمینه برای ما ندارد.

 

کد خبر : ۳۵۱۶۶۷