خبرگزاری کار ایران

چرا نگران "بند خاص" اضافه شده به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نباشیم؟

قوانین مطرود و ماموریت غیرممکن وزارت ورزش

هفته گذشته کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در نامه‌ای به جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در خصوص تصمیمات خلق الساعه وزارت ورزش در زمینه تغییر اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی هشدار داد و خواهان جلوگیری از دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌های ورزشی شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، اقدام وزارت ورزش در رابطه با اضافه کردن بندی خاص به اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که به مدیران کل استان‌ها اجازه می‌دهد تا انتخابات هیات‌های ورزشی را انجام بدهند با واکنش شدید کمیته ملی المپیک و البته کارشناسان ورزشی کشور مواجه شده است. اقدامی که دخالت آشکار دولت در امور ورزش است و می‌تواند با توجه به حساسیت فراوان کمیته بین المللی المپیک، تبعات فراوانی را برای ورزش کشورمان همراه داشته باشد.

پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که از سوی وزارت ورزش تهیه و آماده شده است، قرار است در کمیسیون اجتماعی هیات دولت مورد بررسی قرار بگیرد و به زودی نظر نهایی در مورد آن اعلام خواهد شد و این احتمال وجود دارد که با تایید کمیسون اجتماعی هیات دولت، این اساسنامه تصویب شده و به صورت قانون در بیاید.

اما نکته مهم راجع به این موضوع این است که علیرغم تمام نگرانی‌هایی که در مورد تصویب شدن احتمالی این اساسنامه وجود دارد، به دلیل مغایرت برخی قوانین با آیین نامه‌های نهادهای بین‌المللی اساسا برخی مصوبه‌ها ضمانت اجرایی نخواهند داشت.

با توجه به اینکه بند مورد نظر وزارت ورزش که در پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آورده شده است، مغایرت جدی با قوانین کمیته بین‌المللی المپیک دارد و می‌تواند در صورت اجرایی شدن، تبعاتی جدی برای ورزش کشورمان داشته باشد به نظر قانونی مطرود است و اجرای آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

با توجه به همین مساله به نظر می‌رسد که نباید نگران تصویب بند پیشنهادی وزارت ورزش در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی بود. بندی که طبق گفته رئیس کمیته ملی المپیک بیشتر شبیه یک تصمیم خلق‌الساعه است تا یک اقدام منطقی و کارشناسی شده.

 

کد خبر : ۳۵۰۰۰۴