خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست سعودی‌ها درباره درهم‌آمیختن سیاست و ورزش غیرقابل قبول است/می‌توانیم مشاور فدراسیون فوتبال باشیم اما دخالتی نمی‌کنیم

موضوع رفتارهای زننده سعودی‌ها در عرصه فوتبال حالا واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان را نیز باعث شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که نظر شما راجع به جنگ روانی سعودی‌ها در فضای فوتبال و این ادعا که ایران برای بازی امن نیست و باید کشور دیگری برای بازی تیم‌های دو کشور انتخاب شود، چیست، به خبرنگار ورزشی ایلنا اینگونه پاسخ داد: اینکه عربستان ادعا می‌کند ایران ناامن است ادعای گزافی است. همه شهادت می‌دهند که این یک ادعای سیاسی و مبتنی بر سیاست تنش‌آفرینی است که عربستان آن را دنبال می‌کند.

جابری انصاری در پاسخ به این سئوال که واکنش وزارت امور خارجه به چنین ادعاهایی چیست، خاطرنشان کرد: در این زمینه موضع ما بسیار روشن است؛ کشور ما کشوری با ثبات و دارای امنیت است و این حرف گزاف به هیچ وجه قابلیت انطباق با وضعیت جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

وی همچنین در واکنش به ادعای فدراسیون فوتبال مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه می‌تواند در زمینه حل مناقشه میان ایران و عربستان به فوتبال کمک کند نیز اینگونه واکنش نشان داد: در مورد ادعای فدراسیون فوتبال و آقای کفاشیان قوانین بین‌المللی حاکم بر فدراسیون‌های ورزشی  و البته رویه‌های موجود در این زمینه بر جدا بودن امر ورزش از سیاست تاکید دارد. سیاستی که عربستان سعودی پیگیری می‌کند و اقداماتی که در این مدت اخیر انجام داده به طور آشکار نقض این رویه‌های ورزشی و قوانین ناظر بر فعالیت‌های ورزشی است که البته این قوانین جزو خطوط قرمز در میادین بین‌المللی ورزش محسوب می شود. اختلاط سیاست و مسائل ورزشی در دستور کار عربستانی‌ها قرار گرفته است در حالی که این دو موضوع باید از یکدیگر تفکیک شوند.

وی ادامه داد: انتقاد اساسی به اقدامات و مواضع عربستان سعودی وارد است که نقض صریح قوانین بین‌المللی ناظر به ورزش را در این زمینه دنبال کرده‌اند. موضع ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران در قبال ادعاهای گزاف عربستان سعودی در زمینه ناامنی و مسائل سیاسی که در خصوص کشورمان مطرح می‌کنند آشکار است اما معتقدیم که مسائل ورزشی باید از طریق سازوکارهای ورزشی و با مراعات قوانین بین‌المللی حاکم بر ورزش پیگیری و حل شود و در این زمینه هم نهادهای ورزشی ایران طرف اصلی هستند که می‌بایست مسائل را دنبال کنند.

آیا وزارت امور خارجه در این زمینه از سوی فدراسیون فوتبال طرف مشورت قرار گرفته است؟ جابری انصاری در پاسخ به این سئوال گفت: فدراسیون فوتبال از ما مشورت‌هایی گرفته و بدیهی است که ما به عنوان یک نهاد حاکمیتی طرف مشورت قرار بگیریم. ما نظرات کارشناسانه و مشورتی خودمان را اعلام کردیم و اعلام می‌کنیم اما تصمیم‌گیری در زمینه امور ورزشی مربوط به نهادهای ورزشی است و ما به هیچ وجه منطق عقیم عربستان سعودی در زمینه در هم آمیختن مسائل سیاسی با ورزش را قبول نداریم و در آن مسیر حرکت نمی‌کنیم.

کد خبر : ۳۴۵۶۷۶