خبرگزاری کار ایران

به مناسبت تولد ۲۴ سالگی؛

نیمار؛ ابرستاره‌ای از کهکشان زرد

ستاره‌برزیلی بارسا همزمان با کریس رونالدو به دنیا آمده با این تفاوت که او 24 ساله شد ولی کریس به سی و یک‌سالگی رسید.

به گزارش ایلنا، نیمار دا سیلوا سانتوس جونیور 5 فوریه 1992 در شهر موگی‌داس کروزس در کور برزیل متولد شد. نیمار فوتبال خود را از 15 سالگی به عنوان فوتبالیست نیمه‌حرفه‌ای و از 17 سالگی به صورت حرفه‌ای آغاز کرد.

نیمار نام خود را از پدرش(نیمار داسیلوا سنیور) به ارث برده که پدرش نیز فوتبالیست بوده و به عنوان مشاور به پسرش کمک می‌کند که البته به همراه پسرش دچار فساد مالی شده و از سوی دادگاه هم متهم شناخته شده است. نیمار دارای یک فرزند پسر به نام داوی لوکا که از نامزد سابقش کارولین دانتاس است.

نیمار سال 1992، به همراه خانواده‌اش برای بازی در تیم جوانان سانتوس به سنت وینسنت نقل‌مکان کرد. سپس سال 2003 توانست به تیم بزرگسالان سانتوس راه یابد. او در سن 15 سالگی با حقوق ماهینانه 10،000 رئال(واحد پول رایج در برزیل) و در 16 سالگی 25،000 رئال دست یافت تا خانواده خود را از نظر مالی تامین و کیفیت زندگی خود را بهبود یابد.

نیمار در سن 17 سالگی با عقد قرارداد رسمی از سوی باشگاه سانتوس به تیم اصلی این باشگاه راه یافت. او در اولین حضور حرفه‌ای خود در 7 مارس 2009، علیرغم اینکه تنها 17 سال داشت در مقابل اوئست 30 دقیقه بازی کرد و تیمش به پیروزی 2-1 رسید. نیمار در بازی دومش توانست اولین گل خود را برای سانتوس مقابل باشگاه موگی‌میریم به ثمر برساند. نیمار فصل 2009-2010 لیگ برزیل موفق شد در 48 بازی 14 به ثمر برساند.

سال 2010 باشگاه چلسی علاقه خود را به نیمار نشان داد و با پیشنهاد 20 میلیون پوند به سانتوس خواهان جذب این مهاجم برزیلی شد که باشگاه سانتوس این پیشنهاد را رد کرد و اعلام کرد نیمار فقط به سانتوس و بازی در برزیل فکر می‌کند. اگر چه نیمار در مصاحبه با روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف بیان کرد از اینکه چلسی به من پیشنهاد حضور در لیگ برتر انگلیس را داده واقعا خوشحالم و این رویای من است که روزی در اروپا بازی کنم ولی در این لحظه بهترین تصمیم این است که در کشورم بازی کنم.

باشگاه‌های بزرگ اروپایی مانند رئال مادرید، منچستریونایتد، بارسلونا و منچسترسیتی خواهان جذب ستاره ۱۹ ساله برزیلی شدند ولی باشگاه سانتوس با جدایی ستاره تیمش موافقت نکرد تا او همچنان در تیم سابقش حضور داشته باشد.

نیمار 18 مارس 2013 اعلام کرد حالا وقت آن رسیده به رویای بازی در اروپا برای تیم‌های بزرگی مانند بارسلونا، رئال مادرید و چلسی دست پیدا کنم و هیچ مشکلی برای ترک سانتوس ندارم و هر زمانی و هر باشگاهی بخواهم می‌روم.

نیمار بعد از اینکه از باشگاه‌های اروپایی مانند رئال‌مادرید و چلسی پیشنهادهای دریافت کرد سرانجام در تاریخ  24 مه 2013 با عقد قرارداد 5 سال به مبلغ تقریبی 56 میلیون یورو به باشگاه بارسلونا پیوست، در حالیکه فلورنتینو پرز رئیس باشگاه رئال‌مادرید مبلغ 150 میلیون دلار به نیمار پیشنهاد داده بود. نیمار بعد از پیوستن به بارسلونا در مصاحبه با شبکه‌اختصاصی باشگاه بارسلونا گفت: آرزوی من بازی کردن در بارسلونا بود و همچنین بازی کنار لیونل مسی، ژاوی، اینیستا و دنی‌آلوز رویای من است.

حضور در بارسلونا، شروع کار نیمار برای ستاره‌شدن بود. او ابتدا نمی‌توانست تمام توانایی‌هایش را به نمایش بگذارد اما به تدریج در ترکیب بارسا جا افتاد و توانست کنار مسی و سانچز مثلث خوبی را تشکیل دهد. 2 ماه پس از حضور نیمار در بارسلونا تیتو ویلانوا به دلیل وجود یک غده سرطانی در گلویش مجبور شد از سمت مربیگری بارسلونا استعفا بدهد. پس از آن تاتا مارتینو هدایت بارسا را بر عهده گرفت اما نیمار به همراه بارسلونا در سال 2014 تنها به قهرمانی سوپرجام اسپانیا دست یافت.

فصل 2014/15 برای نیمار رویایی طی شد. بارسلونا در پایان این فصل موفق شد برای دومین بار در طول تاریخ سه‌گانه را کسب کند. بدون‌شک نمایش خیره‌کننده مسی، نیمار و سوارز در خط حمله بارسلونا در این امر بی‌تاثیر نبود. نیمار که دومین فصلش در بارسا را تجربه می‌کرد به قهرمانی‌های زیادی رسید و توانست با زدن 10 گل به طور مشترک با مسی و رونالدو آقای گل لیگ قهرمانان اروپا شود. ضمن اینکه نیمار با زدن 7 آقای گل جام حذفی اسپانیا نیز شد.

نیمار فصل 2015/16 را طوفانی‌تر آغاز کرد. مصدومیت مسی در همان ابتدای فصل راه را برای درخشش نیمار و سوارز فراهم کرده بود. نیمار پیش از نیم‌فصل در تمامی رقابت‌ها یا گل زده بود یا پاس گل داده بود و همین مضوع باعث شد تا مورد ستایش همه قرار بگیرد.

همچنین پس از گذشت 7 سال یک برزیلی در لیست نهایی دریافت جایزه بهترین بازیکن سال جهان قرار گرفت. در حالیکه اکثر رسانه‌های جهان رای خود را برای توپ طلا به نیمار داده بودند، هم تیمی او مسی این جایزه را برای پنجمین بار کسب کرد و نیمار پس از رونالدو سوم شد.

در حال حاضر نیمار 120 بار با پیراهن آبی‌اناری‌ها به میدان رفته و 75 گل به ثمر رسانده، ضمن اینکه 46 پاس گل به هم تیمی‌هایش داده است. این فوق‌ستاره برزیلی در بارسلونا توانسته یک قهرمانی در لالیگا، لیگ قهرمانان اروپا، سوپرجام اروپا، سوپرجام اسپانیا و جام باشگاه‌های جهان را تجربه کند.

نیمار در جام کنفدراسیون‌ها که در کشور برزیل برگزار می‌شد توانست به همراه تیمش در این دوره از مسابقات با پیروزی شیرین مقابل اسپانیا با نتیجه 3 بر صفر به عنوان قهرمانی دست یابد. نیمار در این جام با به ثمر رساندن 4 گل بهترین بازیکن جام کنفدراسیون‌ها نیز لقب گرفت.

یکی از تلخ‌ترین روزهای فوتبالی نیمار برخورد شدید با زونیگا مدافع کلمبیا در جام جهانی 2014 بود. زونیگا با ضربه‌ای خشنی به کمر نیمار، این بازیکن را 4 ماه خانه‌نشین کرد و برزیل باید در دیدارهای باقی‌مانده جام جهانی بدون کاپیتان خود به میدان می‌رفت. نبود نیمار در ترکیب، روحیه سایر بازیکنان برزیل را کاهش داد و آنها پس از پیروزی مقابل کلمبیا، مقابل آلمان با نتیجه عجیب و سنگین 7 بر صفر شکست خوردند. شاید نیمار از اینکه در این بازی حضور نداشت  خوشحال بود. وی پس از جام‌جهانی کابوس‌وار به اسپانیا بازگشت تا ادامه درمانش را زیر نظر دکترهای بارسلونا انجام دهد و پس از گذشت 4 ماه توانست شرایط بازی را به دست بیاورد.

کد خبر : ۳۴۴۴۰۹