خبرگزاری کار ایران

باتی‌گل ۴۷ ساله شد

باتیستوتا؛ اسطوره‌ای فراتر از داوینچی در فلورانس

9 فصل حضور رویایی در فلورانس او را با شماره 9 جاودانه‌اش بالاتر از لئوناردو داوینچی معروف قرار داده بود.

به گزارش ایلنا، گابریل عمر باتیستوتا اول  فوریه 1969 در آولاندای آرژانتین به دنیا آمد. بازیکنی که بعدها اوج محبوبیت خود را نه در آرژانتین بلکه آن سوی اقیانوس‌اطلس و در کشور چکمه تجربه کرد.

باتیستوتا فوتبال خود را از نیوولز الد بویز آغاز کرد، تیمی که از سال 1987 تا سال 1989 در آن عضویت داشت اما یک‌سال مانده به شروع دهه 90 پیراهن ریورپلاته پرافتخار را بر تن کرد. یک فصل بازی برای ریورپلاته و توأمان یک فصل حضور در بوکاجونیورز، تنها فرصت‌های باتی‌گل برای بازی در دو تیم بزرگ زادگاهش بود چراکه سال 1991 بار خود را بست و راهی فلورانس شد.

گابریل به شهری پا گذاشت که قرن‌ها پیش از او، لئوناردو داوینچی، نقش‌های بی‌بدیل خود را روی دیوراهای کلیساهای قصرمانند آن به جا گذاشته بود اما این بازیکن که آن زمان تنها 22 سال سن داشت چنان نقشی از خود به جا گذاشت که از آن به بعد چشم کمتر کسی به دیوارنگاری‌های داوینچی خیره ماند.

حاصل کار باتی‌گل در ترکیب بنفش‌پوشان ایتالیا، 269 بازی و به ثمر رساندن 168 گل برای این تیم بود. 9 فصل حضور در فیورنتینا، گابریل را به اسطوره این تیم تبدیل کرد اما با رسیدن سال 2000، راهی رم شد تا برای تیم فابیو کاپلو بازی کند.

او 3 سالی که پیراهن گرگ‌ها را به تن داشت توانست یک عنوان قهرمانی سری A را بدست بیاورد، عنوانی که تنها قهرمانی کارنامه مهاجم تکرار نشدنی آلبی‌سلسته محسوب می‌شود. با 63 بازی با پیراهن جالوروسی و 30 گل زده پرونده باتیستوتا در رم بسته شد.

باتی گل 3 فصل برای رم به میدان رفت و پس از یک حضور کوتاه و قرضی در اینترمیلان، راه قطر را در پیش گرفت و به مدت 2 سال پیراهن العربی را پوشید. او در ترکیب تیم قطری 21 بازی انجام داد و موفق شد دروازه حریفان را 25 بار باز کند. حضور در 3 جام‌جهانی 94، 98 و 2002، برای او و هم تیمی‌هایش ثمری نداشت و آرژانتین علیرغم داشتن تیم‌های خوب در این 3 تورنمنت نتوانست کاری از پیش ببرد.

باتی‌گل در مجموع 11 سالی که پیراهن تیم‌ملی آلبی‌سلسته را به تن داشت، 78 بار به میدان رفت و توانست 56 بار برای کشورش گلزنی کند. شاید باتیستوتا به جز یک اسکودتو، عنوان دیگری در کارنامه خود نداشته باشد اما قطعا نامش بین بزرگ‌ترین مهاجمان تاریخ فوتبال جهان جاودانه خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۳۴۱۶