خبرگزاری کار ایران

AFC امتیازات باشگاه‌های ایرانی را اعلام کرد

سال سرنوشت ساز در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۶۷۷

کنفدراسیون فوتبال آسیا امتیازات کسب شده توسط باشگاه های ایرانی را اعلام کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از سایت رسمی فدراسیون، کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش عملکرد باشگاه های مختلف را طی سالهای 2012 تا 2015 و نحوه محاسبه سهمیه ها در سال 2017 و 2018 را اعلام کرد.

نحوه محاسبه سهمیه حضور باشگاه های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای سالهای 2017 و 2018 از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شد. در نامه ارسالی از AFC نحوه امتیاز دهی به این شرح است که از 100% امتیازات داده شده 70% آن مربوط به عملکرد فنی باشگاه های حاضر در مسابقات و 30% باقیمانده امتیازات مربوط به عملکرد فنی تیم ملی کشورهای عضو است.

نکته مهم اینکه بر همین اساس مجموع امتیاز عملکرد فنی باشگاه ها در هر سال برای هر کشور محاسبه و مجموع آنها طی دوره زمانی مشخص میزان سهمیه آن کشور در سالهای آتی را مشخص خواهد کرد.

لازم به توضیح است میزان سهمیه تیم های باشگاهی ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا برای حضور این تیم های در مسابقات سالهای 2017 و 2018 مطابق با فرمول فوق محاسبه و تعیین خواهد شد و بنا بر اعلام قبلی و در مجموع 100% امتیازات اختصاص یافته ایران در جایگاه سوم قرار دارد و رده بندی اعلام شده با امتیازات اعلامی به این شرح است:

1- کره جنوبی: 89.838 امتیاز

2- عربستان: 89.217 امتیاز

3- ایران: 78.153 امتیاز

4- امارات: 77.314 امتیاز

5- ژاپن: 74.314 امتیاز

مهمترین نکته در این رده بندی فاصله یک امتیازی امارات با ایران و فاصله 4 امتیازی ژاپن با ایران است.

با توجه به احراز رتبه نخست توسط تیم ملی فوتبال ایران در رنکینگ فیفا و رتبه اول در آسیا، 30% امتیاز مربوط به تیم ملی در اختیار ایران قرار گرفته و 70% باقیمانده منوط به عملکرد فنی تیم های باشگاهی است که در ادامه توضیحات مربوط به آن آمده است.

براساس امتیازات کسب شده توسط تیم ملی و باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا که مطابق با عملکرد فنی آنها و طی سالهای 2011 تا 2014 محاسبه شده است، فوتبال ایران سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی آف دارد که در واقع بالاترین میزان سهمیه های اختصاص یافته به کشورهای آسیایی است. با توجه به عملکرد فنی باشگاه های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا طی این سالها نیز (3+1) سهمیه برای سالهای 2015 و 2016 برای ایران در نظر گرفته شده است و باشگاه های ایرانی حاضر در این مسابقات از هم اکنون می بایست به فکر حضوری پرقدرت در این مسابقات در سال 2016 باشند. چرا که ملاک اصلی AFC عملکرد فنی این باشگاه ها و تیم ملی است که سهمیه مسابقات را برای سالهای 2017 و 2018 را مشخص خواهد کرد.

لازم به یادآوری است که مطابق قوانین مسابقات لیگ قهرمانان، قاره آسیا به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده است. تیم های اول و دوم هر گروه به لحاظ امتیاز، سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهند داشت و تیم های سوم و چهارم دارای دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم خواهند بود و تیم پنجم نیز حداکثر یک سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیر مستقیم دارند و به همین ترتیب سایر تیم های نیز با سهمیه های کمتر به این مسابقات راه خواهند یافت.

بنا بر اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه سالهای 2017 و 2018 براساس عملکرد فنی باشگاه ها طی سالهای 2013 تا 2016 خواهد بود و میزان امتیازات کسب شده در 10 کشور نخست آسیا در 70% امتیازات مربوط به باشگاه ها به این شرح است:

از این نمودار موارد زیر منتج می شود:

- عربستان: نمرات کسب شده توسط تیم های باشگاهی این کشور سیر نزولی داشته اما همواره امتیازات آن بالاتر از 15 بوده است و به نظر میرسد در سال 2016 که امتیاز آن برای تعیین سهمیه های دو سال آینده به این جدول اضافه خواهد شد همین روند را طی کند.

- کره جنوبی: با نرخی مشخص و در فاصله بین 15 تا 18 امتیاز کسب کرده است.

- امارات: این کشور از امتیاز 10 آغاز کرده و پس از یک رکود و رسیدن به عدد 6 در سال 2013 در حال حاضر با سیری صعودی امتیاز 25 که بالاترین امتیاز در همه کشورها است کسب کرده و در سال 2016 نیز می تواند همین روند را طی کرده و به امتیاز خود در این سال اضافه کند و هم در مسابقات و هم در تعداد سهمیه ها از سایر کشورها پیشی بگیرد.

- ایران: با روندی خوب و با امتیاز 17 آغاز کرده و پس از کسب 9 امتیاز در سال 2014، در سال 2015 کمترین امتیاز را بین رقبای اصلی خود یعنی عربستان، امارات، چین، قطر، کره جنوبی، ژاپن و چین کسب کرده است و در صورت لغزشی کوچک از سوی سایر باشگاه ها و عملکرد نامناسب آنها در سال 2016 این امکان وجود دارد که کشورهای چین، ژاپن و حتی قطر جایگزین ایران در این جدول شوند.

- ژاپن: این کشور طی سالهای گذشته روندی صعود داشته و طی سالهای 2012 تا 2015 از امتیاز 10 به امتیاز 15 رسیده است و در سال جاری نیز پیش بینی کسب امتیاز بیشتر از 15 از سوی این کشور می رود.

نکته قابل توجه در این جدول فاصله یک امتیازی ایران و ژاپن و فاصله حدود دو امتیازی ایران و چین است که شرایط را برای سال جاری حساس تر و اهمیت توجه ویژه باشگاه ها به مسابقات سال 2016 را بیش از پیش می کند.

گزارش دوم ارسالی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط به عملکرد باشگاه های ایرانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا طی سالهای گذشته و بخصوص مقایسه ایران با سایر کشورهای آسیایی است که در ادامه آمده است:

تداوم در حضور در این مسابقات طی سالهای گذشته و البته کسب عملکرد فنی خوب می تواند در امتیاز بیشتر تاثیر گذار باشد.

کلیه موارد و مطالب فوق الذکر این نکته مهم را دوباره یادآور می شود که عملکرد خوب باشگاه های عربستان، امارات و قطر در غرب آسیا و کره جنوبی، ژاپن و چین در شرق آسیا می تواند زنگ خطری برای تعداد سهمیه های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد و عدم موفقیت و عدم کسب امتیازات مناسب از سوی باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری می تواند عواقب جبران ناپذیری را بر پیکره فوتبال ایران وارد کرده و کاهش سهمیه ها در این مسابقات را به دنبال داشته باشد.

لذا توجه بیش از پیش به باشگاه های ایران در رقابت ایجاد شده میان تیم های مختلف آسیایی بیشتر احساس می شود و بسیاری از مشکلات باشگاه های ایرانی حاضر در این مسابقات می بایست به صورت جدی مد نظر قرار گیرد.

معضلاتی مانند مشکلاتی عدیده مالی، موضوع حق پخش تلویزیونی، مطالبات بازیکنان از باشگاه ها، معضلات و مشکلات استادیوم ها و توجه ویژه به زیرساخت ها، عدم توجه باشگاه ها به تیم های پایه که عمدتا به دلیل مشکلات مالی است باید به صورت کامل مد توجه قرار بگیرد تا باشگاه های ایرانی بتوانند با کسب امتیازات مناسب امیدوار به کسب بیشترین امتیازات باشند چرا که سایه رقبای ایران در اسیا روز به روز پر رنگ تر شده و هر آن این امکان وجود دارد که آنها گوی سبقت را از تیم های ایرانی بربایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز