خبرگزاری کار ایران

بعد از پنج سال می‌خواستند بازی خداحافظی برایم بگذارند

گلایه‌های وحید هاشمیان از فدراسیون فوتبال

بنده به فدراسیون فوتبال می‌روم به جای اینکه کفاشیان از من سوال کند که دوست داری چه کنی و فوتبال آلمان چه می‌کند، باید بگویم که آیا پول ما را نمی‌دهید؟

به گزارش ایلنا، وحید هاشمیان با حضور در برنامه ورزش و مردم گفت: تا سال 2012 فوتبال بازی می‌کردم و با پرسپولیس از فوتبال خداحافظی کردم. مدرک B مربیگری خود را در سال 2008 گرفتم بعد از اتمام فوتبالم سعی کردم مدرک لیسانس حرفه ای را بگیرم. برای این‌ کار باید بعد از مدرک A یکسال مربیگری می‌کردم به همین خاطر یک سال در آلمان دو تیم را مربیگری کردم و سپس برای پرولاینسس ثبت نام کردم که از بین تعداد زیادی شرکت کننده فقط 61 نفر انتخاب می‌شدند. از یکشنبه تا چهارشنبه در کلاس بودم. باید دورهای 5 هفته‌ای در تیم‌های حرفه‌ای می‌گذراندیم. باید کلاس‌های دیگر هم می‌رفتیم. آنها می‌خواستند نگاه کنند و ببینند که چطور یک مربی می‌تواند دانش‌ خود را به دیگران انتقال دهد. 5-6 ماه پیش با چند تیم رده 4 آلمان مذاکره کردم که توافقی حاصل نشد. با یک مربی بوندسلیگا صحبت می‌کرد و گفتم وقتی تیم ندارید چه می‌کنید گفتند می‌رویم تمرینات تیم‌های دیگر را نگاه می‌کنیم به همین خاطر به تیم گلاسکو رنجرز رفتم و 12 روز تمرینات این تیم را دیدم.

وی در مورد طلبش از پرسپولیس، گفت: اگر کمیته انضباطی می‌گذاریم و رایی می‌دهد باید اجرا شود. اگر قرار به اجرا هست چرا برای عده‌ای اجرا و برای عده‌ای‌ آرا اجرا نمی‌شود. مالیات پولی که نگرفتم را پرداخت کردم. 5 درصد از پول من را کم کردند که مالیات آن را هم دادم. یک جای کار ایراد دارد. وقتی می‌خواهید یک تیم را ببندید باید پشتوانه مالی خود را مشخص کنید. آرمنیا آخن در آلمان حضور داشت که حتی در لیگ اروپا هم بازی کرد. این تیم اکنون در لیگ چهارم است. این تیم‌ها قراردادهای بالا می‌بنند و نمی‌توانند پرداخت کنند به همین خاطر به یک دسته دیگر فرستاده می‌شوند. ما یک شبه اسم لیگ‌مان را از دسته یک به لیگ برتر تغییر دادیم. آیا با این کار رختکن، زمین تمرین و امکانات ما بیشتر شد؟ با این کار فقط باشگاه‌ها به خاطر بستن قرارداد حرفه‌ای بدهکار شدند. فلسفه باشگاه‌های آلمانی مشخص است. این مسئله را در سایت خود بیان می‌کنند اما ما نمی‌دانیم می‌خواهیم چه کاری کنیم. فقط شعار می‌دهیم که باید اخلاقی باشیم، یا اینکه می‌خواهیم نتیجه بگیریم و اقتصادی باشیم. سبک فوتبال ایران چیست؟ یک روز یک مربی با یک سبک به ایران می‌رود و سال بعد مربی دیگری با سبک متفاوت را جذب می‌کنیم. اصلا معلوم نیست که چه استراتژی‌ای داریم.

هاشمیان در ادامه اظهار داشت: مربی 23 ساله تیم ملی آلمان از سال 2008 در بخش آموزش فوتبال وارد شد. او مسئولیت دارد که تفکر یوآخیم لو را در بین مربیان آموزش دهد تا این سبک فرا گیر شود. آنها 24 مربی را در 4 گروه 6 نفره تقسیم کردند. از این بین 3-4 نفر بازیکنان سابق ملی هستند. 3-4 نفر انتخاب شدند که در تیم پایه هستند. از مربیان دانشگاهی هم انتخاب می‌کنند تا با آموزش این نفرات فلسفه فوتبال مدنظر خود را در کل آلمان پخش کنند. حالا تفکرات مختلف در فوتبال ایران را ببینید. این شرایط باعث می‌شود کی‌روش 2 هفته لیگ را تعطیل کند تا تیم را به یک تفکر تاکتیکی برساند. قصد دفاع و طرفداری از او را ندارم. او این کار را می‌کند تا تیم را به یک استیل برساند. وقتی تیم نتیجه هم نگیرد همه مربی را محکوم می‌کنند.

پیشکسوت ایران در ادامه تأکید کرد: خودمان را نمی‌توانیم با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم. همیشه از من در مورد فرق فوتبال اروپا و ایران می‌پرسند و من همیشه می‌گفتم ما 3 بار به جام جهانی رفتیم و آلمان 3بار قهرمان جام جهانی شده است. حالا باید بگویم ما 4 بار به جام جهانی رفتیم و آلمان 4 بار قهرمان جهان شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران شما می‌توانی انتخاب کنی که به به دنبال علم بروی یا نروی اما در آلمان شما هم مجبور هستی به دنبال علم بروی و هم می‌توانی دنبال علم بروی. برای اینکه پیشرفت کنی باید به دنبال آموزش باشید. در دوره پرولاینسس شما باید کنار یک تیم حرفه‌ای می‌رفتید و برنامه تمرین آنها را می‌دیدید و در بازی هفته بعد بررسی می‌کردید که آیا آن تیم برنامه تمرین را در زمین اجرا کرده است یا نه.

ستاره سابق فوتبال ایران در مورد اینکه آیا مایل به همکاری با برانکو بوده است، اظهار داشت: چه کسی این را به شما گفته است؟ برانکو از مربیان خوب بنده بود. برانکو، پورحیدری، حسین فرکی، همایون شاهرخی همه از مربیان با اخلاق من بودند. اسم من را به عنوان گزینه دستیاری برانکو مطرح کردند. اعتقاد من این است که مربی باید دستیارش را خودش انتخاب کند نه این که تحمیل شود. اینکه دستیار پنجم باشم چه کمکی به من می‌کند؟ متاسفانه این تفکر در ایران وجود دارد که با دستیاری چهره های مطرح، پیشرفت حاصل می‌شود.

هاشمیان در مورد خاطره انگیزترین گلی که به ثمر رسانده، گفت: اولین بار از سوی پورحیدری به تیم ملی دعوت شدم. دقیقه یک اولین بازی ملی خود اولین گلم را زدم و خیلی خوشحال شدم. حساسترین گلی که زدم گل به قطر بود. اگر ما این گل را نمی‌زدیم خیلی دچار مشکل می‌شدیم. نمی‌گویم این گل را من زدم بلکه ما زدیم. چرا که در این گل روند تیمی تاثیر داشت. با گلی که به قطر زدم یک مرحله بالا رفتیم و توانستیم در نهایت راهی جام جهانی 2006 شویم. مرحله اول مقدماتی جام جهانی به مراتب از مرحله دوم برای ما سخت‌تر و پیچیده تر بود.

پیشکسوت فوتبال ایران در مورد اینکه زمان بازی کردن او در تیم ملی ترافیک زیادی در خط حمله وجود داشت، گفت: فوتبال یک ورزش رقابتی است و رقیبان سختی در انتظار شما هستند. فوتبال ورزش سختی است که رقابت زیادی در آن وجود دارد. رقیبانی که گفتید برای من به دشمن تبدیل نشدند شاید یک زمان رقابت زیاد بود و ترافیک سختی وجود داشت. در بانکوک در 2 بازی 3 گل زدم و سپس به نیمکت منتقل شدم این برایم سخت بود ولی یاد گرفتم که اگر روزی در بوندس‌لیگا به نیمکت رفتم اعتراض نکنم.

وی در مورد اینکه در فوتبال ایران به پیشکسوتان توجه نمی‌شود، اظهار داشت:‌ وقتی بازیکنان ما فوتبال را کنار می‌گذارند چه حمایتی از آنها می‌شود؟ یک ورزشکار تا یک سن می‌تواند فوتبال بازی کند. بعد از یک مدت به سن پیری می‌رسد. وقتی تجربه بالا رفته است باید فوتبال را کنار بگذارند. در این سن وقتی به توجه و رسانه‌ عادت کردید باید کنار بروید در این شرایط دچار خلا روحی می‌شوید فدراسیون اینجا باید وارد شود. باید 10 بازیکن را بیاورد و در قسمت‌های مختلف به کار بگیرد. الان کمیته توسعه و فنی ما افراد بین 57 تا 72 سال هستند. آیا یک نخبه را در مکان مفیدی مورد استفاده قرار دادیم؟ چرا در آلمان ماتیاس سامر پست می‌گیرد اما در ایران این اتفاق نمی‌افتد. تنها کاری که مربی ایرانی می‌تواند انجام دهد این است که از دوستی یا کسی که با او ارتباط دارد چهار پنج جزوه دریافت کند و به علم خود اضافه کند. آیا مربی ایرانی دوست ندارد به تمرین تیم‌های بزرگ برود و کار آنها را از نزدیک ببیند؟

هاشمیان در مورد اینکه چه کمکی می‌تواند به فوتبال ایران انجام دهد، خاطرنشان کرد: کارما فوتبال است. اگر برای تیم ملی بازی کردیم وظیفه ما بوده است. همیشه گفتم رفتگرهایی که ساعت 4 در خیابان مشغول کار هستند و افرادی که در مرز با ورود مواد مخدر مبارزه می‌کنند از ما بیشتر زحمت کشیدند. امثال ما هم یک زحمتی در فوتبال کشیدیم. فوتبال را کنار گذاشتم هیچکسی نپرسید چه وضعیتی دارم. متاسفانه افرادی که هیچ تلاشی نکردند الان پست می‌گیرند چند وقت پیش یک نفر اعلام کرد که می‌خواهند برای من، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی بازی خداحافظی بگذارند. گفتم سال 2010 از تیم ملی خداحافظی کردم الان بعد از 10 سال یادشان افتاده است که بازی خداحافظی بگذارند آن زمان نه ازدواج کرده بودم و نه بچه داشتم اما الان هم ازدواج کردم و هم فرزند دارم. فکر می‌کنم باید اجازه دهند نوه‌ام هم به دنیا بیاید و تازه به یاد این بیفتند که برایم بازی خداحافظی بگذارند.

وی در پایان گفت: بنده به فدراسیون فوتبال می‌روم به جای اینکه کفاشیان از من سوال کند که دوست داری چه کنی و فوتبال آلمان چه می‌کند، باید بگویم که آیا پول ما را نمی‌دهید؟ متاسفانه برخوردهای بدی با ما شده است. مثلا به فدراسیون رفتم برای جام جهانی 2014 بلیت بگیرم به من می‌گویند نامه بنویس تا پولش را بدهند و به من بلیت بدهند. وقتی رفتم بلیت بگیرم دیدم آدم عادی هم آمده آنجا بلیت می‌خرد. حالا من باید چه کاری انجام دهم. مطمئن باشید فوتبال ما با این وضع پیشرفت نمی‌کند.

کد خبر : ۳۳۰۷۳۴