خبرگزاری کار ایران

دلم نمی‌خواهد جواب کسی را بدهم؛

نکونام: عده‌ای مغرض در انتظار نتیجه‌نگرفتن تیم‌ملی هستند/ نه بازی می‌‌کنم،‌ نه مربی تیم‌ملی می‌شوم

asdasd
کد خبر : ۳۱۳۵۷۷

کاپیتان سابق تیم‌ملی معتقد است تیم‌ملی روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش ایلنا، جواد نکونام درباره اشتباه علیرضا حقیقی مقابل ژاپن به ورزش سه گفت: من هم معتقدم وقتی بازیکنی اشتباه می‌کند باید به او انتقاد کرد ولی این انتقاد باید سازنده و فنی باشد، نه اینکه بخواهیم او را تخریب کنیم. در بازی مقابل ژاپن همه به حقیقی ایراد گرفتند.

وی ادامه داد: پست گلری خیلی سخت است و با یک اشتباه کوچک زیر باد انتقاد می‌‌روند. علیرضا بعد از نتیجه یک بر یک، یک تک به تک فوق‌العاده گرفت. من هم به حقیقی و تمام بازیکنان تیم‌ملی انتقاد می‌کنم ولی باید بدانیم فوتبال بازی اشتباهات است. هر گلر و بازیکنی اشتباه می‌کند. همانطور که دفاع ژاپن اشتباه کرد و روی یک صحنه به سادگی به ما پنالتی داد. باید یاد بگیریم همه به هم کمک کنیم که بهتر شویم. علیرضا هنوز جوان است و سال‌های سال می‌‌تواند در تیم‌ملی موفق باشد. در کنار او گلرهای دیگری هم هستند که می‌توانند فیکس شوند و باید دید در طول زمان کدامیک از آنها عملکرد بهتری دارند می‌توانند پیشرفت کنند.

اردوهای بلندمدت هماهنگی بازیکنان را بالا می‌برد

در مورد تعطیلات تیم‌ملی باید بگویم واقعیت این است که شرایط در تیم‌ملی سنگین‌تر از باشگاهی است و این نیاز وجود دارد که برای موفقیت و صعود به جام‌جهانی 2018 از حالا برنامه ریزی بلندمدتی داشته باشیم. به عقیده من این اردوهای بلند مدت باعث می‌ شود تا بازیکنان قدرت و توانایی بیشتری برای هماهنگی در کنار هم پیدا کنند و این شرایط آنها را بهتر از زمانی می‌ کند که تنها در بازی‌های لیگ حضور دارند. اگر بخواهیم بدون تعطیلات در لیگ، نتیجه خوبی در تیم‌ملی بگیریم، نیاز به دو برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدت داریم و این کار را بسیار سخت می‌ کند.

لازم نیست در هر تعطیلی لیگ بدنسازی کنیم

من البته دلم نمی‌خواهد جواب کسی را بدهم ولی درباره اینکه شما سوال می‌‌کنید در تعطیلات لیگ تیم‌ها مجبور می‌‌شوند بدنسازی انجام بدهند باید بگویم دلیل ندارد هر دفعه بازیکنان بدنسازی انجام بدهند چون تمرینات زیادی وجود دارد که می‌‌تواند بازیکنان را در شرایط خوب و مسابقه نگه دارد و اگر علم کافی داشته باشیم و کسانی که تخصص لازم را در این زمینه دارند می‌‌دانند در عرض 2 هفته هیچ بازیکنی از شرایط ایده‌آل خارج نمی‌‌شود و با تمرینات مناسب آمادگی بازیکن حفظ خواهد شد. برنامه‌ریزی بازی‌های دوستانه و اردوهای تیم‌‌ملی باید ادامه‌دار باشد و درباره انتقاداتی که در این زمینه به تیم ‌ملی می‌‌شود، باید بدانیم یکسری از انتقادات کاربردی و مفید است و یکسری از آنها مغرضانه است.

* به تیم‌ملی انتقاد می‌شود که هیچ جای دنیا به خاطر بازی‌های ملی لیگ اینقدر تعطیل نمی‌‌شود و اکثر بازی‌ها در لیگ‌های معتبر اروپایی در فواصل 3- 4 روز یک بار هم برگزار می‌‌شود...

ما هر موقع امکانات باشگاه‌هایمان حرفه‌ای شد، پول حرفه‌ای گرفتیم، زمین تمرین حرفه‌ای داشتیم و برنامه‌ریزی اصولی داشتیم می‌‌توانیم 3 روز یک بار بازی کنیم. کدام باشگاه است سر وقت پول بازیکن را بدهد و کدام باشگاه است زمین تمرین مناسب داشته باشد؟ هیچ‌کدام از باشگاه‌های ما زمین تمرین خوب برای اجرای تاکتیک‌های مربی ندارند. فکر می‌کنید چرا مربیان ما 2 هفته قبل از شروع لیگ در خارج از کشور اردو می‌ زنند چون می‌خواهند در شرایطی مناسب و دور از ایران بازیکنان را در شرایط روحی روانی و جسمی مناسبی قرار دهند تا بتواند شروع خوبی در لیگ داشته باشند

روند پیشرفت را در تیم‌ملی می‌‌بینید؟

دقیقا تیم‌ملی ما در راه پیشرفت قرار دارد و این مساله را می‌ تواند در بازی ها و شرایط تیم‌ملی دید. به عقیده من آسیب دیدگی‌هایی هم که برای بازیکنان در لیگ پیش می‌آید، هیچ ربطی به تعطیلات لیگ ندارد چون خیلی مسائل در آسیب دیدگی بازیکنان تاثیر دارد که متخصصان امر باید آن را بررسی کنند چون عواملی مثل استراحت کم و یا حتی یک حرکت نابجا در تمرینات می‌تواند باعث بروز چنین آسیب‌دیدگی‌هایی شود.

* عنوان کردید تا زمانی که لیگ ما حرفه‌ای نباشد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم بازی‌ها 3-4 روز یک‌بار برگزار شود درصورتی‌که با تعطیلی لیگ بازی‌ها با همین فشردگی برگزار می‌شوند...

من قبول دارم هر 3-4 روز بازی‌کردن برای بازیکنان ایرانی سخت است و کیفیت لیگ را پایین می‌آورد و بازیکنان را خسته می‌‌کند ولی در کل زمانی که در تمام دنیا به خاطر گرمای هوا تعطیلات وجود دارد، ما لیگ‌مان را در چله‌تابستان شروع می‌‌کنیم و در گرم‌ترین شرایط بازیکنان به میدان می‌‌روند. پس می‌‌بینیم فوتبالیست‌های ما در شرایط سخت‌تری هم بازی می‌ کنند.

* این روزها زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت شما به عنوان بازیکن و یا مربی شنیده می‌‌شود...

من یک روز به تیم‌ملی آمدم و یک روز هم قطعا باید می‌‌رفتم و فکر می‌‌کنم بهترین تصمیم را گرفته‌ام و دیگر قصد ندارم برای تیم‌ملی بازی کنم. اما هر موقع به کمک من نیازی باشد، حاضرم به تیم‌ملی کمک کنم ضمن اینکه فکر می‌‌کنم تیم‌ملی از بازیکنان و مهره‌های خوبی برخورد است و هیچ‌وقت به یک بازیکن متکی نبوده و نیست. شرایط فعلی هم طوری است که به کسی نیاز ندارد، فقط بازیکنان باید تلاش کنند و قدر جایگاه‌شان را بدانند و تمرکز بیشتری روی بازی‌های تیم‌ملی داشته باشند. درباره مربیگری هم که سوال کردید باید بگویم قبلا صحبت‌هایی با کی‌روش درباره حضورم به عنوان مربی در کادرفنی شد ولی در نهایت تصمیم گیری بر این منوال شد که من به کادرفنی اضافه نشوم.

* برانکو به عنوان مربی شما در تیم‌ملی و کسی که نکونام را به خوبی می‌شناسد، معتقد است او نباید بدون تجربه به تیم‌ملی بیاید چون در این صورت مثل علی دایی سوخت می‌شود...

اگر من به تیم‌ملی بیایم به عنوان سرمربی و یا کمک اول کی‌روش نخواهم آمد بلکه به عنوان یک کارآموز که قصد دارد کار مربیگری را یاد بگیرد به کادر فنی اضافه خواهم شد چون کی‌روش مربی بزرگی است و همانطور که من در دوران بازیگری‌ام خیلی چیزها از او یاد گرفتم و برای خودم یادداشت برداشتم، قطعا در دوران مربیگری‌ام می‌توانم از آنها بهره ببرم ولی مطمئن باشید من اگر در تیم‌ملی حضور داشته باشم فقط به دلیل یادگیری است و هیچ اظهارنظر فنی نخواهم کرد. خیلی از ما صحبت از این می‌کنیم که بتوانیم سر تمرینات مربیان تراز اول دنیا حاضر شویم و کارشان را از نزدیک ببینیم. من هم می‌‌توانیم در صورت حضور در کادرفنی تیم‌ملی در کنار کی‌روش درس بگیرم و قطعا حضور من می‌تواند برای آینده مربیگری خوب و مفید باشد و می‌توانم از تجربیاتی که کنار کی‌روش به دست می‌ آورم، استفاده کنم.

قبول دارم ایران مقابل عمان عملکرد خوبی نداشت

خیلی ها به بازی ایران مقابل عمان انتقاد کردند، به عقیده من تیم‌ملی مقابل عمان خوب نبود ولی من در دوران بازیگری خودم تجربه بازی کردن مقابل عمان را دارم و در آن زمان هم این تیم خیلی زهردار بود و همیشه بازی مقابل عمان برای ما سخت بود و اتفاقات و مسائل این بازی همیشه شرایط سخت و سنگین را برای ما رقم می‌‌زند. من قبول دارم ما بد بازی کردیم ولی نباید یادم برود تیم‌ملی در روز بدش هم نباخت و توانستیم پا به پای عمان بازی کنیم و در آن آب و هوا بازی کردن بسیار سخت است. در نهایت ما به تساوی رسیدیم و نباید یادمان برود این اتفاقات برای هر تیمی می‌افتد که یک روز ایراد داشته باشد یا بد بازی کند. همانطور که گفتم انتقادها باید سازنده باشد و بتواند به تیم کمک کند ولی متاسفانه انتقادهای مغرضانه‌ای هم وجود دارد که می‌‌تواند در روزهای بد تیم‌ملی به میان می‌‌آید و کاملا مشخص است و مردم آنها را می‌‌شناسند چون عده ای وجود دارند که وقتی تیم‌ملی خوب بازی می‌‌کند از آن تعریف می‌‌کنند و زمانی که عملکرد بدی دارد انتقادات فنی می‌کنند ولی یک عده‌ای دیگر مغرضانه فقط در انتظار نتیجه‌نگرفتن تیم هستند تا علیه آن حرف بزنند و خوشبختانه همه این مسائل را می‌دانند.

نتیجه تساوی با ژاپن منصفانه بود

دیدار دوستانه با ژاپن برای ایران خیلی مفید بود، به عقیده من این بازی دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه اول بازی متعادل بود و اواخر نیمه اول ما موفق شدیم که گل بزنیم که البته می‌‌توانست نتیجه بهتر از این تمام شود. نیمه‌دوم ما گل خوردیم ولی کنترل بازی را در اختیار داشتیم و می‌ توانستیم روی ضربات ایستگاهی گل بزنیم، ژاپن هم فوق العاده روی ضدحملات خطرناک است و یک بار علیرضا حقیقی موفق شد یک تک به تک مسلم را بگیرد. در نهایت به نظر من نتیجه یک ـ یک منصفانه بود نباید فراموش کنیم تیم ژاپن بسیار قدرتمند است. اگر همه می‌گویند ژاپن آن تیم همیشگی نبود باید به این نکته هم توجه کنند که تاکتیک تیم‌ها باعث می‌‌شود شرایط بازی رقم بخورد در حقیقت تاکتیک ایران طوری بود که راه نفوذ را برای هجومی ژاپن بسته بود. نیمه دوم هم ما در صحنه غفلت کردیم و اشتباهاتی انجام دادیم که آنها به دروازه ما نزدیک شدند. در نهایت تیم ما خوب بازی کرد و این بازی در ادامه برای ما مفید خواهد بود. هر بازی شرایط خاص خودش را دارد و نمی‌توانیم بگویم به خاطر صدرنشینی ما دیدارهای دور برگشت ساده‌تر و یا سخت‌تر است. ما با تیم عمان که در رنکینگ فیفا جایگاه خوبی ندارد مساوی کردیم و با ژاپن هم که یکی از تیم های قوی آسیا به تساوی رسیدیم ولی در هر دیدار از فوتبال این تاکتیک تیم‌هاست که شرایط آن روز را رقم می‌‌زند و بین بازی‌ها فرق ایجاد می‌‌کند.

ذوب‌آهن حریف سختی برای سایپاست

بازی هفته هشتم ما مقابل ذوب‌آهن سخت است چون ذوب‌آهن تیم بسیار خوبی است و مربی جوانی دارد که زمان می‌‌گذارد و در هر تیمی که بوده نتایج قابل‌قبولی گرفته. آقایحیی از مربی‌های خوب لیگ است و با تلاشی که می‌کنند به فوتبالیست‌های جوان خدمت می‌‌کند. امیدوارم روز جمعه بازی خیلی‌خوبی مقابل ذوب‌آهن انجام بدهیم و بتوانیم با گرفتن 3 امتیاز راه رشد خودمان را هموار کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز