خبرگزاری کار ایران

مطمئنم عمان را شکست می‌دهیم؛

سوشا: مرگ نوروزی فراتر از شکسته‌شدن کمر پرسپولیس است/ آرزوی "هادی" قهرمانی تیم بود

دروازه‌بان تیم ملی فوتبال می‌گوید اعتماد به نفسی که بازیکن جوان از دیدارهای تدارکاتی بزرگ کسب می‌کند با هیچ رقابتی قابل مقایسه نیست.

به گزارش ایلنا، سوشا مکانی دروازه‌بان ملی‌پوش تیم فوتبال پرسپولیس درباره درگذشت هادی نوروزی، شرایط اردوی آماده‌سازی تیم ملی امارات و دیدار با تیم ملی عمان در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات، به سئوالات سایت فدراسیون فوتبال پاسخ داد که متن این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

* بعد چند روز از درگذشت هادی نوروزی، شاید هنوز شما به عنوان بازیکن‌هایی که با هادی زندگی کرده‌اید، نتوانسته باشید با این واقعیت کنار بیایید...

شناخت من از هادی به امروز و دیروز بر نمی‌گردد. ما از تیم‌های جوانان و امید همبازی بودیم، زمانی که هادی خیلی جوان‌تر بود. در طول همه این سال‌ها یک بار هم کوچکترین بی‌احترامی یا حرف بدی از هادی نشنیدم و به نظر من یکی از محجوب‌ترین فوتبالیست‌های ایران بوده و هست. مطمئن هستم خیلی طول می‌کشد تا بخواهم این موضوع را هضم کنم. این دوری راه خیلی بیشتر هم ما را اذیت می‌کند. ما در آن جو نیستیم و تنها عکس‌ها را از دور می‌بینیم. اگر نزدیک بودیم شاید درک موضوع برای‌مان راحت‌تر بود اما مطمئنا وقتی به تهران برگردیم پیش خانواده‌اش می‌رویم و می‌گوییم همیشه کنارشان هستیم؛ نه من بلکه همه بازیکنان چنین شرایطی داریم. یک مسئله دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه ما باید تا آخر فصل هم قسم شویم و بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم که همیشه آرزوی هادی بود. او از ابتدای فصل آرزو داشت که ما در آخر فصل به قهرمانی برسیم. شاید تنها با این کار بتوانیم هدیه‌ای به خانواده‌اش بدهیم؛ خانواده‌ای که در سخت‌ترین شرایط کنار هادی بودند.

* شاید این اتفاقی که افتاد اوج بدشانسی پرسپولیس بود و به قول برانکو کمر تیم‌تان را شکست.

از دست دادن کسی که برای تیم هم از نظر اخلاقی و هم از نظر فنی با ارزش بود غیر قابل باور است. همه صحنه‌هایی که با او بودیم الان جلوی چشم‌هایم است. اینکه هر روز با لبخند وارد رختکن می‌شد و با همه بازیکن‌ها سلام و احوالپرسی می‌کرد و می‌خندید جلوی چشم‌هایم است. نمی‌توانم باور کنم. من بیرون از زمین تمرین هنوز باور نکرده‌ام این اتفاق افتاده و وقتی تک‌تک صحنه‌هایی که از هادی در خاطرم است را کنار هم می‌گذارم، هیچ جور نمی‌توانم به خودم بقبولانم دیگر او کنار ما نیست. فکر می‌کنم رفتن هادی شوخی است. با خودم می‌گویم وقتی به ایران بر گردم، هادی را سر تمرین می‌بینم. به نظرم این اتفاق فراتر از شکسته‌شدن کمر پرسپولیس است ولی کاری که می‌توانیم انجام بدهیم این است که کنار خانواده‌اش بمانیم و آنها را تنها نگذاریم. باید تلاش‌مان را 2 برابر کنیم و به چیزی که آرزوی هادی است، برسیم و این موفقیت را به خانواده‌اش تقدیم کنیم. نباید اینطور باشد چند روز به یاد هادی باشیم و بعد او را فراموش کنیم، مثل اسطوره‌هایی که داشتیم و از دست دادیم. امیدوارم این مسئله هیچ‌وقت در حد شعار نماند، از خودم به عنوان یک دوست و برادر گرفته تا بزرگترین مسئول.

* از این فضا خارج شویم و درباره اردوی تیم ملی در دبی با هم صحبت کنیم. وضعیت تیم ملی در فاصله سه روز تا بازی با عمان چطور است؟

به خاطر شرایط آب و هوایی که عمان دارد، اردوی خیلی خوبی برای ما در نظر گرفته‌اند. دبی به لحاظ شرایط آب و هوایی نزدیکی بسیار زیادی با عمان دارد و در اینجا می‌توانیم با تمرینات خوبی که کادر فنی در نظر گرفته با شرایط آب و هوایی کنار بیاییم. تا اینجای کار که شرایط بسیار خوبی در اردوی دوبی داشته‌ایم و تمرینات خیلی سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و تا حدود بسیار زیادی از نظر آب و هوایی و شرایط تنفسی با وضعیت آب و هوایی مسقط تطبیق پیدا کرده‌ایم تا خدایی ناکرده در مواجهه با چنین شرایطی در عمان غافلگیر نشویم.

از نظر فنی هم کادر فنی تمام بازی‌های تیم عمان را آنالیز کرده است. بازی خیلی، خیلی مهمی برابر عمان داریم اما با تمریناتی که در دبی انجام داده‌ایم و شرایطی که کادر فنی برای‌مان فراهم کرده، مطمئن هستم که می‌توانیم این تیم را ببریم و گام بزرگی برای صعود به مرحله بعد برداریم.

* حتما شرایط عمان با حریفانی که تا به حال در این مرحله با آنها روبه رو بوده‌ایم متفاوت است.

صددرصد همین‌طور است. ما در یک بازی دوستانه در همین گذشته نزدیک برابر عمان شکست خوردیم. آن شکست برای فوتبال ما یک درس بود و به ما ثابت کرد که نباید هیچ حریفی را دست کم بگیریم. اختلاف تیم‌ها با هم بسیار کم شده و دیگر آن روزها گذشته که پیش از شروع بازی‌ها دو، سه گل از حریفان جلو بودیم. همه تیم‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند و تنها چیزی که می‌تواند ما را به موفقیت برساند یک دلی بازیکنان و تجربیات کادر فنی است.

این برگ برنده ماست و می‌توانیم با این برگ برنده برابر هر تیمی به موفقیت برسیم. نمونه‌اش بازی با شیلی است؛ همان تیمی که بعد از شکست برابر ایران توانست قهرمان کوپا آمریکا شود. عمان حریف سرسختی برای ماست اما با عرق و تعصبی که بازیکنان ما به پیراهن تیم ملی دارند، به اضافه انگیزه و یکدلی بچه‌ها و دانش کادر فنی می توانیم عمان را شکست می‌دهیم.

* نظرت درباره کار با دن گاسپار چیست؟ کار با این مربی چه قدر توانسته به تجربه شما اضافه کند؟

احمد سجادی که در نفت مربی من بود، توصیه خیلی خوب به من می‌کرد و می‌گفت تلاش کن همیشه شنونده خوبی باشی. من این جمله را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم. از روزی هم که زیر نظر دن‌ گاسپار کار می کنم، سعی کرده‌ام در هر جلسه تمرین نکات تازه‌ای از این مربی یاد بگیرم. همیشه تلاشم این بوده که نکات مدنظرش را به خاطر بسپارم و از آنها استفاده کنم. سعی‌ام این است که از هر مربی نکته تازه‌ای یاد بگیرم تا در آینده این نکته‌ها به فوتبالم کمک کند. از گاسپار ممنون هستم که چه از نظر روحی و روانی همیشه با من صحبت می‌کند و هم از نظر فنی خیلی به من کمک کرده است.

* تنوع تمرینات گاسپار چگونه است؟

ایشان مربی دروازه‌بان بزرگی بوده است و هر جا کار کرده همیشه دروازه‌بان‌هایش جزو بهترین‌ها بوده‌اند. این موضوع حکایت از توان فنی بالای گاسپار دارد و امیدوارم ما دروازه‌بان‌های ایرانی بتوانیم از این تجربیات استفاده کنیم. البته این را هم باید بگویم که دروازه بانی ایران در این چند وقت اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است.

* درباره بازیکنان جوانی که اخیرا توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت شده‌‌اند، چطور فکر می‌کنی؟ بازیکنانی مثل سعید عزت اللهی، سردار آزمون، حسین کنعانی، مهدی ترابی و ...

این بازیکنان جوان پتانسیل این را دارند که جا پای بزرگترهای فوتبال ایران بگذارند یا فراتر از آنها پیشرفت کنند. فوتبال در این چند سال خیلی پیشرفت کرده و به نظرم این بازیکنان جوان توانایی این را دارند که به بازیکنان بزرگی در فوتبال تبدیل شوند اما باید این را بدانیم که تجربه یک جا به دست نمی‌آید و بازیکنان جوان در میدان‌های زیاد آبدیده می‌شوند.

سعید عزت اللهی می‌تواند مثل کریم باقری یا جواد نکونام در آینده بازدهی داشته باشد. این دو بازیکن بزرگ جزو کاپیتان‌های ارزنده فوتبال ما بوده‌اند و سعید هم پستی آنهاست اما این دو هم یک روز جوان بوده‌اند و میدان‌های بین المللی باعث شد به ستاره‌های بی رقیب فوتبال ایران و حتی فراتر از فوتبال ایران تبدیل شوند. الان هم شما مطمئن باشید که اگر این بازیکنان جوان در کوران مسابقات پر تعداد بین‌المللی قرار بگیرند، می‌توانند برای سال‌های سال خیال فوتبال ایران را از داشتن یک تیم پرقدرت راحت کنند.

* شاید دقیقا به خاطر همین مسئله باشد که سرمربی تیم ملی از نیاز این تیم به داشتن اردوهای خوب و با کیفیت صحبت می‌کند؟

دقیقا. شما می‌توانید مثال این موضوع را در بازی با سوئد یا شیلی ببینید. اعتماد به نفسی که این دو بازی به تیم ملی و بازیکنان داد، عالی بود. چیزی که ما از بازی با تیم بزرگی چون شیلی و سوئد به دست آوردیم، نتیجه‌اش نبود بلکه اعتماد به نفسی بود که توانستیم کسب کنیم. یا تجربه‌ای که از بازی با آرژانتین به دست آوریم، با هیچ چیزی قابل عوض کردن نیست. وقتی بازیکن ما جلوی مسی، ابراهیموویچ یا سانچس بازی می‌کند، دفعه بعد وقتی مقابل بازیکن بزرگ دیگری بازی می‌کند، دست و دلش نمی‌لرزد.

این اعتماد به نفس قیمت ندارد. تنها چیزی که می‌تواند یک تیم را به موفقیت برساند تجربه است. شما می‌بینید تیمی مثل کره‌جنوبی یا ژاپن انقدر بازی‌های بزرگ بین‌المللی بازی داشته که بازیکن شانزده، هفده ساله‌شان به راحتی به بهترین تیم‌های اروپا ترانسفر می‌شوند. امیدوارم مسئولان تدبیری کنند تا بتوانیم بازیهای بزرگ دوستانه انجام بدهیم و اردوهای با کیفیت داشته باشیم.

کد خبر : ۳۱۰۷۷۵