خبرگزاری کار ایران

جام‌جهانی والیبال- ژاپن؛

آشنایی با آرژانتین، نخستین حریف والیبال ایران

برزیل به دلیل میزبانی و متعاقبا حضور قطعی اش در بازی های المپیک، اجازه حضور در رقابت های انتخابی المپیک از جمله؛ جام جهانی را ندارد و همین موجب شده تا در جام جهانی 2015 تیم های دوم و سوم امریکای جنوبی به عنوان دو نماینده برتر این قاره حاضر باشند.

به گزارش ایلنا، آرژانتین نایب قهرمان ترین تیم امریکای جنوبی است که طی 30 دوره برگزاری مسابقات قهرمانی این قاره، تنها در سال 1964 موفق شده به مدال طلا دست یابد. آن هم در شرایطی که برزیل به دلیل شرایط نابسامان داخلی اصلا تیمی در مسابقات شرکت نداده بود. شکست در 17 فینال و کسب مدال‌نقره از این پیکارها، آرژانتینی‌ها را قهرمانِ نایب‌قهرمانی امریکای‌جنوبی نام داده، البته آنها 6 برنز نیز از این رویداد کسب کرده اند.

آرژانتین اما در دهه 1980 تیم موفقی داشت که اعضایش برخی پدران و عموهای بازیکنان فعلی این تیم بودند. از جمله؛ کونته، کِروگا، اوریارته، گونسالس و ... آن تیم رویایی مدال برنز مسابقات قهرمانی جهان 1982 و مدال برنز المپیک سئول 1988 را بر گردن آویخت و حالا نوبت به پسران و برادر زاده ها رسیده تا به نتایجی قابل توجه دست یابند. آن هم با هدایت مربی برتر قرن بیستم؛ خولیو ولاسکو.

خولیو ولاسکو که در سال 1982 به عنوان یکی از کمک مربیان آرژانتین فعالیت می کرد، در سال 1983 به ایتالیا مهاجرت کرد و از سال 1984 به مربیگری در عرصه باشگاهی، از جمله در تیم مودنا پرداخت. پس از پنج سال، در 37 سالگی سرمربی تیم ملی ایتالیا شد و با آن تیم رویایی در دنیا درخشید و مدال های طلای همه رویدادهای جهانی والیبال را بر گردن انداخت، الا المپیک که به نقره بسنده کرد. سپس هدایت تیم های زنان ایتالیا، مردان جهموری چک، باشگاه های پیانچنسا –  مودنا –مونتی کیاری در لیگ ایتالیا و مردان اسپانیا را بر عهده گرفت تا سال 2011 که به ایران آمد.

او با ایران روزگار پرفروغ گذشته را تکرار کرد و به دو طلای آسیا رسید. موفقیت هایی نظیر صعود به لیگ جهانی و حضور درخشان در این پیکارها، درخشش در جام جهانی 2011 و مسابقات قهرمانان قاره ها 2013 از جمله خاطرات خوش والیبال ایران با ولاسکوست. این مربی کارکشته در پایان سال 2013 به درخواست رئیس جمهور کشورش و مساعدت ایران موفق به بازگشت به تیم ملی آرژانتین شد و پس از سی سال فرصت یافت تا به وطنش بازگشته و برای تیم کشورش کاری کند.

آرژانتین در دوره جدید فعالیت خود که از سال 2014 و با ولاسکو ( که حالا 63 ساله است) آغاز شد، تاب و توانی دیگر یافت و سرانجام در سال 2015 موفق شد به جمع برترین های گروه 2 لیگ جهانی راه یابد تا جواز حضور در گروه یک را برای سال 2016 به دست آورد. همچنین امسال پس از 20 سال موفق به کسب مدال طلای بازی های پان امریکن شد که با کسب پیروزی 3 بر 2 مقابل برزیل در بازی فینال به دست آمد.

بازیکنان آرژانتین که در لیگ های ایتالیا، لهستان، فرانسه، آرژانتین، برزیل، اروگوئه و آلمان توپ می زنند، طی اردوهای آماده سازی خود برای حضور در جام جهانی 2015 علاوه بر چند تیم باشگاهی ایتالیا و ژاپن، با تیم های ملی ایتالیا، لهستان و استرالیا نیز بازی تدارکاتی انجام دادند. لوسیانو دِچِکّو؛ پاسور این تیم، برگ برنده خولیو ولاسکوست که در جام جهانی 2011 نیز به عنوان بهترین پاسور در میان بازیکنان برتر مسابقات قرار گرفت.

آرژانتین شاید امسال در میان مدعیان طراز اول صعود به المپیک از راه جام جهانی قرار نداشته باشد، اما این مسابقات محک خوبی است برای این تیم که بلافاصله پس از پایان آن باید در پیکارهای انتخابی المپیک امریکای جنوبی در ونزوئلا به میدان برود. چه آنکه تنها با قرار گرفتن در رده اول مسابقات انتخابی امریکای جنوبی بلیت ریو 2016 را کسب می کند.

ایران و آرژانتین تاکنون چهار بازی رسمی جهانی مقابل یکدیگر انجام داده اند؛ که سهم هر تیم از این چهارگانه، دو پیروزی و دو شکست بوده است.

دیدارهای رسمی ایران با آرژانتین از آغاز تاکنون

1998 (قهرمانی جهان): ایران (0) – آرژانتین (3)

2008 (انتخابی المپیک): ایران (1) – آرژانتین (3)

2011 (جام جهانی): ایران (3) – آرژانتین (2)

2014 (قهرمانی جهان): ایران (3) – آرژانتین (0)

کد خبر : ۳۰۳۱۹۱