خبرگزاری کار ایران

شرایط بهتر از گذشته خواهد شد؛

خسروی‌وفا:‌ استقلال کمیته‌ملی پارالمپیک فرصت‌بزرگی برای ورزش جانبازان و معلولین است

با تصویب ماده واحده‌ای از سوی کمیسیون اجتماعی مجلس، استقلال کمیته‌ملی پارالمپیک از کمیته‌ملی المپیک اعلام شد.

به گزارش ایلنا، محمود خسروی وفا درباره پیشینه‌ این رویداد گفت: سال 1377، رئیس کمیته‌بین‌المللی پارالمپیک سفری به ایران داشت و در حاشیه دیداری که با رئیس وقت مجلس انجام شد، وی درخواست کرد کمیته‌ملی پارالمپیک ایران مستقل شود. این مساله در مجمع کمیته ملی المپیک در سال 1378 بررسی و درنهایت منجر به این شد که کمیته ملی پارالمپیک به رسمیت شناخته شده و اساسنامه آن به تصویب مجمع برسد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک افزود: به مرور، نهادهای نظارتی اعلام کردند مجمع کمیته ملی المپیک، مرجعی قانونی برای تصویب اساسنامه پارالمپیک نیست و در نهایت خواستار این مطلب شدند که مسیری قانونی در این خصوص طی شود. بخشی از  این مسیر قانونی نیز به طور طبیعی به دولت و بخشی به مجلس مربوط می‌شود. بر این اساس، سال 1392، با امضای 22 نماینده‌مجلس، طرحی تدوین و تقدیم به کمیسیون‌فرهنگی مجلس شد و پس از آن، مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد و نظر مساعد خود را اعلام کرد.

وی در ادامه گفت: نمایندگان وزارت ورزش در کمیسیون‌های مختلف شرکت کردند و نظر مثبت خود را با تصویب این طرح اعلام داشتند و در نهایت هفته گذشته، توضیحات ما درباره چرایی تصویب این طرح و استقلال این کمیته، به سمع کمیسیون اجتماعی رسید، موضوع به رأی گذاشته شد و خوشبختانه با تصویب این کمیسیون، استقلال کمیته ملی پارالمپیک اعلام شد.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک اعلام کرد: اساسنامه کمیته ملی پارالمپیک توسط وزارت‌ورزش تا حداکثر مدت 3 ماه در کارگروهی متشکل از رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، روسای فدراسیون‌های ورزش جانبازان و معلولین و نابینایان و کم بینایان، نماینده وزارت‌ورزش، نماینده سازمان بهزیستی، نماینده بنیاد شهید، وزرای آموزش و پرورش، علوم تحقیقات و فناوری، 2 نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس و یک نماینده از کمیسیون‌فرهنگی مجلس تهیه و جهت تصویب به هیات وزیران تقدیم خواهد شد.

رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین خاطرنشان کرد: این استقلال فرصت بسیار خوبی برای ورزش جانبازان و معلولین است که در زمینه توسعه ورزش‌همگانی اقدامات بیشتری انجام دهد و این عمل در نهایت به ورزش قهرمانی و افتخار آفرینی ورزشکاران جانباز و معلول نیز منتهی خواهد شد.

خسروی‌وفا گفت: در گذشته شاهد این بودیم بودجه‌ای که در کمیته‌المپیک به تصویب می‌رسید، گاه به دلیل مشکلات دچار ریزش می‌شد و این ریزش به کمیته‌ملی پارالمپیک بازمی‌گشت و در اجرای برنامه‌ها دچار مشکل می‌شدیم. در نهایت شرایطی که با استقلال این کمیته به وجود می‌آید، برای آینده ورزش جانبازان و معلولین بهتر خواهد بود و دیگر شاهد مشکلاتی که پیش از این داشتیم، نخواهیم بود.

رئیس کمیته ملی پارالمپیک  در پایان گفت: بار دیگر از سوی جامعه ورزش جانبازان و معلولین از نمایندگان محترم مجلس تشکر می‌کنم و امیدوارم با همدلی و همراهی بی‌نظیر آنها و جدیتی که در این ارتباط دارند، تا 24 مهر ماه که مصادف با روز ملی پارالمپیک در کشورمان به ثبت رسیده این ماده واحده در صحن علنی مجلس نیز به تصویب برسد.

کد خبر : ۳۰۱۸۸۵