خبرگزاری کار ایران

تحلیل ایلنا از فهرست جدید تیم‌ملی؛

خلاء بازیکن بازیساز در فهرست کی‌روش/ "پلی‌میکر" ایران چه کسی است؟

کارلوس کی‌روش نام 23 بازیکن را برای دیدار مقابل هند و گوام به اردوی تیم ملی فوتبال دعوت کرد.

به گزارش ایلنا، سرمربی پرتغالی تیم ملی پس از بازگشت از مرخصی، نام 23 بازیکن را برای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال اعلام کرد که در لیست کی‌روش نام 8 بازیکن لژیونر و 15 بازیکن از لیگ‌برتر به چشم می‌خورد و شاید مهمترین نکته جالب در این فهرست، غیبت مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد در دور جدید اردوی تیم ملی فوتبال کشور است.

دروازه‌بان‌ها: حقیقی، بیرانوند و اخباری

به جرئت می‌توان گفت تنها پستی که جایی برای نقد کردن ندارد، دروازه‌بان‌های تیم ملی هستند.البته نبود سید مهدی رحمتی دست منتقدان را برای انتقاد بازمی‌گذارد اما کمتر کسی است این روزها از اختلافات بین سید و کی‌روش خبر نداشته باشد. بی‌تردید دروازه‌بانان دعوت‌شده به اردو بهترین گلرهای حال و حاضر کشور هستند.

خط دفاع: وریا غفوری، رامین رضاییان، محمدحسین کنعانی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، میلاد محمدی، مهرداد قنبری

سرمربی پرتغالی تیم ملی برای هر یک از پست های خط دفاعی 2 بازیکن را در نظر گرفته است. کی‌روش برای خط دفاعی تیمش تلفیقی از تجربه و نیروی جوانی را در نظر گرفته که می توان این تفکر را تا حد زیادی حمایت کرد. البته ناگفته نماند بازیکنانی مانند میثم مجیدی،امین حاج‌محمدی، وحید محمدزاده و چند مهره دیگر هم می‌توانستند در این لیست قرار بگیرند.

هافبک دفاعی: آندو تیموریان، ابراهیمی، عزت‌الهی

با توجه به اینکه تیم ملی با سیستم1-3-2-4 بازی می‌کند خط میانی را به 2 دسته(هافبک‌دفاعی و هافبک‌هجومی) تقسیم کردیم. نکته جالب لیست تیم ملی حضور تنها 3 هافبک تدافعی است. اگر آندو تیموریان کاپیتان این روزهای فوتبال‌ایران را مرد ثابت میانه‌میدان بدانیم، به احتمال فراوان امید ابراهیمی زوج مکمل آندو در خط میانی خواهد بود. البته سعید عزت الهی جوانترین لژیونر فوتبال کشورمان هم این روزها شرایط خوبی در تیم جدیدش(روستوف‌روسیه) دارد. برای میانه میدان نیز می‌توان از روزبه چشمی،علی کریمی،علیرضا عزتی و ... به عنوان جامانده ها یاد کرد.

هافبک هجومیخسرو حیدری، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه: مهدی ترابی، علیرضا جهانبخش، وحید امیری، امید عالیشاه

بی‌تردید نفرات نامبرده از بهترین‌های کشور هستند اما نبود حتی یک بازیساز بین آنها نکته بسیار جالب و قابل تاملی است.اینکه فوتبال ایران بعد از علی کریمی، نویدکیا و جباری به شدت خلاء یک بازیکن طراح را حس می‌کند بر کسی پوشیده نیست اما نکته اینجاست بازیکن پست 10 تیم ملی چه کسی خواهد بود.

با توجه به غیبت مسعود شجاعی به احتمال فراوان دژاگه گزینه اصلی کی‌روش برای این پست است. محمدرضا خلعتبری، اسماعیل شریفات، سامان نریمان جهان، سروش رفیعی، غلامرضا رضایی، احسان پهلوان و... از جمله بازیکنان آماده لیگ‌برتر در این پست هستند که جایی در تیم ملی ندارند.

مهاجمان: آزمون و طارمی

در مورد خط آتش تیم ملی دو نکته اساسی وجود دارد. نخست آنکه رضا قوچان نژاد به دلیل آسیب‌دیدگی خط خورده و دوم آنکه هیچ چهره جدیدی به تیم ملی دعوت نشده است. البته سبک متفاوت فوتبال آزمون و طارمی باعث می‌شود دست سرمربی برای استفاده از 2 تاکتیک متفاوت باز باشد اما بی‌تردید می‌شد مهاجمان دیگری به این لیست اضافه کرد. کاوه رضایی، مهرداد محمدی، مهدی شریفی از جمله مهاجمان آماده این روزهای لیگ برتر هستند که نام آنها بین ملی‌پوشان به چشم نمی‌خورد.

تیم فوتبال کشورمان 12 شهریور در ورزشگاه‌آزادی در چارچوب مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 روسیه و جام‌ملت‌های 2019 امارات میزبان گوام خواهد بود و 17 شهریور میهمان هند است.

تحلیل: سعید میرزائیان

کد خبر : ۳۰۰۰۱۵