خبرگزاری کار ایران

تورنمنت اطلس اسپورت - چین؛

آفاق: حضور مداوم مربیان صرب باعث بی‌انگیزگی می‌شد/ با بائرمن بهتر از قبل قهرما‌ن‌آسیا می‌شویم

فورواد تیم ملی بسکتبال گفت: حضور مداوم مربیان‌صربستانی در تیم‌ملی باعث بی‌انگیرگی می‌شد چون آنها دیگر نمی‌توانستند به بازیکنان ایران اطلاعات بدهند.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، حامد آفاق این روزها در تورنمنت اطلس‌اسپرت دوباره به روزهای خوبش برگشته و با 3 پرتاب 3 امتیازی پیاپی ما را به یاد روزهای اوج آسیایی انداخت.

او معتقد است تفکرات تیمی درک بائرمن دوباره انگیزه و اعتماد به نفسش را برگردانده و در آسیا بهتر از سال قبل قهرمانی را می‌توان از آن ایران کرد. مصاحبه آفاق را ادامه بخوانید:

از 4 مسابقه تورنمنت چین بگویید...

بعد از یک هفته تمرین به این تورنمنت آمدیم. با این وجود خوب توانستیم خواسته‌های بائرمن را به اجرا بگذاریم و هر بازی بهتر شدیم. یکی از نقاط مثبتی که او به تیم داده اعتماد به نفس است و به همه اطمینان کرده است. هیچ‌وقت یک نفر را به طور ثابت در ترکیب فیکس قرار نداده است. بارها شده نفرات اصلی را روی نیمکت نشانده و به عنوان نفر ششم و هفتم وارد میدان کرده و این خودش باعث انگیزه برای جوانان شده تا بیشتر تلاش کنند که شاید نفر فیکس برای بازی فردا باشند. پس این می‌تواند مهمترین کار این مربی باشد که اعتماد به نفس‌ها را بالا برده است. یکی دیگر از حسن‌های او اخلاق و رفتار وی است. بسکتبال زیبا و ساده بازی کردن هم سومین موضوعی است که در بین تیم ایجاد شده است. تیمی بازی کنیم، دفاع تیمی هم داشته باشیم. شاید اگر مقابل آمریکا رو به کارهای انفرادی آورده بودیم با اختلاف 20 امتیاز می باختیم. همه باهم حمله کردیم و همه باهم بردیم.می‌بینید امتیازات تقسیم شد و در خطاها هم یکسان شده بود اما مقابل چین به نظر من حربه میزبان بود که دیدار اول را مقابل ما انجام داد تا از خستگی سفر استفاده کرده و مقابل ما پیروز شود که بهترین موقعیت را برای آنها فراهم کرد.

 شما را دوره‌های گذشته به یک بازیکن مطلق‌دفاعی تبدیل کرده بودند تا مشکل‌دفاعی سایر نفرات حل شود ولی الان دوباره با دیدگاه این سرمربی به جایگاه‌قبلی خود برگشتید...

اندیشه مربیان‌قبلی این بود که ببریم ولی راه و چاه آن را به ما نشان نمی‌دادند و از همه استفاده نمی‌کردند. حتی خود من که بین 5 نفر اصلی و فیکس بودم، اعتماد به نفس بالایی نداشتم.

شاید شما و ساهاکیان دفاع بیشتری داشتید!

آن زمان مربیان تیم این را می خواستند، اما با این مربی اگر همگی در دفاع و حمله شرکت نکنیم بازیکن را بیرون می کشد. اعتقاد او تیمی است آن هم در همه کار. جوانان تیم بهنام یخچالی، سجاد مشایخی و سعید داورپناه را ببینید، این به خاطر همین تفکر و آرامشی که این مربی به آنها می‌دهد. می بینید که چه راحت بازی می کنند. چون بائرمن می خواهد که ما بازی را ساده ولی منطقی پیش ببریم. ناخواسته انگیزه ها بالا می‌رود و در بعضی مواقع جوانترها حتی از ما بهتر بازی می‌کنند. این روش آینده بسکتبال ما را تضمین می کند.

آیا با این شرایط انگیزه حامد آفاق بازگشته و دیگر صحبت از رفتن نمی‌کند؟

100 درصد.مربیان قبلی همه صرب بودند و اعتقاد داشتم که دیگر به بازیکنان ایرانی نمی‌توانند اطلاعاتی بدهند و همین باعث بی انگیزگی شد. هر مربی صربی که می رفت صرب بعدی می آمد جای پای قبلی می گذاشت و همان روش‌های قبلی پیاده و پیگیری شد، ولی با آمدن بائرمن آن روش‌ها از بین رفت. خود من هم با انگیزه بیشتری کار می‌کنم. او خواسته اش را در هر تمرین بیان می‌کند و در تعویض عدم اجرای تاکتیک‌هایش را گوشزد می‌کند حتی اگر بهترین بازیکن تیم باشی. پس همه سخت گوش به فرمان او هستیم.

بعد از چهار مسابقه سرانجام ترکیب پنج نفره معروف برای سه دقیقه کنار هم بازی کردید،آن موقع چه حسی داشتید؟

همان حس بازی‌های آسیایی بود، ولی الان فکر می‌کنم دو سه نفری در تیم هستیم که شاید در زمان نه چندان دوری باید از تیم ملی برویم. وقتی جوانترها در کنار ما با زمان‌های یکسان میدان می بینند تجربه بیشتری پیدا می‌کنند و به ما هم تایم استراحت بیشتری داده می شود؛ این بسیار خوب است.

یک ماه و نیم دیگر تا جام ملت‌ها بیشتر وقت ندارید. نتیجه را پیش بینی می‌کنید؟

با روندی که در پیش گرفته ایم و وقتی در یک هفته آنقدر پیشرفت داشته ایم، پس اگر خواسته‌های بائرمن به طور کلی اجرا شود، قول می‌دهم در چین حتی بهتر از سال‌های قبل قهرمان شویم.

شادابی تمرینات را در چه می بینید؟

این عامل هم فکر می‌کنم به تفکرات بائرمن برمی‌گردد. هر وقت حس می‌کند خستگی به سمت ما آمده است به سرعت نوع تمرین را تغییر می‌دهد. یا با صحبت کردن و شوخی روند را عوض می‌کند. او حتی به میتینگ‌های طولانی مدت همانند مربیان داخلی یا خارجی قبلی اعتقاد ندارد. دو کلیپ دو دقیقه ای و صحبت کوتاه جلسه را به پایان می برد، چون معتقد است نشست‌های طولانی بازیکن را خسته می‌کند. در واقع 10 دقیقه‌اش بسیار مفیدتر از بقیه بوده است.

تیم ملی بسکتبال امروز در دیدار نهایی تورنمنت اطلس اسپرت به مصاف چین می‌رود.

 

کد خبر : ۲۹۴۳۲۲