خبرگزاری کار ایران

تضاد تاکتیکی برای بازیکنان خوب نیست؛

عطایی: والیبال ما از آزمون و خطا عبور کرده/ پیمان نباید همزمان در 4 تیم فعالیت می‌کرد!

ملی‌پوش اسبق والیبال‌ایران معتقد است حضور تیم ب در قهرمانی آسیا فرصت‌خوبی بود تا بازیکنان‌جوان شایستگی‌های خود را به کادر فنی نشان دهند.

سرمربی کاله‌‌مازندران درباره حضور تیم ملی ب والیبال‌ایران در مسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: این تصمیم درستی بود چراکه قهرمان مسابقات از این بازی‌ها به المپیک نمی‌رود و طبیعی بود فدراسیون برای توجه بیشتر به بازیکنانی که در تیم ب فعالیت می‌کنند این تیم را به قهرمانی آسیا اعزام کنند.

وی ادامه داد: تصمیم مسئولان فدراسیون در این زمینه کاملا منطقی بود چراکه این مسابقات فرصت خوبی بود که نفرات‌جوان این تیم قابلیت‌های خود را به کادر فنی تیم الف نشان دهند. کمتر چنین فرصتی پیش می‌آید تا بازیکنانی که در تیم الف حضور ندارند در چنین تورنمنتی بتوانند برای تیم ملی بازی کنند.

عطایی اضافه کرد: والیبال‌ایران به لحاظ تجربه و علم تمرین باید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشد چراکه ما پس از یک دوره تمرینی، مسابقات بسیار پرفشار لیگ‌جهانی را پیش‌رو داریم و در این مسابقات فشار روانی و جسمی زیادی به بازیکنان وارد می‌شود و باید فرایندی انتخاب شود تا مشکلاتی از قبیل مصدومیت و فشار روحی‌روانی روی تیم تاثیر منفی نگذارد تا در سال‌های آینده با ثبات بیشتری در مسابقات حاضر شویم.

وی درباره ایجاد یک  تفکر مشترک در تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف از جمله تیم‌ملی ب و تیم‌ملی بزرگسالان اظهار داشت: باید تمام مربیانی که در رده‌های مختلف ملی مشغول فعالیت هستند، یک تفکر و سیستم مشترک را در تمرینات پیاده کنند و زمانی‌که یک بازیکن از رده‌سنی پایین در تیم‌ملی حضور پیدا می‌کند این تفکر مشترک برای او در رده‌های بالاتر قابل‌لمس باشد و زمانی که در قالب یک بازیکن در ترکیب تیم قرار می‌گیرد بتواند به راحتی تفکرات‌تاکتیکی مشخص و واحد مربیان را پیاده کند اما متاسفانه چنین تفکری بین مربیان ما وجود ندارد و تمام مربیانی که برای تیم‌های ملی مشغول فعالیت هستند با تفکرات و سبک‌های مختلف شاگردان را تمرین می‌دهند و این برای والیبال‌ایران به هیچ‌وجه خوب نیست که یک بازیکن در زمان جابجایی از تیم نوجوانان به جوانان دچار تضاد تاکتیکی شود.

وی تصریح کرد: به شخصه اعتقاد دارم سرمربی تیم ب باید یک ایرانی باشد و پیمان اکبری هم به عنوان یکی از مربیان جوان و با دانش والیبال‌ایران این شایستگی را داشت که در تیم ملی ب فعالیت کند اما شرایط برای کار پیمان بسیار سخت شده بود چراکه مربیگری در تیم‌ملی ب، تیم زیر 23 سال و باشگاه‌پیکان و همچنین تیم ملی دانشجویان فشار را روی این مربی جوان مضاعف کرده بود.

عطایی یادآور شد: من فکر می‌کنم در ایران مربی کم نداریم که این اتفاق در والیبال افتاده است. زمانی که یک تیم فقط یک بازیکن‌مشترک در تیم زیر 23 سال دارد که در دو تیم به صورت مشترک فعالیت کند. پویا فیاضی تنها بازیکنی است که در 2 تیم‌ملی ب و زیر 23 سال حضور دارد. این نوع تصمیم‌گیری کار را برای مربی تیم‌ملی ب بسیار سخت کرد. زمانی که یک مربی برای هدایت تیم به توافق می‌رسد به دلیل حجم بالای کار از دستیاران و مربیان دیگر استفاده می‌کند اما زمانی که یک مربی در آن واحد 3 تیم‌ملی  و یک تیم باشگاهی را هدایت کند قطعا با فشار کاری شدیدی مواجه خواهد شد. زمانی که کارشناسان در این رابطه صحبت‌های منطقی هم انجام دهند مسئولان نسبت به این افراد جبهه می‌گیرند و با برخورد غیر منطقی مشکلات‌خاصی برای مربی به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اظهارداشت: اینجا اعلام می‌کنم در هیچ رده‌ای در تیم‌های ملی کار نخواهم کرد که مسئولان فکر کنند بخاطر اینکه بهروز عطایی سمتی ندارد دنبال فعالیت در تیم‌ملی است. خاطرم هست 8 سال پیش مصطفی کارخانه در همه رده‌های سنی مربی تیم‌ملی بود و داستانی مشابه وضعیت کنونی پیمان اکبری داشت. باید قبول کنیم این تصمیم و این نوع تفکر، تفکری کاملا اشتباه است. باید منطقی پشت تصمیمات‌فنی و منطقه‌ای وجود داشته باشد. سال 2011 ست‌کوویچ هدایت دو تیم را در آن واحد بر عهده داشت که در نهایت هدایت یکی از تیم‌ها را به مربیان دیگر واگذار کرد.

عطایی درباره سازمان‌دهی والیبال‌ایران هم به خبرنگار ایلنا گفت: ممکن است مقابل تیم‌هایی مانند صربستان، ایتالیا و یا لهستان پیروز شویم، آن هم به دلیل کیفیت ممتاز بازیکنان‌مان در این دوره زمانی است اما قاطعانه می‌گوییم در سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی با کشورهای صاحب‌سبک قابل مقایسه نیستیم. در داوری، مربیگری و برنامه‌ریزی تیم‌های ملی چه فعالیت‌هایی انجام دادیم؟ من اعتقاد دارم تیم‌ملی با حسین معدنی – ولاسکو  و در نهایت آمدن کواچ تفاوتی زیادی نکرده، بلکه این بازیکنان خوب ما بودند که توانستند از این موقعیت خود نتایج بسیار درخشانی کسب کنند. بازیکنانی نظیر سعید معروف و محمد موسوی و سایر ملی‌پوشان جزو بهترین بازیکنان والیبال دنیا هستند و هر مربی آرزوی داشتن چنین بازیکنانی را دارد.

سرمربی کاله مازندران درباره عملکرد مربیان تیم‌ملی به ویژه کواچ اظهار کرد: مثلا اگر گاییچ روی نیمکت ایران کنار کواچ حضور داشت تیم ما به این شکل از لیگ‌جهانی حذف نمی‌شد  و می‌توانست با استفاده از نیمکت‌قوی نتایج بهتری کسب کند.

وی متذکر شد: مربیان متوسط داخلی و خارجی که حتی سابقه سرمربیگری یکی تیم باشگاهی هم در کارنامه ندارند روی نیمکت تیم ملی حضور دارند و این نوع تصمیمات برای انتخاب کادر فنی تیم را در زمان‌های حساس دچار اشکال می کنند. به عنوان نمونه چورا دستیار اول کواچ 3 سال پیش برای حضور در لیگ‌ایران با مخالفت فدراسیون‌والیبال روبرو شد و آن زمان مسئولان اعلام کردند این مربی مجوز مربیگری مورد تایید فدراسیون را ندارد اما زمانی که یک مربی خارجی فراتر از اختیارات خود می‌تواند برای تیم و اطرافیانش تصمیم‌گیری کند پای مربیان متوسط و کم تجربه هم روی نیمکت تیم‌ملی باز می‌شود. سرمربی فرانسوی لهستان برای کسب نتایج بهتر از مربی خودش در زمان بازیگری دعوت به همکاری کرد تا بتواند زمان‌های حساس از تجربه و دانش مربی‌اش استفاده کند که این موضوع به استفان انتیگا کمک زیادی کرد.

بهروز عطایی درباره کادر فنی تیم‌ملی و مقایسه آن با نیمکت‌ سایر تیم‌های حاضر در لیگ‌جهانی اظهارداشت: ما ضعیف‌ترین کادر فنی را بین تیم‌های حاضر در لیگ‌جهانی داشتیم. به غیر از کواچ بقیه نفرات حتی سابقه سرمربیگری در تیم‌های باشگاهی را هم نداشتند. این تصمیم غیر فنی فدراسیون چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: والیبال ما از مرحله آزمون و خطا عبور کرده و مربیان نامدار و با دانشی در ایران آماده‌اند کنار کواچ روی نیمکت تیم‌ملی بنشینند.

کد خبر : ۲۹۳۸۱۰