خبرگزاری کار ایران

عصر امروز صورت‌گرفت؛

جوابیه فدراسیون‌شنا در واکنش به گزارش‌ ایلنا + توضیحات خبرگزاری

به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «مدیرانی که جای شناگران رکورد می‌زنند»، فدراسیون‌شنا جوابیه‌ای را منتشر کرد که خبرگزاری ارائه توضیحاتی را در این زمینه ضروری می‌داند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این جوابیه فدراسیون‌شنا مدعی شده گزارش مذکور کذب و موجب تشویش اذهان‌عمومی شده و این در حالی است که تمامی مطالب این گزارش برپایه مستندات و شواهد متقن به رشته تحریر درآمده که در توضیحات تکمیلی این خبرگزاری به طور  مشروح به آن اشاره خواهد شد.

متن تکذیبیه فدراسیون‌شنا خطاب به مدیرعامل خبرگزاری‌ایلنا و توضیحات این خبرگزاری به شرح زیر است:

با توجه به انتشار گزارشی با عنوان ”مدیرانی که جای شناگران رکورد می‌زنند” در خبرگزاری کار ایران و تکرار مطالب کذب که موجبات تشویش اذهان‌عمومی و افترا به نیروهای متعهد کشور را ایجاد کرده، لازم است نسبت به درج جوابیه رسمی فدراسیون شنا طبق قانون مطبوعات اقدام نمایید.

۱- قطعا مجمع انتخاباتی فدراسیون‌شنا برای تغییر در وضعیت قبلی و با توجه به شناخت از کارنامه و برنامه‌های کاندیدای مختلف با رای قاطع تیم مدیریت جدید را انتخاب کرده است. بعد از حضور مسئولانی که برای تغییر، تحول و بهبود شرایط انتخاب شده‌اند، تغییر و تحول در زیر مجموعه سیستم و برخی کمیته‌های فدراسیون اجتناب‌ناپذیر بوده و انتقاد در این‌خصوص بی‌مورد است. چنان‌که بعد از تغییر رئیس‌دولت نیز شاهد تغییر در اکثر وزارتخانه‌ها هستیم و این موضوع غیرطبیعی نیست.

۲-از آنجایی‌که در فدراسیون‌شنا رئیس، قائم‌مقام، دبیر و تمامی مسئولان کمیته‌ها از اعضای ورزشی این خانواده هستند و فضایی دوستانه بر مدیریت این ارگان حاکم است، جابه‌جایی افراد با توجه به استراتژی‌های کلی مدیریت، مسائل شخصی افراد(مثل عدم تمایل به کار در یک حوزه یا ارتقای شغلی و …) صورت گرفته و با اعمال سیاست جذب حداکثری در مدیریت فدراسیون تاکنون از بیشترین ظرفیت منابع انسانی استفاده شده است. آنطوری‌که که بسیاری از افراد نام برده در گزارش مورد نظر همچنان در سنگرهای مختلف مشغول فعالیت و همکاری با فدراسیون هستند.

۳-جالب اینکه محتوای گزارش منتشر شده در بسیاری از موارد خود ناقض بندهای دیگر است. سیروس طاهریان، نادرغفوری، حمید شب‌انگیر و سایر افراد نام برده خود عضو کمیته‌فنی واترپلو فدراسیون بوده و در تغییر و تحولات کادر فنی تیم‌های ملی اعمال‌نظر می‌کنند. پس اولا برخلاف ادعای ذکر شده در فدراسیون خرد جمعی حاکم است و دوما این افراد در قبول یا رد مسئولیت در حوزه‌های مختلف مثل مربیگری تیم‌های ملی خود نیز در تصمیم‌گیری‌ها شریک بوده‌اند. چونان‌که ممکن است در بهره‌گیری از خرد جمعی یک فرد نظر دیگری داشته باشد اما در نهایت نظر اکثریت مورد تائید قرار می‌گیرد.

۴- لازم به ذکر است مجمع عمومی فدراسیون مسئولیت تصمیم گیری در موارد مختلف را به شخص رئیس داده و سایر افراد در کمیته‌های فنی نقش مشورتی را ایفا می‌کنند و مدیریت فدراسیون‌شنا بر اساس صورت جلسه‌های مستند و موجود همواره نظر افراد فنی را در تصمیم‌گیری‌ها جویا شده است.

۵-انتقادهای بی‌پایه و اساس درباره مشاور عالی متاسفانه بدون شناخت از حوزه اختیارات مطرح شده است. لذا مشاور عالی کنونی با دارا بودن تجربیات لازم در حوزه فدراسیون‌شنا انتخاب و از زمان تصدی با توجه به سوابق سال‌های قبل خدمات قابل‌توجهی را به این فدراسیون در زمینه‌های مختلف ارائه نموده‌اند. متاسفانه انتقاد وارد شده در این‌خصوص کاملا بی‌مورد بوده و بیان افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی مورد نظر قطعا با پیگیری از سوی مراجع قانونی همراه خواهد بود.

۶- حضور مدیران ارشد اقتصادی و صنعتی در هیات‌رئیسه فدراسیون در کنار مدیران و سایر اعضای ورزشی نه تنها جای نقد ندارد، بلکه به عنوان یکی از دستاوردهای مدیریت فدراسیون شمرده می‌شود. چنان‌که در شرایط مقاومت اقتصادی با مدیریت همین افراد و کمک هیات رئیسه محترم در جذب سرمایه، فدراسیون شنا موفق به برگزاری دو رویداد بین المللی در مدت شش ماه در کشور شده است.

۷- یک نفر از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون طبق دستورالعمل اعضا برای نظارت بر امور حق شرکت در تمامی جلسات کمیته‌های مختلف فدراسیون را دارد.

۸- متاسفانه خبرگزاری کار ایران ایلنا براساس اطلاعات ناقص و بدون بیان تائید از هیچ شخصیت حقیقی و یا حقوقی در متن گزارش به بیان افترا، نشر اکاذیب و تشویق اذهان‌عمومی در این گزارش پرداخته و قطعا حق‌شکایت در این‌باره برای فدراسیون‌شنا محفوظ است.

روابط عمومی فدراسیون شنا


*** توضیحاتی درباره جوابیه فدراسیون شنا

خبرگزاری‌ایلنا در راستای نگاه‌منتقدانه نسبت به عملکرد 3 سال اخیر فدراسیون‌شنا اقدام به انتشار گزارش مذکور نموده و تمامی مطالب مندرج در آن بر پایه اتفاقاتی بوده که ظرف سال‌های اخیر در این فدراسیون رخ داده که جای هیچ‌گونه کتمان و پنهان‌سازی ندارد.  بر همین اساس ذکر چند نکته درباره جوابیه فدراسیون‌شنا ضروری است و قضاوت در این‌باره را به افکار عمومی و خانواده‌شنا واگذار می‌کنیم.

1- تغییر در هر مجموعه‌ای اجتناب‌ناپذیر است ولی جابجایی مداوم کادر فنی تیم‌های ملی واترپلو و شنا در 2 سال اخیر جای هیچ‌گونه توجیه‌فنی ندارد چراکه در ورزش اصل ثبات در مدیریت یک فاکتور اساسی در موفقیت محسوب می‌شود. همانطور که در گزارش‌ایلنا آمده این تغییرات مداوم، بر آشفتگی‌فکری و بی‌ثبانی در تصمیم‌گیری‌های برنامه‌محور و کارشناسانه مدیران فدراسیون صحه گذاشته و تصمیم بر تغییر در کمیته‌های فنی و کادر تیم‌های ملی آن‌هم در فاصله‌ زمانی هر 3 ماه یک‌بار در هیچ فدراسیونی سابقه نداشته است. 

2- بر اساس آنچه فدراسیون‌شنا مدعی شده تغییرات انجام شده در راستای استراتژی کلی مدیریت، مسائل‌شخصی و یا اعمال سیاست‌های خاص صورت گرفته و برای این رسانه جالب توجه خواهد بود که بداند پشت برکناری نادر غفوری از ریاست کمیته‌فنی واترپلو و جایگزین کردن داودرضا سلطانی و 6 ماه بعد بازگرداندن نادر غفوری به ریاست کمیته‌فنی واترپلو چه سیاستی بوده؟ یا برکناری وحید رضایی از سرمربیگری تیم واترپلوی جوانان و جایگزینی لوتوس مولر آلمانی برپایه کدام استراتژی صورت گرفت که نتیجه این تصمیم شتاب‌زده شکست‌های عجیب جوانان در رقابت‌های جهانی ترکیه را رقم زد که در نهایت باعث شد عنوان دوازدهمی جهان در دوره گذشته به عنوان هفدهمی جهان تنزل یابد.

3- کمیته‌فنی واترپلو بیشترین تغییرات را در دوره مدیریت جدید داشته و بسیاری از اعضای آن بواسطه تشریفاتی‌بودن تصمیمات یا از این کمیته کناره‌گیری کردند یا با وجود حضور در جلسات، تصمیمات کمیته را فقط به نوعی همراهی و تایید تصمیمات رئیس واترپلویی فدراسیون می‌دانند. علی محب، بهمن کیانی‌والا و چهره‌های استخوان‌خورد کرده‌ای نظیر داودرضا سلطانی بهترین شاهد این مدعا هستند.

4- فدراسیون‌شنا در حالی مدعی بهره‌گیری از خرد جمعی در تصمیم‌گیری‌ها است که استخدام کی‌ریچ صربستانی(گزینه سرمربیگری تیم ملی واترپلوی بزرگسالان) بدون اطلاع کمیته‌فنی واترپلو و صرفا با نظر شخص رئیس فدراسیون صورت گرفته و اعضای کمیته‌فنی حتی در جریان استخدام این مربی نبودند! همچنین می‌توان به نکته قابل تامل‌تر در این زمینه اشاره کرد که نشان می‌دهد خرد جمعی جایگاهی در فدراسیون مذکور ندارد چراکه به گفته محمد علی مجزا(یکی از چهره‌های باسابقه و بین‌المللی شیرجه ایران) حتی در رشته‌ای مانند شیرجه که مدال‌های رنگارنگی را در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی به خود اختصاص داده، اساسا در فدراسیون ایران کمیته‌فنی وجود ندارد تا این رشته از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان فدراسیون بیش از کمبود امکانات رنج ببرد.

5- با توجه به ادعای فدراسیون مبنی بر مشورتی‌بودن نظرات کمیته‌های فنی، تشکیل کمیته‌های فنی زیر سئوال می‌رود و اساسا فلسفه وجودی این کمیته‌ها غیرقابل توجیه می‌نماید. در حالیکه «کمیته‌های فنی» در اکثر «رشته‌های قهرمانی» که می‌توانند در میادین بین‌المللی پرچم مقدس کشورمان را به اهتزاز درآورند،  می‌بایست بالاترین مرجع تصمیم‌گیری باشند که به نظر می رسد فدراسیون‌شنا تصمیم دارد بدعتی تازه را در این زمینه بنا بگذارد. نمونه‌هایی از این بی‌توجهی به نظرات کمیته‌فنی را می‌توان در برکناری وحید رضایی از تیم واترپلوی جوانان یا تغییر جایگاه حمید شب‌انگیز به تیم زیر 17 سال اشاره کرد.

6- نکته قابل‌تامل دیگر اینکه اگر خبرگزاری ایلنا انتقادی به سوابق و پیشینه فردی از مجموعه فدراسیون بخصوص در پست‌هایی تشریفاتی مانند «مشاور عالی» دارد استقبال خواهد کرد فدراسیون شنا که مدعی است تاکنون از افراد متخصص و خبره در این فدراسیون بهره گرفته، سوابق و کارنامه این افراد را در بخش اجرایی و بخصوص حوزه فنی بویژه در رشته‌هایی مانند شنا، شیرجه و البته واترپلو منتشر کند تا جامعه‌شنا بیش از پیش با این چهره‌های خدوم  ورزش آشنا شود.

توضیح: «فراموش نکنیم عنوان فرد مذکور "مشاور عالی" و نه "مشاور‌ فدراسیون" است و چنین عنوانی می‌طلبد تا فرد مذکور دارای ویژگی‌ها، سوابق‌اجرایی و ورزشی، کارنامه‌فنی، حسن‌شهرت، مقبولیت عمومی بین خانواده‌شنا و ... باشد، نه فردی که «هویت کنونی» خود را «مدیون شنا» و مدیرانی است که وی را به این رشته آورده که البته عمر همکاری آنها به درازا هم نکشید. ضمن اینکه انتقاد از فقدان سوابق‌ورزشی و متخصص‌نبودن یک فرد در یک مجموعه تخصصی، به معنای تهمت و افترا نیست و به نظر می‌رسد فدراسیون‌شنا در این زمینه یک‌طرفه به قاضی رفته و جالب‌تر اینکه حکم هم صادر کرده است!

7- حضور مدیران‌اقتصادی در هیات رئیسه فدراسیون‌های ورزشی اتفاقی عادی و طبیعی است و در راستای کمک به ورزش که البته کسی منکر آن نیست ولی افرادی که حضورشان در هیات رئیسه شنا محلی از اعراب ندارد جای پرسش و ابهام بسیار دارد. در همین راستا در گزارش‌ایلنا آمده بود حضور بهرام افشارزاده مدیرعامل باشگاه‌استقلال و غلامرضا جعفری رئیس فدراسیون روستایی و عشایری در هیات‌رئیسه‌شنا جای توجیه ندارد.

8- خبرگزاری‌ایلنا در راستای وظیفه‌ذاتی خود در روشنگری و شفاف‌سازی در عرصه‌ورزش و بیان واقعیت‌ها، جزو منتقدان جدی فدراسیون‌شنا بوده و همچنان محکم و استوار بر مواضع خود ایستاده و با نقدهای صریح‌تر اجازه نخواهد داد امانتی که مردم به مسئولان ورزش‌کشور سپرده‌اند با کج‌اندیشی، تصمیمات سلیقه‌ای و بی‌تدبیری در مسیر ناصواب قرار گیرد.

9- برخلاف آنچه فدراسیون‌شنا مدعی شده که در گزارش ایلنا، مطالب بدون تایید هیچ شخصیت‌حقیقی یا حقوقی مطرح شده، این خبرگزای برخلاف ادعای فدراسیون شنا(نشر اکاذیب و تشویش اذهان‌عمومی) تلاش داشته بر اساس نظرات کارشناسی و تخصصی اهالی شنا و کسانی که به نوعی از این خانواده بیرون گذاشته شده یا سابقه و خدمات آنها نادیده گرفته شده یا با بی‌تدبیری از کار در حوزه‌ای که علاقه‌مند به خدمت در آن هستند کنار گذاشته شده‌اند، کار را پیش ببرد، نه بر اساس نظرات صرفا شخصی و سلیقه‌ای. تاکنون در این‌باره گزارش‌ها و گفت‌وگوهای زیادی روی خروجی خبرگزاری قرار گرفته و چنانچه لازم باشد بار دیگر بازنشر خواهد شد تا برهمگان ثابت شود چه کسانی برخلاف مصالح و منافع خانواده شنا قدم بر می‌دارند، و چه کسانی تیشه برداشته و به ریشه این ورزش اصیل ایرانی و اسلامی می‌زنند.

همچنین در پایان ذکر این نکته را برای فدراسیون‌شنا و مدیران جوان آن لازم می‌دانیم که خبرگزاری کار ایران(ایلنا) از 5 اسفندماه 1381 به عنوان«خبرگزاری» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفته و به عنوان یکی از خبرگزاری‌های باسابقه کشور محسوب می‌شود. بکار بردن لفظ "سایت" بر روی خروجی این فدراسیون از نوعی بی‌اطلاعی و نداشتن شناخت حرفه‌ای از حیطه کار رسانه‌ای حکایت دارد.

 مجموعه ای که در راستای تفکرات حاکم بر مجموعه فدراسیون شنا همواره تلاش کرده با بزرگ‌نمایی رویدادها و سرپوش گذاشتن بر واقعیت‌ها، اذهان عمومی را از آنچه در شنا، شیرجه و واترپلوی کشور می‌گذرد، منحرف کند، در حالی‌که خانواده‌ شنا و آگاهان این رشته هرگز تحت‌تاثیر این‌گونه فرافکنی ها، اغواگری‌ ها و ظاهرسازی‌ها قرار نخواهد گرفت.

کد خبر : ۲۹۲۶۱۵