خبرگزاری کار ایران

کیانی با انتقاد از شکست‌‌‌های جوانان:

باخت به مصر هیچ توجیهی ندارد!/ نتیجه ایران-آمریکا واقعی نبود!

asdasd
کد خبر : ۲۸۷۴۳۵

مربی پیشین تیم ملی جوانان ایران معتقد است، این تیم ظرفیت بالایی دارد و شکست‌اش برابر مصر توجیه‌ناپذیر است.

ابوالقاسم کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پیش از حضور تیم جوانان در یونان، اعتقاد داشتم این تیم توانایی شکست مصر و  حتی کرواسی را هم دارد. من برای این باورم دلیل دارم. مصر یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های این دوره از مسابقات است و در جمع تیم‌های حاضر در یونان کوتاه قامت ترین تیم به حساب می‌آمد. درباره کرواسی هم باید بگویم از آن‌جا که در دو دوره گذشته جام جهانی جوانان همراه تیم ایران بودم، به جرات می‌گویم این کرواسی صلابت و قدرت تیم‌هایی را که دوره‌های گذشته از این کشور به مسابقات جهانی می‌آمدند، ندارد. کروات‌ها دوره گذشته بازیکن بسیار خوبی داشتند که در پست 3 بهترین بازیکن مسابقات جهانی پراگ شد اما در این دوره من چنین بازیکنی در ترکیب کرواسی ندیدم.

کیانی درباره این‌که گفته می‌شود کسی انتظار درخشش از تیم جوانان در رقابت‌های جهانی را نداشت، توضیح داد: اصلاً این حرف را قبول ندارم. اتفاقاً ما از جوانان انتظار درخشش داشتیم. نه این‌که بروند و آمریکا را شکست دهند اما باز هم تاکید می‌کنم این تیم ظرفیت شکست کرواسی و مصر را داشت.

سخنگوی فدراسیون بسکتبال درباره گروه ایران در جام جهانی اظهار کرد: برخی معتقدند ایران در سخت‌ترین گروه قرار گرفته اما این باور هم درست نیست. با نگاهی به گروه‌های دیگر متوجه می‌شویم در هر گروه دست‌کم دو تیم قدرتمند حضور دارند. ضمن این‌که کسانی می گویند گروه ما دشوار است که تیم‌شان توانایی حضور در جمع برترین‌ها را دارد. ایران در خوش‌بینانه‌ترین شرایط هم نمی‌توانست به نیمه‌نهایی برود. معقتدم حضور آمریکا در گروه ایران اتفاقاً به سود ما هم بود، چراکه با حضور ایالات متحده تکلیف تیم  نخست گروه A مشخص شد. در بازی ایران و آمریکا هم فشار روانی روی بچه‌ها برای نتیجه گرفتن نبود.

وی با اشاره به دیدار تیم‌های ایران و آمریکا اضافه کرد: این‌که ما با فاصله 30 امتیاز به آمریکا باختیم، پس نتیجه خوبی گرفتیم، دیدگاه نادرستی است. بازیکنان ایالات متحده برابر ما یک بازی معمولی به نمایش گذاشتند. اگر ما برابر آمریکا خوب بازی کردیم، باخت به مصر را چطور توجیه کنیم؟!‌ تیمی که برابر آمریکا خوب بازی کرده نباید به یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های جام جهانی ببازد. دوره گذشته در بازی صربستان و آمریکا، وقتی صرب‌ها در نیمه نخست خوب ظاهر شدند، ما گمان کردیم آمریکا شکست می‌خورد اما در نیمه دوم همه چیز فرق کرد و آن‌ها با چند تعویض بازی را کاملاً در اختیار گرفتند. باورکردنی نبود اما در نیمه دوم بازیکنان صربستان به نیمه زمین هم نمی‌رسیدند!‌ همانطور که گفتم دربازی با آمریکا فشار روانی هم روی بچه‌ها نبود.

مربی پیشین تیم جوانان با بیان این‌که از باخت به مصر شوکه شدم، افزود: اگر می‌خواهیم بسکتبال‌مان پیشرفت کند، باید بپذیریم شکست برابر مصر غیرمنتظره بود و این باخت توجیهی ندارد. وقتی یک تیم در کوارتر دوم 20 بر 4 می‌بازد و 2 امتیاز آخرش را هم دقایق هشتم و نهم می‌گیرد، چه چیزی باید گفت؟ آیا مصری‌ها در آن‌ کوارتر مریخی بازی کردند و ما طلسم شده بودیم؟! نه ما ایرادها بزرگی در آن دیدار داشتیم که نتواستیم آن‌‌ها را برطرف کنیم. ما برابر کوتاه‌قد‌ترین تیم جام جهانی آن‌ نمایش ضعیف را داشتیم.

کیانی ادامه داد: واقعاً نمی‌دانم درباره این شکست چه باید بگویم. آیا دفاع مصری‌های کوتاه‌‌قد بهتر از آمریکا بود؟! یک تیم در مسابقات باید برای ترفند‌های مختلف حریفان مانند یارگیری من تو من و پرسینگ تاکتیک‌های مناسب داشته باشد. شاید بچه‌ها مصر را دست‌کم گرفته بودند اما این هم نمی‌تواند برای شکست ما توجیه باشد. بدون اغراق می‌گویم این تیم خوش‌ترکیب‌ترین تیم‌ جوانانی بود که من دیده‌ام. نفر دهم تیم جوانان با نفر پنجم فاصله‌ای ندارد. بچه‌ها از لحاظ جسمی و روحی هم شرایط خوبی دارند. باید قبول کنیم برابر مصر بازی ضعیفی به نمایش گذاشتیم.

سخنگوی فدراسیون بسکتبال درباره سرمربی صربستانی تیم مصر اظهار کرد: این موضوع هم نمی‌تواند دلیل برتری مصر برابر ما باشد. اگر این‌طور بود که ما هم از NBA مربی می‌آوردیم و مدعی می‌شدیم آمریکا را می‌بریم! نه باور کنید اگر مربی مصر 500 سال هم روی این تیم کار می‌کرد، نمی‌توانست تیمی هم‌سطح آمریکا بسازد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ایران چوب نداشتن تدارکات مناسب را خورد؟ توضیح داد: اصلاً این‌طور نیست. تیم ایران کادرفنی خوبی دارد. درست است که کوهیان تجربه‌ کمی در کار با جوانان دارد اما او مربی بزرگی است. تیم ایران چندماه در اردو بود و تا آن‌جا که مقدور بود به اردوهای خارجی هم اعزام شد. فلسفه کوهیان این است که تیم ایران در مهارت‌های پایه ضعف دارد. حالا این پرسش برای من پیش می‌آید که آیا در مدت‌زمان آماده‌سازی تیم بسکتبال برای جام جهانی مهارت‌ها پایه این تیم به سطح مطلوب می‌رسید؟ فلسفه کوهیان برای من محترم است اما اگر ما روی بسکتبال کار می‌کردیم، دست‌کم مصر را می‌بردیم.

کیانی با اشاره به سطح بسکتبال آسیا توضیح داد: این باور که بسکتبال آسیا در سنین پایه با اروپا و آمریکا فاصله دارد، درست نیست، چون بازیکنان محدودیت سنی دارند. برای نمونه بازیکنان آمریکا در بهترین شرایط خود 2 سال از بازیکنان ما بیشتر به این ورزش پرداخته‌اند. تیم‌های درجه یک بسکتبال جهان مانند کرواسی، برزیل، اسپانیا در سطح جوانان شرایط بدنی و روحی مشابهی با بازیکنان ما دارند. متاسفانه ما برابر تیم‌های فیزیکی و قدبلند به مشکل می‌خوریم.

این کارشناس بسکتبال در پاسخ به این پرسش که آیا فشار بازی با آمریکا باعث خستگی بازیکنان ایران و شکست‌شان برابر مصر شد؟ گفت: نه این ادعا هم درست نیست. اگر بچه‌ها خسته بودند چطور کوارتر چهارم را 22 بر 10 بردند؟ اگر قوای بدنی یک تیم تحلیل رفته باشد، قاعدتاً باید در نیمه دوم نمود پیدا کند اما در بازی ایران و مصر این مقوله برعکس بود. این‌‌ها توجیه شکست است و ما باید واقعیت‌ها را بگوییم. با شکست برابر این تیم سال‌ها به عقب برگشتیم و من یاد نخستین حضور تیم‌ جوانان در جام جهانی افتادم که سال 82 و در همین یونان بود. ما آن‌سال واقعاً از جهانی شدن ترسیدیم و حتی در بازی برای کسب مقام پانزدهم به مالزی باختیم اما در دوره‌های بعد پیشرفت کردیم و آرژانتین را شکست دادیم و با اختلاف بسیار کمی از اسپانیا شکست خوردیم. متاسفانه این باخت ما را تا نخستین حضورمان در جام جهانی عقب راند.

وی درباره مصدومیت و غیبت مهیار مهر بیان کرد: ما بدون گارد هم می‌توانستیم مصر را شکست دهیم. آن‌ها تیمی نبودند که بگوییم به دلیل غیبت این بازیکن و آن بازیکن ما را شکست داد. نتایج مصر در پایان جام جهانی موید این حرف است. مهیار بازیکن ارزشمندی برای تیم ایران است اما غیبت او امروز و برابر کرواسی مشخص می‌شود.

کیانی درباره دیدار امروز تیم جوانان ایران اظهار کرد:‌ من هنوز هم معتقدم این تیم توانایی شکست کرواسی را دارد. بچه‌های ما یک روز کامل استراحت کردند و کادرفنی هم فرصت آنالیز بازی‌های کرواسی را داشت. این فرصت خوبی برای شکست کرواسی است. من نمی‌گویم شانس ما برابر این تیم 50 به 50 است اما در بدترین شرایط، شانس ما مقابل کرواسی 40 به 60 است. آن 10  درصد هم به مربیان خوب تیم ایران مربوط می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز