خبرگزاری کار ایران

امیدوارم مشکلات‌کارگران را برطرف کنم؛

گودرزی: تلاشی نکردند دوباره به کشتی برگردم/سرمایه‌های ورزش نباید به حال خود رها شوند

دارندن مدال‌نقره المپیک‌لندن 2 سال پیش از دنیای‌قهرمانی کناره گرفت ولی معتقد است تلاشی برای بهبود و بازگشتش به میدان از سوی مسئولان‌ورزش و کشتی نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طی حکمی از سوی احمد حسین‌زادگان رئیس فدراسیون ورزش‌های کارگری، صادق گودرزی کشتی‌گیر سابق تیم‌ملی و نایب قهرمان المپیک 2012 لندن به عنوان مشاور این فدراسیون منصوب شد تا بار دیگر نام این قهرمان سابق کشتی ایران شنیده شود.

صادق گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایلنا درباره مسئولیتی که به تازگی گرفته گفت: قرار است در قسمت‌های مختلف به ورزش‌کارگری کمک کنم و امیدوارم بتوانم با حضورم بخشی از مشکلات کارگران بی‌ادعای ایران را برطرف کنم.

وی درباره اینکه پس از خداحافظی اجباری‌ از کشتی چندان خبری از او نبود، افزود: من پس از اینکه از ناحیه گردن دچار آسیب‌دیدگی شدم و نتوانستم به کشتی ادامه بدهم از این رشته به صورت حرفه‌ای خداحافظی کردم و تن به حکمت‌الهی دادم. در این مدت بیشتر تمرکزم را روی درس و دانشگاه گذاشتم. در سازمان ورزش شهرداری‌تهران هم مشغول به کار  شدم و سعی کردم به توسعه ورزش‌همگانی کمک کنم. ضمن اینکه به دعوت غلامرضا محمدی در لیگ‌کشتی و تیم بیمه‌رازی هم حضور دارم. ما در این تیم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم و توانستیم قهرمان کشتی آزاد باشگاه‌های جهان بشویم. من در کنار مراد محمدی و محمد طلایی حضور دارم و اگرچه به صورت حرفه‌ای مربیگری نمی‌کنم اما خواستم کنار این دوستانم باشم تا کار فنی رشته مورد علاقه‌ام را انجام دهم.

گودرزی درباره شرایط تیم ملی کشتی آزاد ایران عنوان کرد: خوشبختانه تیم ملی روند رو به رشد خوبی را طی کرده و اعتقاد دارم می‌تواند در رقابت‌های آینده مثل مسابقات جهانی و المپیک هم به موفقیت برسد تا کادر فنی و فدراسیون ثمره زحمات شان در چند سال اخیر را ببینند.

نایب‌قهرمان وزن 74 کیلوگرم المپیک لندن درباره کشتی‌گیرانی که در این وزن روی تشک می‌روند، اظهار داشت: به نظرم روی این وزن چندان خوب کار نشده و فاصله‌ ما با کشتی‌گیران 74 کیلوی جهان بیشتر شده است. به عنوان مثال من در المپیک 2 بر صفر به جردن باروس باختم و نفر بعدی از ایران به او 6 بر صفر باخت و نفر بعدی 10 بر صفر! فکر می‌کنم باید برنامه‌ریزی بیشتری روی اوزان انجام شود و در هر وزن مربی مخصوص به همان وزن به کار گرفته شود تا کار تخصصی‌تری صورت بگیرد.

گودرزی درباره اینکه آیا واقعاً جردن باروس آمریکایی شکست‌ناپذیر است، گفت: بحث کشتی‌‌گرفتن با جردن باروس و شکست‌دادن یا ندادن او بسیار مفصل است اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم اینکه شرایط مالی و تمرینی و انگیزه‌های زیادی که در نزد یک ورزشکار در کشورهای مختلف ایجاد می‌کنند، باعث می‌شود او در رقابت‌هایی مثل مسابقات‌جهانی یا المپیک نتیجه بگیرد.

این ملی‌پوش سابق کشتی آزاد یادآور شد: به عنوان مثال همین جردن باروس سال 2013 تصادف بدی کرد و مچ پایش به شدت آسیب دید و 5 مهره آهنی در پای او کار گذاشتند اما آنقدر روی او خوب کار کردند که 40 روزه بهبودی کامل پیدا کرد و به کشتی برگشت اما یکی مثل من که نخاع گردنش آسیب دید، بعد از این اتفاق به من گفتند برو دنبال زندگی‌ات، در حالی‌که ساختن یک ورزشکار در سطح‌ملی و المپیک هزینه‌های زیادی دارد و نباید به همین راحتی یک ورزشکار المپیکی و جهانی را به حال خود رها کرد.

وی درباره اینکه آیا معتقد بوده آسیب‌دیدگی نخاع گردنش خوب می‌شده و می‌توانسته به کشتی برگردد، گفت: من نمی‌گویم حتماً خوب می‌شدم اما هیچ تلاشی هم از سوی کمیته ملی المپیک و یا وزارت‌ورزش و فدراسیون‌کشتی برای رفع مصدومیتم ندیدم. آنها می‌توانستند بهترین متخصصان مغز و اعصاب ایران را دور هم جمع کنند تا برای من تصمیم خوبی بگیرند. حتی می‌توانستند از پروفسور سمیعی که 6 ماه یک بار به ایران می‌آید دعوت کنند که پرونده پزشکی‌ من را بررسی کند اما این اتفاق نیفتاد و من خیلی راحت کنار رفتم.

گودرزی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: برای من صادق گودرزی هزینه زیادی شده و من از رده سنی نونهالان(12 سال) در اردوهای تیم‌ملی حضور داشتم و پول نفت و پول مردم برای من هزینه شد تا به کشتی‌گیر تیم‌ملی تبدیل شوم که در المپیک به میدان برود و مدال بگیرد و پرچم ایران را به اهتزاز در بیاورد. همانطور که می‌دانید الان جنگ نظامی‌بین کشورها مطرح نیست و جنگ‌اصلی، جنگ علم و دانش است. من که خداحافظی کردم و 2 سال است کشتی نمی‌گیرم و اگر حرفی می‌زنم برای خودم نیست اما در همه کشورها کمیته‌هایی وجود دارد که به مشکلات ورزشکاران رسیدگی می‌کنند و اینطور نیست بعد از مشکلی که به وجود می‌آید یا با یک مصدومیت ورزشکار را به حال خود رها کنند.

وی یادآور شد: خوشبختانه من در حال گرفتن مدرک دکترا هستم و از شغلی هم که دارم، راضی‌ام و خوشحالم برای توسعه ورزش‌همگانی فعالیت می‌کنم اما شاید ورزشکار دیگری شرایط من ر انداشته باشد و لطمه بخورد.

گودرزی درباره اینکه عده‌ای معتقدند به فوتبال بیشتر از رشته‌های دیگر توجه می‌شود، افزود: بحث فوتبال و کشتی و بسکتبال نیست. من کلی صحبت می‌کنم. ببینید من با مهدی امیرآبادی دوست هستم اما الان او بعد از این همه بازی برای تیم‌ملی و استقلال کجاست؟ چرا از او استفاده نمی‌شود؟ علی کریمی کجاست؟ واقعیت این است که ما از سرمایه‌های خود درست استفاده نمی‌کنیم  و راحت از کنارشان عبور می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من به خاطر شرایط پدرم که یک تاجر موفق بود، در شرایط خوبی بودم و توانستم هم ورزش کنم و هم به تحصیل بپردازم اما خیلی‌ها هستند در موقعیت‌های خوبی قرار ندارند و همین شرایط باعث می‌شود وقتی از دنیای قهرمانی دور می‌شوند، دیگر کسی به آنها توجه نکند و سرخورده شوند و این سرخوردگی گاهی مشکلات بزرگتری مانند اعتیاد را به وجود می‌آورد. برای همین است که می‌گویم ورزشکارانی که برای آنها زحمت کشیده می‌شود، نباید به حال خود رها شوند.

کد خبر : ۲۷۹۷۵۹