خبرگزاری کار ایران

۱۳ روز به پایان داستان خصوصی‌سازی؛

سایه سنگین«اهلیت»روی مزایده چهارم سرخابی‌ها/ دربی80؛ پایان دربی‌های دولتی!

مزایده چهارم سرخابی‌ها در حالی به پایان مسابقات لیگ‌چهاردهم موکول شده که همچنان وضعیت مبهمی بر خصوصی‌سازی این 2 باشگاه سایه انداخته و برخی با قاطعیت معتقدند دولت اراده‌ای برای واگذاری این دو تیم ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرخابی‌ها در حالی قرار است 29 اردیبهشت‌ماه به استقبال مزایده چهارم بروند که احتمال دارد این دو تیم به دلیل مشخص نبودن وضعیت مدیریت، فصل نقل و انتقالات را از دست بدهند. نگرانی که هواداران را نسبت به سرانجام خوش واگذاری سرخابی‌ها بدبین کرده و باعث شده آنها با بی‌اعتمادی به سرنوشت مزایده‌چهارم چشم بدوزند.

سریال مزایده سرخابی‌ها از دی‌ماه سال گذشته کلید خورد ولی به رغم گذشت 4 ماه هنوز این خواسته وزارت‌ورزش و سازمان خصوصی‌سازی به واقعیت نپیوسته است. جلسه شورای قیمت‌گذاری 2 باشگاه پرسپولیس واستقلال اواسط دی ماه 93 با حضور وزرای ورزش، اقتصاد و دادگستری در سازمان خصوصی‌سازی برگزار و قیمت پایه و شرایط مزایده سرخابی ها اعلام شد.

بنابر این مصوبه، قیمت پایه هر باشگاه 290 میلیارد تومان تعیین شد و نحوه پرداخت نیز از قرار پرداخت 40 درصد نقد و 60 درصد در اقساط 2 ساله به تصویب رسید. البته مقرر شد 20 درصد از سهام این 2 باشگاه از سوی خریدار به 100 نفر از هواداران و پیشکسوتان دو باشگاه(با تایید وزارت ورزش) واگذار شود.

پس از اعلام قیمت 2 باشگاه، نظرات متفاوتی از سوی برخی پیشکسوتان و کارشناسان در باره میزان قیمت مطرح شد. برخی معتقد بودند این قیمت بسیار بالاست و برخی دیگر می‌گفتند قیمت بسیار پایین است و این دو باشگاه بیشتر از آنچه هستند می‌ارزند، زیرا خریداران می‌توانند تنها از طریق خرید برند این باشگاه‌ها درآمدزایی کنند.

مزایده این 2 باشگاه در 2 بار نخست بدون مشتری ماند و هیچ خریداری برای آنها پیدا نشد اما مزایده‌سوم شرایط متفاوتی داشت و سرخ‌های پایتخت 3 مشتری داشتند که یکی از آنها خیلی زود کنار کشید اما حسین هدایتی با استیل‌آذین و بهنام پیشرو تا روز مزایده باقی ماندند. تایید نشدن اهلیت و ناقص‌بودن ثبت‌نام باعث شد تا مزایده‌سوم این باشگاه نیز بی‌نتیجه بماند و کار این باشگاه نیز مانند استقلال به مزایده‌چهارم کشیده شود.

مسئولان سازمان خصوصی‌سازی عنوان کردند این مزایده پس از دربی برگزار خواهد شد اما باید به این نکته توجه داشت که با توجه به پایان لیگ و شروع فصل نقل و انتقالات بهتر است هر چه سریع‌تر وضعیت این 2 باشگاه مشخص شود تا سرخابی‌ها بتوانند با قدرت در فصل نقل و انتقالات ظاهر شوند و در فصل‌آینده نیز هواداران خود را با چشمانی خیس به خانه نفرستند. باید دید آیا مشکل عدم اهلیت یکی از سهامداران استیل‌آذین برای مزایده چهارم حل خواهد شد یا این شرکت که مورد حمایت برخی پیشکسوتان باشگاه هم بوده از لیست خریداران کنار خواهد رفت؟

پاکت‌های شرکت در مزایده سرخابی‌ها قرار است رأس ساعت 14  سه‌شنبه 29 اردیبهشت در سازمان خصوصی‌سازی گشوده شود که حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان قانونی آنها با در اختیار داشتن مدارک شناسایی و مدرک نمایندگی در این جلسه آزاد است. سپرده نقدی شرکت در این مزایده نیز 8 میلیارد و 700 میلیون تومان است که باید به صورت نقدی به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز و اصل فیش و پیشنهاد خرید در 2 پاکت جداگانه درون یک پاکت لاک و مهر شده، حداکثر تا آخر وقت اداری دوشنبه 28 اردیبهشت به این سازمان تسلیم شود.

شرط نداشتن بدهی معوق بانکی، عدم سابقه محکومیت موثر کیفری و عدم سوء‌سابقه امنیتی ثبت شده، جزو شرایط اهلیت متقاضیان خرید استقلال و پرسپولیس تعیین شده که براساس این سازمان خصوصی‌سازی پس از برگزاری مزایده و قبل از اعلام برنده، این 3 مورد را از مراجع ذی‌صلاح استعلام کند و نتیجه را به وزرای عضو هیات واگذاری گزارش دهد که پس از تایید صلاحیت از سوی این وزرا، برنده نهایی اعلام می‌شود.

همچنین روز پس از آخرین مهلت مجاز خریدار برای پرداخت بخش‌نقدی ثمن معامله به عنوان مبدا زمانی دوران بازپرداخت اقساط خواهد بود و فواصل زمانی اقساط از یکدیگر نیز 6 ماهه و نرخ سود فروش اقساطی 15 درصد است. همچنین در واگذاری‌های اقساطی، خرید به صورت کاملا نقدی بلامانع است. مورد معامله نیز در مقابل بخش اقساطی ثمن‌معامله در توثیق سازمان خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت و دست‌کم معادل 50 درصد از مانده بدهی ناشی از اقساط، اسناد تضمینی دریافت می‌شود.

باید دید در مرحله چهارم مزایده سرخابی‌ها آیا کار واگذاری این 2 باشگاه محقق خواهد شد و رویای هواداران برای خصوصی‌شدن دو باشگاه به واقعیت خواهد پیوست؟ یا همچنان باید با باور عموم و برخی خواص همراه شویم که اراده‌ای برای واگذاری این دو تیم پرطرفدار پایتخت وجود ندارد و برگزاری مزایده‌ها هم فقط برای رفع تکلیف است.

این روزها که دغدغه‌ هواداران دو باشگاه نتیجه‌ نگرفتن در لیگ‌برتر و جام‌حذفی است، مسئولان نباید بگذارند شوق میلیونی طرفداران دو تیم فروکش کند و عدم واگذاری‌ یا اشکال در نحوه خصوصی‌سازی بتواند باورهای آنها را به کل تغییر داده و همین اندک هواداری که هنوز سکوهای سیمانی و صندلی‌های ورزشگاه‌آزادی را برای تماشای بازی‌های دو تیم پر می‌کنند، دیگر رغبتی به حضور در ورزشگاه نداشته باشند.

در این بین نوع واگذاری و طرف خریدار نقشی تعیین‌کننده خواهد داشت، چراکه آینده باشگاه را می‌تواند دست‌خوش حوادث و اتفاقات زیادی کند. اگر اهلیت یا توان‌مالی خریداران 2 باشگاه دقیق لحاظ نشود، چه‌بسا سرنوشت تیره‌تری در انتظار سرخابی‌ها باشد، اتفاقی که پیش از این یکی از باشگاه‌های‌تهرانی پشت سر گذاشت و حالا نشانی از آن باشگاه مولتی‌میلیاردی نیست!

نباید آینده 2 باشگاه را بدون در نظر گرفتن هوادارانی که دل در گرو دو تیم دارند به مخاطره انداخت چراکه اگر این اتفاق بیفتند صدمات جبران ناپذیری به بدنه فوتبال ایران وارد می‌شود که بدون شک تا مدت‌ها نمی‌توان از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کرد.

از سوی دیگر این واگذاری روی دربی های پایتخت هم تاثیر خاص خود را خواهد داشت. اگر مزایده انجام و خریداران دو باشگاه مشخص شوند دربی 81 می‌تواند نخستین دربی غیر دولتی پایتخت باشد که دیگر از زیر سایه نگاه‌های مدیران دولتی خارج خواهد شد و این اتفاق به نوبه خود بسیار مثبت خواهد بود.

کد خبر : ۲۷۵۱۵۶