خبرگزاری کار ایران

نام برگزیده به خبرنگاران اعلام نشد

پوری‌حسینی: باید اهلیت برندگان مزایده مشخص شود/واگذاری احتمالی باشگاه‌استقلال به شورایکو

معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اظهار کرد: معرفی برنده مزایده واگذاری استقلال و پرسپولیس تا سه‌شنبه هفته آینده مقدور نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، میرعلی اشرف‌عبدالله پوری‌حسینی در سومین جلسه واگذاری سرخابی‌ها در سازمان خصوصی‌سازی، اظهار کرد: در سال گذشته چنین استقبالی از این مزایده نشده بود و این مایه شعف است و 7 سالی می‌شود که مجلس طرح واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت را به بخش خصوصی تصویب کرده اما تا قبل از دی‌ماه 93 بنا به دلایلی این واگذاری مقدور نشد.

وی ادامه داد: سال‌گذشته پس از تغییرات لازم، هیات واگذاری خصوصی‌سازی این دو باشگاه را در دستور کار خود قرار دادند و برای آنها مبلغ 290 میلیارد تومان در نظر گرفت که شامل برند باشگاه و زمین ورزشی آنها می‌شد. البته برای استقلال زمین تلو در نظر گرفته شده بود که متاسفانه مزایده نخست با استقبال روبرو نشد. ما برای این مزایده 40 درصد قسط و الباقی 2 سال را در نظر گرفته بودیم اما متقاضیان اظهار می‌کردند با توجه به اقتصاد ورزش چنین رقمی توجیه ندارد.

پوری‌حسینی با اشاره به مزایده دوم واگذاری سرخابی‌ها ادامه داد: هیات‌واگذاری در مزایده‌دوم اقساط 40 درصدی را به 25 درصد و مهلت الباقی 2 سال را به 4 سال تغییر داد اما این تدبیر هم کافی نبود و کسی در مزایده دوم هم شرکت نکرد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه متقاضیان حق داشتند در دو مزایده قبلی شرکت نکنند، ادامه داد: ما به عنوان دبیرخانه هیات‌واگذاری این موضوع را آسیب‌شناسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که درباره اقساط مشکلی نبود اما مشکل در ثمن واگذاری بود که ابهاماتی داشت، ضمن اینکه مالکان فعلی هم نمی‌توانستند در مزایده شرکت کنند که این تصمیم سختگیرانه بود. به این ترتیب ما مشکل ممنوعیت حضور مالکان را هم حل کردیم که با این تسهیلات بخش‌خصوصی متقاعد شد در این مزایده شرکت کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی این اتفاق را پایانی بر برخی تحلیل‌ها دانست و توضیح داد: وقتی ما رقم نخست را اعلام کردیم برخی گفتند سازمان خصوصی‌سازی برای رفع تکلیف این رقم را پیشنهاد داده و خودشان می‌دانند کسی با این رقم در مزایده شرکت نمی‌کند. با این را بگویم که همه مزایده‌های ما با استقلال روبرو نمی‌شود؛ برای نمونه سال گذشته از 75 مزایده سازمان خصوصی‌سازی تنها   25 مزایده به فروش رفت.

پوری‌حسینی در ادامه جلسه با بیان اینکه 4 پاکت برای شرکت در این مزایده به دبیرخانه سازمان خصوصی‌سازی رسیده، افزود: هیات واگذاری در این جلسه نام برنده مزایده را که بالاترین پیشنهاد را ارائه کرده در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهد و دلیلش این است که فرد برنده باید در کارگروهی 3 نفره متشکل از وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری و وزیر ورزش صلاحیتش احراز شود. نداشتن بدهی‌بانکی، نداشتن سوءسابقه و نداشتن محکومیت کیفری موثر به شرطی است که برای احراز اهلیت متقاضیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: اگر در این جلسه نام برگزیدگان را اعلام کنیم. شما گمان می‌کنید آنهایی که برنده نشده‌اند مشکلاتی را که از آنها نام بردم دارند. ما برای رعایت حق‌الناس نام برگزیدگان را اعلام نمی‌کنیم و زمانی که خبرنگاران از سالن خارج شدند کارمان را ادامه می‌دهیم.

به گفته پوری‌حسینی سه‌شنبه هفته آینده زمان نهایی معرفی برندگان مزایده واگذاری سرخابی‌هاست.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باشگاه استقلال تنها یک متقاضی دارد و ممکن است نام او را به عنوان برنده نهایی اعلام کنید، توضیح داد: در صورتی که صلاحیت شورایکو احراز شود این انتقال انجام می‌شود.

کد خبر : ۲۷۴۰۰۴