خبرگزاری کار ایران

برای آخرین ویچ بسکتبال ایران

پاویسویچ، رویای ریو و دیگر هیچ!

تکلیف سرمربی تیم‌ملی بسکتبال بالاخره مشخص شد اما گزینه نهایی فدراسیون نتوانست نظر مساعد منتقدان را با خود همراه کند.

یک هفته از انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران می‌گذرد. انتخابی که باعث شد سر وصدای زیادی بین اهالی این ورزش بلند شود. چند روز پیش از این انتخاب، از قول مسئولان فدراسیون بسکتبال وعده‌‌هایی مبنی بر آمدن مربیان بزرگ این ورزش به ایران در رسانه‌ها منتشر شد و حتی از انتخاب گزینه‌ای صحبت شد که بتواند نقش ولاسکو را برای بسکتبال ایران بازی کند. بعدازظهر دوشنبه هفته‌ گذشته اما نه خبری از اوبرادوویچ شد، نه اسکاریولو نه ایوکوویچ!‌

لوکا پاویسویچ، سرمربی پیشین مونته‌نگرو که با این تیم به مقام هفدهم اروپا رسید، انتخاب نهایی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال و کمیته نظارت بر مربیان خارجی وزارت ورزش و جوانان بود. مردی که قرار است در فرصت باقیمانده تا رقابت‌های آسیایی و انتخابی المپیک ریو سکان هدایت ملی‌پوشان را در دست بگیرد. با قرار گرفتن نام پاویسویچ روی خروجی خبرگزاری‌ها، موج اظهارنظر درباره این مربی‌ صربستانی راه افتاد و کارشناسان در قبال این انتخاب به 3 گروه تقسیم شدند.

گروه نخست افرادی بودند که لب به انتقاد از ارکان بسکتبال و وزارت ورزش و جوانان برای انتخاب لوکا گشودند. آن‌ها براین باورند پاویسویچ اسم و رسمی ندارد و نمی‌تواند چیزی به بسکتبال ایران اضافه کند. محسن صادق‌زاده سرمربی پمینای اصفهان می‌گوید:«امیدوارم این این انتخاب منطقی باشد و حتماً پاویسویچ ولاسکوی بسکتبال است. من شنیده‌ام وی سابقه حضور در NBA را داشته اما درباره اینکه کارنامه‌ مربیگری‌اش مطلوب است یا نه، حتماً چنین موضوعی در فدراسیون به بحث گذاشته شده است، به هرحال اگر خدای نکرده وی موفق نباشد باید به منتقدان حق بدهیم.»

هماد سامری سرمربی تیم پالایش نفت آبادان هم موضعی مشابه صادق‌زاده دارد. وی در این‌باره اظهار می‌کند:«شناخت من از این مربی در حد شناخت بقیه اهالی بسکتبال ایران است اما می‌دانم او با مونته‌نگرو به مقام هفدهمی اروپا رسیده و این رزومه مربیگری اوست. امیدوارم کمیته‌فنی و وزارت‌ورزش با مطالعه‌کافی و در نظر گرفتن همه جوانب این مربی را برای هدایت تیم ملی بسکتبال برگزیده‌اند که البته باید به انتخاب‌ آن‌ها احترام گذاشت.»

گروه دوم اما اظهارنظر پیش از دیدن عملکرد یک مربی را قصاص قبل از جنایت می‌دانند. آن‌ها با تکیه براینکه درباره پاویسویچ بارها در کمیته فنی بحث شده،‌ معتقدند باید به او فرصت داد بعد لب به انتقاد یا تحسین گشود. مهران حاتمی، سرمربی پیشین پتروشیمی بندرامام را می‌توان در این گروه قرار داد. حاتمی با بیان این‌که در اندک فرصت باقیمانده تا رقابت‌های آسیایی و انتخابی المپیک زمانی برای انتقاد نداریم، اظهار می‌کند:«لوکا انتخاب‌ نهایی فدراسیون ‌بسکتبال و وزارت ‌ورزش است و بهتر است جای انتقاد و قصاص قبل از جنایت اجازه بدهیم کارش را انجام دهد».

گروه سوم هم دربرگیرنده برخی اهالی بسکتبال است که در برابر این انتخاب، سکوت کرده‌اند. مصطفی هاشمی، سرمربی مهرام هرچند پیش از این تصریح کرده بود اگر روزگاری مسئولیت ورزش کشور را در دست داشت برای هیچ رشته‌ ورزشی، مربی خارجی استخدام نمی‌کرد اما پس از این انتخاب با سکوت معنادارش، تنها به اظهر نظر درباره تیم خود و لیگ حرفه‌ای بسکتبال می‌پردازد.

پس از این موضع‌گیری‌ها، رمضانعلی دولو، سرپرست فدراسیون بسکتبال هم وارد گود شد تا از گزنیه نهایی این فدراسیون حمایت کند. وی با تاکید بر این‌که بسکتبال ایران ظرفیت محدودی دارد و شاید مربیان بزرگ پیشنهاد فدراسیون بسکتبال ایران را قبول نکنند، تصریح می‌کند بدون شک پاویسویچ با درنظر گرفتن همه جوانب انتخاب شده است. دولو انتقاد از لوکا را با انتقاد پاسخ می‌دهد و می‌گوید سر این مربی را قبل از ورود به ایران بریدند! وی همچنین معتقد است پاویسویچ که سال 2005 مربی اروپا شده، چهره بی‌نام و نشانی در دنیای بسکتبال نیست.  

در کنار این اظهارات، سرپرست فدراسیون بسکتبال حضور لوکا در راس کادرفنی تیم ملی را قطعی نمی‌داند و تاکید می‌کند این خبری است که در سایت وزارت ورزش و جوانان منتشر شده نه سایت فدراسیون بسکتبال!‌

مرد 20 هزار دلاری!

سرپرست فدراسیون بسکتبال در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا با وجود اسکاریولو، سرمربی نام‌دار تیم ملی بسکتبال اسپانیا در فهرست پیشنهادی کمیته فنی، فدراسیون با وی به توافق نرسید؟ توضیح می‌دهد:‌« ما با اسکاریولو وارد گفت‌وگو شدیم اما این مربی پول هنگفتی می‌خواست که تامین آن عملاً در توان فدراسیون بسکتبال نبود.» مسئولان فدراسیون بسکتبال بعد از این گفت‌وگو فاش کردند اسکاریولو درخواست 100 هزار دلار در ماه از فدراسیون بسکتبال داشته است. به این ترتیب گمانه‌زنی‌ها درباره مبلغ قرارداد پاویسویچ آغاز شد و اکثر کارشناسان در اظهارنظرهای غیررسمی از دستمزد 20 هزاردلار در ماه برای لوکا صحبت می‌کردند.

از آنجا که به نظر می‌رسد قرارداد فدراسیون بسکتبال با پاویسویچ 5 ماهه است، و اگر دستمزد 20 هزار دلار در ماه را برای وی در نظر بگیریم، با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت لوکا در نهایت 100 هزار دلار برای مربیگری تیم ملی دریافت می‌کند. یعنی حقوقی معادل یک ماه اسکاریولو. چیزی حدود 350 میلیون تومان. این میان پرسشی که پیش می‌آید این‌که هدف‌گذاری فدراسیون با استخدام این مربی چیست؟ آیا نگاه ما تنها به انتخابی المپیک است؟ به یقین بسکتبال ایران این ظرفیت را دارد که با مربیان داخلی هم مسافر ریو شود. البته به نظر نمی‌رسد مسئولان فدراسیون انتظار زیادی از این مربی داشته باشند و پاویسویچ اگر بهترین مربی دنیا هم باشد، توان دگرگونی بسکتبال ایران را در 5 ماه ندارد.

بسکتبال در ایران ورزش محبوبی است و از رشته‌هایی به شمار می‌آید که قهرمانی آسیا را برای کشورمان به ارمغان آورده و راهی جام جهانی شده است. تیم ملی بسکتبال در رقابت‌های جهانی هم نشان داد می‌‌تواند در آینده حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. بسکتبال ایران در NBA‌، معتبرترین لیگ بسکتبال جهان لژیونر داشته و توجه بیشتری می‌طلبد. وقتی فوتبال و والیبال ایران مربیان درجه یک جهانی را کنار خود می‌بینند، ناخواسته این پرسش در ذهن اهالی بسکتبال مطرح می‌شود که چرا نباید برای بسکتبال چنین اتفاقی بیفتد؟

 به هرحال لوکا به ایران می‌آید و سکان هدایت تیم ملی را در دریای متلاطم انتخابی المپیک ریو در دست می‌گیرد. حضور تیم ملی در المپیک ریو علاوه بر افتخار و اعتبار بزرگی برای بسکتبال ایران به ارمغان می‌آورد، بازیکنان مستعد ایرانی را زیرذره‌بین تیم‌های بزرگ جهان قرار می‌دهد. اتفاقی که آرزوی قلبی همه اهالی بسکتبال ایران است.

کد خبر : ۲۷۳۴۴۱