خبرگزاری کار ایران

پتروشیمی هنوز رضایت‌نامه‌ام را نداده؛

حاتمی: پول مربی خارجی باید خرج جوان‌ها شود/ دلیل موفقیت والیبال فقط ولاسکو نبود

سرمربی پیشین پتروشیمی بندرامام و کارشناس بسکتبال حضور مربی خارجی را شرط کافی برای موفقیت بسکتبال کشور ندانست.

کمیته فنی فدراسیون بسکتبال بالاخره دست به کار شد و قرار است نام گزینه‌های حضور روی نیمکت تیم ملی را به کمیته نظارت بر مربیان خارجی وزارت ورزش اعلام کند. گزینه‌هایی که غیر از اعضای این کمیته،‌ کسی نام آن‌ها را نمی‌داند اما به گفته مسعود عماری، سرپرست دبیری فدراسیون بسکتبال، نام‌های بزرگی در این فهرست قرار می‌گیرند.  ارزیابی عملکرد مربیان خارجی، الگوی ولاسکویی برای انتخاب مربی تیم ملی و شرایط تیم‌های ملی بزرگسالان و جوانان ایران محورهای گفت‌وگوی خبرنگار ایلنا با حاتمی است که آن‌را می‌خوانید.

گویا قرار است  کمیته فنی فدراسیون بسکتبال چند مربی خارجی را برای تایید نهایی به کمیته نظارت بر مربیان خارجی وزارت ورزش و جوانان معرفی کند. به نظر شما مربیان خارجی در مقطع کنونی می‌توانند عملکرد موفقی در تیم ملی داشته باشند؟

من با حضور مربی خارجی مخالف نیستم اما معتقدم اگر قرار است سکان هدایت تیم ملی بسکتبال را به مربیان خارجی بسپاریم، باید چهره‌هایی به ایران بیایند که عملکرد و سطح دانش آن‌ها فراتر از مربیان داخلی باشد. ضمن این‌که من در توانایی مربیان داخلی هم تردیدی ندارم و همکاران موفقی در ایران دارم که کارنامه مشخصی هم دارند.

مسئولان فدراسیون از مربی آینده تیم ملی با عنوان «ولاسکوی بسکتبال» یاد می‌کنند. به نظر شما ممکن است یک مربی بسکتبال هم کاری مشابه عملکرد ولاسکو در والیبال ایران انجام دهد؟

ببینید من کارشناس والیبال نیستم اما مثل هر بیننده دیگری این را می‌دانم که موفقیت والیبال ایران تنها مرهون حضور خولیو ولاسکو نبود. فدراسیون والیبال برنامه‌ریزی منظمی داشته و حالا ثمره آن را هم می‌بیند. آن‌ها توجه به زیرساخت‌ها و سنین پایه را سرلوحه کار خود قرار دادند و ولاسکو هم در این چرخه نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما همانطور که دیدید با رفتن او از ایران هم والیبال ایران تضعیف نشد و طبق برنامه‌‌ پیش رفت و با یک مربی دیگر روند رو به رشدش را ادامه داد. این موضوع در بسکتبال هم صادق است و مربی آخرین فرد موثر در فرایند حرکت به سوی موفقیت است. اگر فدراسیون بسکتبال هم روی جوان‌ها برنامه‌ریزی کند نتیجه‌اش را در آینده می‌بیند. معتقدم در مقطع فعلی پول مربی خارجی باید خرج جوان‌ها شود.

عملکرد بچیرویچ را در بسکتبال ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من دوست ندارم هیچ‌وقت پشت سر یک مربی صحبت کنم. درباره بچیرویچ هم حرفی ندارم اما امیدوارم هرکسی برای هدایت تیم ملی بسکتبال انتخاب می‌شود، چه داخلی و چه خارجی موفق باشد.

ارزیابی‌تان از وضعیت تیم ملی بسکتبال چیست؟

ما همین حالا هم خیلی عقبیم و نباید بگذاریم اوضاع از این هم بدتر شود. اگر دست نجنبانیم و تلاشمان را برای بسکتبال ملی مضاعف نکنیم، نتیجه خوبی هم نمی‌گیریم. فکر می‌کنم باید نگاه به بسکتبال کمی جدی‌تر باشد و برای انتخاب رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی سریعتر عمل کنیم.

از جوان‌ها صحبت کردید. شرایط تیم ملی جوانان را در جام جهانی چطور می‌بیند؟

خوشحالم فرزاد کوهیان که مربی خوب و کاربلدی است هدایت این تیم را برعهده گرفته‌ اما کار با جوان‌ها خیلی دشوار است و کوهیان هم کار سختی را در پیش دارد و برایش آرزوی موفقیت می‌کنم. درباره هم‌گروه تیم ملی جوانان هم باید بگویم، تیم آمریکا دست نیافتنی است. من بازی‌های این تیم را از نزدیک دیده‌ام و باید بگویم دیگر تیم‌ها شانسی مقابل ایالات متحده ندارند. کرواسی هم تیم بسیار خوب است و این تیم از مهره‌های خوبی هم بهره می‌برد. ما در جام جهانی به کرواسی با اختلاف 6 امتیاز باختیم درحالی که ‌آن‌ها بازیکن بزرگی مانند زاریچ را داشتند که از NBA پیشنهاد 10 میلیون یورویی داشت اما قبول نکرد. این به هرحال تیم ایران باید سخت کار کند و با روحیه خوبی هم به مصاف این تیم‌ها برود.

پس از پایان کار شما با پتروشیمی بندرامام گویا هنوز هدایت تیم دیگری را برعهده نگرفته‌اید.

متاسفانه باشگاه پتروشیمی هنوز حق و حقوقم را نداده است و رضایت‌نامه‌ای هم از این باشگاه برای من صادر نشده که به تیم دیگری بپیوندم. من چندبار با مسئولان این باشگاه تماس گرفتم اما خبری نشد و حتی فدراسیون هم نامه‌ای در این‌باره به باشگاه پتروشیمی ارسال کرد و قرار بود دیروز رضایت‌نامه‌ام صادر شود اما هنوز خبری در این‌باره به من نداده‌اند.

کد خبر : ۲۶۹۸۰۱