خبرگزاری کار ایران

از تمامیت‌خواهی تا منافع ملی؛

کی‌روش - ترابیان و پل‌هایی که خراب شد/ ترابیان بزودی شفاف‌سازی می‌کند

بالاگرفتن درگیری‌های تند و نامناسب کی‌روش و عباس ترابیان جزو معدود اتفاقاتی است که به نوبه خود در فوتبال ما جالب توجه و مثال‌زدنی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ عباس ترابیان به واسطه سال‌ها حضور در بخش بین‌الملل وزارت‌نفت، تسلط کامل به زبان انگلیسی و مراودات بین‌المللی از ابتدای حضور  کارلوس کی‌روش در ایران نقش محوری در عقد قرارداد با این مربی پرتغالی داشته و تمامی مکاتبات و مشاوره‌های لازم از سوی او به علی کفاشیان داده می‌شد.

شاید از این نظر ترابیان را بتوان مطلع‌ترین فرد در جزئیات قرارداد کارلوس کی‌روش دانست که از 4 سال گذشته همواره یک پای ثابت مذاکرات فدراسیون فوتبال با مرد پرتغالی بوده است. رئیس اسبق کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در یک‌سال اول انتخاب کی‌روش به عنوان سرمربی نزدیک‌ترین فرد به مرد پرتغالی بود و در پست سرپرست تیم ملی پل ارتباطی خوبی بین فدراسیون و تیم ملی تلقی می‌شد.

با گذشت تنها چند ماه کی‌روش نشان داد فردی تمامیت‌خواه است و قصد دارد تمامی امور تیم ملی زیر نظر او و به خواست او انجام شود. خواسته‌های کی‌روش تا آنجا پیش رفت که او حتی در امور اداری و مالی هم دخالت می‌کرد و می‌خواست نحوه و میزان پاداش بازیکنان، کیفیت پیراهن، محل تمرینات و اردوهای تیم‌ملی با نظر مستقیم او انجام شود.

این درخواست‌ها به نوعی تداخل وظایف با سرپرست تیم ملی بود و اینگونه بود که به مرور دامنه اختلافات بین سرمربی و سرپرست بالا گرفت و حتی به رویارویی مستقیم و لفظی کشید.

اوج این درگیری‌ها در دیدار با اندونزی در مقدماتی جام ملت‌های آسیا بود که ترابیان با ارائه گزارشی از خواسته‌های فراتر از اختیارات سرمربی، خواستار کناره گیری از مسئولیت سرپرستی تیم ملی شد تا همکاری کی‌روش و ترابیان تنها یک‌سال در تیم ملی دوام بیاورد اما این پایان کار نبود و پس از آن رابطه کی‌روش - ترابیان همواره به تیره‌گی گرائید و هیچ یک حاضر نبود به طرف مقابل خود اعتماد کند.

ترابیان بعد از جام‌جهانی برزیل و زمانی که مقرر شد کی‌روش برای 4 سال دیگر با فدراسیون همکاری کند، نقش محوری در تنظیم قرارداد مرد پرتغالی و دستیارانش داشت و روشنگری‌هایی نیز در این زمینه انجام داد که چندان به مذاق کی‌روش خوش نمی‌آمد.

کی‌روش در جریان تنظیم مرحله‌دوم قرارداد خود در محل آکادمی فوتبال با ترابیان به شکل زننده‌ای برخورد کرد و با او به درگیری لفظی پرداخت. کفاشیان که همواره در ریز اختلافات این دو قرار داشته هرگز برخورد جدی و قاطعی در این زمینه از خود نشان نداده و تنها با این استدلال که خواسته‌های کی‌روش برای بهبود شرایط تیم ملی است، زیاده خواهی‌های یک‌طرفه کی‌روش را اجابت کرده است.

اختلاف‌های کی‌روش و ترابیان چند روز پیش در راهروهای فدراسیون‌فوتبال اتفاق افتاد که سرمربی تیم ملی که مدت‌ها بود با سرپرست سابق تیمش روبرو نشده بود با گستاخی تمام ترابیان را با لفظی بی‌ادبانه خطاب قرار داد که در نوع خودش اتفاقی تلخ و آزار دهنده بود. اینکه چرا یک مربی در سطح کی‌روش و به عنوان یک خارجی به خود اجازه می‌دهد در خاک ایران به یک مسئول‌اجرایی فدراسیون ایران چنین گستاخانه توهین کند.

جالب اینکه کی‌روش تا آنجایی خود را در موضوع اختلاف با ترابیان محق می‌داند که به تازگی از ترابیان به کمیته انضباطی هم شکایت کرده و خواستار پیگیری اختلافات خود از مجرای قانونی شده است. 

در همین حال ترابیان که علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن اظهاراتش ندارد و آن را به صلاح فوتبال ملی نمی‌داند درصدد است پاسخ کی‌روش را طی بیانیه‌ای که بزودی منتشر خواهد شد، بدهد و در آن درباره اتفاقات و اختلاف‌نظرهایش با کی‌روش به شفاف‌سازی بپردازد.

آنچه در میان این اختلافات شخصی و دو سویه نباید مورد غفلت قرار گیرد منافع فردی و منافع ملی است و اینکه چرا جایی که پای منافع شخصی کی‌روش به میان می‌آید و یک فرد ایرانی تلاش می‌کند تا از منافع‌ملی دفاع کند چنین مورد هجمه مربی بین‌المللی و صاحب‌نام قرار می‌گیرد.

شرح وظایف و حدود اختیارات کی‌روش در تیم ملی مشخص است و او تنها می‌تواند در حیطه فنی اعمال نظر کند و اینکه فدراسیون به او اختیاراتی فراتر از سرمربی قائل است تنها و تنها به ضعف فدراسیون و نحوه اداره کارلوس کی‌روش بازمی‌گردد که در 4 سال گذشته خواسته تمامی امور تیم ملی زیر نظر او انجام شود و متاسفانه کفاشیان به عنوان مسئول مستقیم مرد پرتغالی هرگز نتوانسته زیاده خواهی‌های این مربی 62 ساله را کنترل کند.

کد خبر : ۲۶۹۶۵۷