خبرگزاری کار ایران

در روزهای نیمکت متزلزل تیم ملی؛

ایران-شیلی؛ رویارویی با ستاره ها به یاد جام جهانی/ در انتظار رکوردشکنی کاپیتان نکو

تیم ملی فوتبال ایران فردا در اولین دیدار رسمی خود در سال جدید و پس از ناکامی در رقابت های جام ملت های آسیا به مصاف شیلی یکی از تیمی صاحب نام آمریکای لاتین خواهد رفت؛ تیمی که در جام جهانی برزیل به عنوان درخور چهارمی جهان دست یافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا،این دیدار در نخستین روزهای سال نو برای تیم ملی فوتبال ایران حساسیت خاص خود را دارد، چرا که کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی اعلام کرده که بعد از این دیدار و دیدار با تیم ملی سوئد از تیم ملی ایران کناره گیری می کند و این موضوع حساسیت خاصی را پیرامون تیم ملی ایجاد کرده و مشخص نیست نیمکت تیم ملی چه سرانجامی خواهد یافت.

از یک سو به نظر می رسد مسئولان رده بالای وزارت ورزش موافق ادامه حضور کی روش در تیم ملی نیستند و کارنامه او را ضعیف ارزیابی کرده اند و ا ز سوی دیگر کفاشیان و افکار عمومی خواهان هدایت تیم ملی از سوی کارلوس کی روش هستند و اعتقاد دارند او می تواند بار دیگر زمینه ساز حضور ایران در جام جهانی شود.

اینکه نیمکت تیم ملی با کی روش یا بدون او چه سرانجامی خواهد یافت باید تا بعد از دیدار 11 فروردین با سوئد منتظر بمانیم و اتفاقات روزهای آینده را پیگیری کنیم.

از سوی دیگر جواد نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران نیز قرار است فردا رکورد علی دایی را شکسته و نام خود را به عنوان بیشترین دارنده بازی های ملی ثبت کند.  نکونام که این فرصت را داشت تا با پیروزی تیم ملی ایران مقابل عراق و صعود به مرحله نیمه نهایی، تعداد بازی‌هایش در تیم ملی را از مرز ۱۴۹ مسابقه عبور دهد، با حذف تیم ملی در جام ملت‌ها نتوانست رکورد علی دایی را بشکند. حالا بازی با شیلی برای کاپیتان نکو فرصتی است تا علی دایی را پشت سر بگذارد و در صورت قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی، تعداد بازی‌هایش را به عدد ۱۵۰ برساند.

تیم ملی فوتبال ایران در حالی برای سومین بار در تاریخ رویارویی دو تیم به مصاف شیلی خواهد رفت که حریف آمریکای لاتینی توانست با عملکرد خوبش در جام جهانی 2014 برزیل چشم‌ها را به خود خیره کند و عنوان چهارمی جهان را بعد از شکست از برزیل در دیدار رده بندی بدست آورد.

تیم ملی ایران که در جام ملت‌های آسیا به شکل دراماتیکی مقابل عراق حذف شد و از رسیدن به جمع چهار تیم نهایی بازماند، سال نو را با دیداری آغاز می‌کند که اهمیت و حساسیت آن کمتر از رویارویی با آرژانتین در جام جهانی نیست.

شیلی که میزبان این دوره از مسابقات کوپا آمریکا است و می‌خواهد عنوان قهرمانی این مسابقات را به خود اختصاص دهد، با تمام ستارگانش و ۲۰ لژیونر خود را برای بازی با ایران آماده کرده است. بازیکنانی از جمله کلودیو براوو دروازه بان تیم بارسلونا و الکسیس سانچز مهاجم آرسنال. شیلی بعد از برگزاری بازی با ایران از اتریش راهی لندن می‌شود تا در یک دیدار تدارکاتی دیگر در ورزشگاه امارات لندن، مقابل برزیل به میدان برود.

از نکات قابل توجه در ترکیب تیم ملی برای بازی با شیلی و سپس با سوئد می‌توان به غیبت مهرداد پولادی مدافع چپ تیم ایران اشاره کرد؛ مدافعی که در این چند سال از حمایت شدید کارلوس کی‌روش برخوردار بود و حتی با حمایت مستقیم سرمربی تیم ملی عازم جام ملت‌ها شد. مشکلات سربازی پولادی در نهایت باعث شد تا او از همراهی تیم ملی باز بماند.

علیرضا جهانبخش و سردار آزمون هم دو بازیکن دیگر مورد علاقه کارلوس کی‌روش هستند که بعد از درگیری‌های رسانه‌ای سرمربی تیم ملی با مسئولان تیم امید، سرانجام به تیم امید پیوستند تا بتوانند این تیم را در مرحله مقدماتی المپیک که در تهران برگزار می‌شود، همراهی کنند. بازگشت دوباره پژمان منتظری به جمع اردونشینان هم از دیگر نکات این دیدار است. منتظری در آستانه جام ملت های آسیا دچار مصدومیتی بدموقع شد و این تورنمنت مهم را از دست داد ولی کی روش با دعوت دوباره از او نشان داد هنوز به این مدافع جوان و خوش فکر اعتقاد دارد. 

پیروزی تیم ملی ایران مقابل شیلی هرچند سخت و دشوار به نظر می‌رسد ولی نتیجه آن برای کارلوس کی‌روش مهم است. سرمربی پرتغالی تیم ملی که به گفته خودش با بی مهری مسئولان فدراسیون مواجه شده و حتی هنگام سفر به اتریش ممنوع الخروج شده بود، در صورت کسب نتیجه آبرومندانه و انجام یک بازی جذاب برابر شیلی می‌تواند از آن به عنوان ابزار دیگری برای نشان دادن توانایی‌ها و صلاحیتش برای هدایت تیم ملی استفاده کند.

مصاف ایران با ستاره های فوتبال اروپا که رویارویی تیم های 42 و 15 رده بندی فیفا محسوب میشود، بار دیگر خاطرات جام جهانی را برای فوتبال دوستان زنده خواهد کرد. دیداری که استارت جدی ایران برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه خواهد بود و به روند آماده سازی تیمی که باید از خرداد ماه در ماراتن بازی های انتخابی شرکت کند، کمک شایانی خواهد کرد.

دیدار تیم های ملی ایران و شیلی ساعت ۲۳:۳۰ پنجشنبه (به وقت تهران) در ورزشگاه 8 هزار نفری "ان وی اره نا( NV Arena ) شهر وین برگزار می شود.

کد خبر : ۲۶۲۰۱۶