خبرگزاری کار ایران

کارفرمای معدن «گله توت» مقصر حادثه کشته شدن کارگر شناخته شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۵۷۱

«کارفرمای معدن گله توت به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و خطای انسانی، مقصر شناخته شد و پرونده هم اکنون جهت بررسی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است تا نسبت به پرداخت دیون و خسارت کارگر از سوی کارفرما اقدامات لازم صورت گیرد.»

در حادثهٔ معدن گله توت که منجر به کشته شدن یک کارگر ۲۳ ساله شد، کارفرما ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در پی وقوع حادثهٔ ریزش معدن زغال سنگ گله توت در زرند کرمان که روز ۲۸ دی ماه به وقع پیوست و منجر بهکشته شدنمسلم رشیدیکارگر جوان این معدن شد، کارفرمای معدن گله توت به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و خطای انسانی، مقصر شناخته شد و پرونده هم اکنون جهت بررسی در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است تا نسبت به پرداخت دیون و خسارت کارگر از سوی کارفرما اقدامات لازم صورت گیرد.

رییس اداره بازرسی کار کرمان با اعلام این خبر به ایلنا گفت: در حادثهٔ ریزش زغال سنگ در معدن گله توت که منجر به کشته شدن کارگر ۲۳ سالهٔ این معدن شدن، کارفرما ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شده است.

هادی آرمین، در تشریح علت حادثه گفت: کارگران در مرحلهٔ بردن «دساندری» بودند(تونل شیبداری است که یک افق را به افق پایین‌تر از خود وصل می‌کند) که حادثه ریزش معدن اتفاق می‌افتد و برخورد سنگ به این کارگر منجر به آسیب دیدگی وی و در ‌‌نهایت مرگ این کارگر جوان می‌شود.

وی ادامه داد: این مرحله در واقع یک مرحلهٔ تغییر مقطع است. یعنی با وصل یک افق به افق دیگر تونل باز‌تر می‌شود. در این مرحله فشار زیادی به کارگر وارد می‌شود که منجر به وقوع حادثه می‌شود. با توجه به شیبی که وجود دارد باید احتیاط لازم انجام شود، یعنی باید قبل از آن بررسی شود که ریزشی اتفاق نیفتد. تجهیزات نگه دارنده نیز باید از استحکام ویژه‌ای برخوردار باشند. متاسفانه این احتیاط‌ها انجام نشده است.

در این حادثه «عدم رعایت برخی مسائل ایمنی» عامل بروز حادثه اعلام شده که گزارش آن در اختیار مراجع قضایی قرار گرفته است. به گفتهٔ رئیس اداره بازرسی کار کرمان، به دلیل «تغییر مقطع» که تونل‌ها انجام می‌دهند لازم بود تدابیر خاصی از سوی مسولین ایمنی و کارفرمای معدن اندیشیده شود تا ایمنی لازم برای حفاظت از جان کارگران فراهم شود.

ریس اداره بازرسی کار کرمان ادامه داد: به دلیل عدم رعایت شرایط ایمنی در حین کار، کارفرمای معدن ۱۰۰ درصد مقصر شناخته شده، چون این کار تجهیزات نگهدارندهٔ محکمتری را طلب می‌کند که متاسفانه متناسب نبودن تجهیزات با شرایط سخت کار باعثشد چنین حادثه‌ای رقم بخورد.

وی در پایان گفت: حوادثمعادن زغال سنگ عمدتا ناشی از ریزش معدن و انتشار گاز است. شاید انتشار گاز و وجود آن قابل پیشگیری و پیش بینی از سوی مسولین معدن نباشد اما در ارتباط با حوادثی که در اثر ریزش معدن اتفاق می‌افتد پیش بینی‌ها می‌تواند کمک کننده باشد و درصد وقوع این حوادثرا به حداقل برساند. ما به عنوان بازرسین اداره کار، معتقدیم خیلی از حوادثمعدنی در صورتی که احتیاط لازم قبل از انجام عملیات پیش بینی شود، کاهش می‌یابد. اما مشکل اصلی زمانی است که پیش بینی لازم را در خصوص احتمال خطرات گسترده‌ای که در کمین معدنچیان وجود دارد انجام ندهیم. استفاده از تجهیزات نگه دارندهٔ مناسب در مواردی که شیب زیاد در معدن وجود دارد می‌تواند درصد وقوع این حوادثرا به پایین‌ترین نقطهٔ ممکن برساند. به عنوان مثال در همین مورد گله توت اگر خطای انسانی مسولین معدن در بحثتغییر مقطع نبود این اتفاق برای کارگر معدن گله توت نمی‌افتاد.

۲۸ دی ماه یک کارگر پیمانی معدن گله توت در کرمان که در پی حادثه ریزش معدن دچار مصدومیت جدی شده بود شامگاه پنجشنبه ۹ بهمن ماه در بیمارستان شهید باهنر کرمان درگذشت. «مسلم رشیدی» کارگر ۲۳ ساله معدن گله توت پس از حادثه به دلیل شدت جراحات وارده از زرند به کرمان منتقل شد و در بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار گرفت اما علی رغم بهبود نسبی حالش به دلیل وخیم بودن عفونت ریه، پس از ۲۱ روز مقاومت جان خود را از دست داد.

معدن گله توت دارای ۲۳۰ کارگر است و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان زرند قرار دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز