خبرگزاری کار ایران

در سی و سومین روز از آغاز اعتراضات:

کارگران گیلانا خواستار تشکیل نهاد کارگری شدند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۵۴۳

پس از ۳۳ روز اعتصاب، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شورای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد.

صبح امروز، در سی و سومین روز از آغاز اعتراضات صنفی کارگران کارخانه «کاشی گیلانا»، حدود ۱۰۰ کارگر با تجمع در سالن غذا خوری این واحد تولیدی خواستار شکل گیری «تشکل کارگری» در این واحد تولیدی شدند.

منابع خبری ایلنا در کارخانه کاشی گیلانا اعلام کردند: آخرین دوره شورای اسلامی کار کارخانه کاشی گیلانا در سال ۸۳ به پایان رسید اما از آن سال دوره جدید هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل کارگران معتقدند شکل گیری این نهاد صنفی در شرایط نامعلوم کارخانه و کارگرانش که ۳۳ روز در اعتصاب هستند، ضرورت دارد.

یکی از نمایندگان کارگری در خصوص علت تشکیل نشدن شورای کارگری این واحد تولیدی به ایلنا گفت: بعد از سال ۸۳ مرتبا کارگران به دنبال تشکیل شدن نهاد صنفی برای پیگیری قانونی مشکلاتشان بودند اما کارفرما در زمان انتخابات با ایجاد موانعی سعی می‌کرد آرای کارگران به حد نصاب تشکیل شورا نرسد.

او گفت: در سال جاری همزمان با شدت گرفتن اعتراضات کارگران، به درخواست شورای تامین شهرستان رودبار پرونده نامزدی تعداد ۸ نفر از کارگران این واحد برای شرکت در انتخابات شورای اسلامی کار تایید و به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال شد. اما به دلیل نامشخص بودن وضعیت کارخانه و هویت کارفرما برگزاری انتخابات همچنان معلق مانده است.

به گفته این کارگر، در حال حاضر آنچه مانع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای اسلامی کار در کارخانه کاشی گیلانا می‌شود نامشخص بودن نماینده کارفرما است چرا که با انصراف وی از خرید کارخانه و ادامه فعالیت تولیدی امکان معرفی نماینده کارفرما وجود ندارد.

این کارگر تاکید کرد: پس از ۳۳ روز اعتصاب، خلاء نهاد کارگری در این کارخانه بیش از هر زمانی احساس می‌شود چون شورای سابق این کارخانه همیشه قوی عمل می‌کرد و محلی برای پیگیری قانونی مشکلات صنفی کارگران به شمار می‌آمد.

او یاد آور شد: تقویت امنیت شغلی و جلوگیری از اخراج سلیقه‌ای کارگران، حذف اخذ سفته و انعقاد قرارداد سفید امضاء توسط برخی کارفرمایان در گرو ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است تا بتوانند در مقابل این ظلم‌های آشکار مقاومت کنند.

این کارگر در ادامه پیرامون روند بررسی مشکلات کارگران کاشی گیلانا از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان تصریح کرد: این سازمان یکشنبه(۲۷ مهر) جلسه‌ای با حضور سهام داران کارخانه برای برسی وضعیت کارخانه و کارگرانش تشکیل می‌دهد.

وی افزود: همچنین از کارگران خواسته شده است با معرفی دو نفر از همکارنشان به نمایندگی از سایر کارگران در جلسه فردا حضور پیدا کنند.

این منبع خبری در ادامه گفتگو با ایلنا از صدور حکم مصادره ۴ هزار و ۵۰۰ متر کاشی به جبران طلب ۲۰ میلیون تومانی یکی از طلبکاران خبر داد و گفت: صبح امروز این طلبکار با در دست داشتن حکم دادگاه به کارخانه مراجعه کرد اما کارگران مانع بیرون بردن کاشی‌ها از انبار شدند.

او گفت: این حکم مصادره اموال در حالی از سوی مراجع قضایی صادر شده که ۱۶۰ کارگر از سال ۸۸ بیش از ۱۶ ماه حقوق معوقه خود را از کارفرما دریافت نکرده‌اند و در این مدت هیچ نهاد قضایی پی‌گیر مطالبات کارگران نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز