خبرگزاری کار ایران

نماینده کرگران در گفتگو با ایلنا تشریح کرد:

تعویق دو ماه حقوق ۱۸۰ کارگر قطعات بتنی گیلان

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۱۸

حدود ۱۸۰ نفر از کارگران فنی این واحد تولیدی که به کار تخصصی آرماتوربندی، غالب گیری، بتن ریزی وغیره مشغول هستند پرداخت حقوق آنان با تاخیر انجام می‌شود.

پرداخت حقوق ۱۸۰ کارگر پیمانی کارخانه «قطعات بتنی گیلان» دو ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این کارگران تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» به کارهای تخصصی آرماتوربندی، قالب گیری، بتن ریزی و… مشغول‌اند حقوق مرداد و شهریورماه سال جاری را دریافت نکرده‌‌اند.

بنا بر گزارش منابع خبری ایلنا در کارخانه قطعات بتنی ایران، تعویق حقوق کارگران در این کارخانه دارای سابقه است به طوری که سال گذشته در پی تاخیر ۴ ماهه در پرداخت حقوق، کارگران با برپایی تجمعی۵ روزهدر محوطه کارخانه اعتراض خود را به آنچه «بی‌تفاوتی مسئولان به مشکلات مالی‌شان» می‌خواندند اعلام کردند و پیمانکار در واکنش به اعتراض کارگران ۱۲ نفر از آنان را به اتهام اغتشاش اخراج کرد اما در ‌‌نهایت ۲ نفر از کارگران اخراجی به کار خود بازگشتند.

یکی از کارگران کارخانه قطعات بتنی گیلان درباره نوع قرارداد کار در این کارخانه توضیح داد: قرارداد تمامی کارگران این واحد تولیدی به صورت پیمانی است و کارگران بعد از مشاهده نتایج اعتراضات سال گذشته که به اخراج ۱۰ تن از همکارانشان منجر شد، به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان صنفی‌شان را ندارند.

به گفته این کارگر، ۱۳۰ نفر از مجموع ۱۸۰ کارگر این واحد تولیدی بیش از ۱۶ سال است که با عنوان شغلی «خدماتی» در شرکت پیمانکاری «گیلان آفتاب یکتا» با دریافت حداقل حقوق مشغول به کار هستند.

او با بیان اینکه کارگران بعد از ۱۶سال کار از قرارداد‌های موقت خود با پیمانکار خسته شده‌اند، در زمینه بازنشستگی همکارانش گفت: با وجود آنکه شرکت قطعات بتنی جزء اولین واحد‌های تولیدی استان گیلان بود که «سخت و زیان‌آور» بودن نوع کار کارگرانش توسط سازمان تامین اجتماعی تایید شد اما کارفرما با درج عنوان شغلی «خدماتی» در سوابق بیمه آنان، از پرداخت ۴ درصد اضافه حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور طفره رفت و به به تبع امکان بازنشستگی با قانون سخت وزیان اور را از کارگران سلب کرد.

این کارگر با ذکر مثالی گفت: فقط یکی از دستگا‌ها که با نام ایرانی لوله گردان که کار آن چرخاندن غالب‌های بزرگ است صدای مهیبی در حد موتور چند فروند هواپیما در کارگاه ایجاد می‌کند که تا کنون صدمات بسیاری به سیستم شنوایی کارگران وارد کرده است.

این منبع خبری در کارخانه قطعات بتنی گیلان در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات بیمه‌ای کارگران اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد پیمانکار در مقاطعی حق بیمه کارگران بطور کامل پرداخت نشده است که این مسئله امروز باعثایجاد «فاصله بیمه‌ای» برای کارگران شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز