خبرگزاری کار ایران

پنجمین روز از اعتصاب گیلانا / معترضین به فرماندار رودبار نامه نوشتند

asdasd
کد خبر : ۲۰۶۳۷۷

«به دلیل تهدید به بازداشت ده نفر از کارگران به جرم ایجاد اغتشاش، کارگران با نوشتن نامه‌ای خطاب به فرماندار رودبار، برپایی اعتراضات صنفی اخیر در کارخانه کاشی گیلانا را تصمیم جمعی تمامی کارگران دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند که این ۱۰ نفر نقشی بیش از سایر کارگران گیلانا در اعتراضات اخیر نداشته‌اند.»

در پنجمین روز متوالی از اعتراضات صنفی کارگران کاشی گیلانا، کارگران امروز مقابل ساختمان اداری کارخانه تحصن کردند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع امروز، به ایلنا گفت: کارگران کاشی گیلانا با ادامه اعتراضات‌شان خواستار بازگشت به کار دو تن از همکارانشان که روز سه شنبه(۲۵ شهریور) از سوی کارفرما اخراج شده بودند هستند.

پیش از این و در اولین روز از اعتصاب کارگران، دو تن از کارگران بخش‌های لعاب و کوره کارخانه کاشی گیلانا به نام‌های مهدی کاظمی و احمد میرزایی اخراج شده بودند.

طبق آخرین گزارش از تجمع امروز کارگران گیلانا، کارفرما، رئیس اداره کار رودبار و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی در محل کارخانه حضور پیدا کرده‌اند اما به دلیل عصبانیت کارگران، کارفرما اجازه حضور در کارخانه را نیافته است.

کارگران گفته‌‌اند که کارفرما با نصب اطلاعیه‌ای بر روی تابلو اعلانات، اعلام کرده است طی روزهایی که تولید در کارخانه را متوقف شده است هیچ حقوق و بیمه‌ای به کارگران تعلق نمی‌گیرد.

همچنین از رودبار گزارش می‌رسد که به دلیل تهدید به بازداشت ده نفر از کارگران به جرم ایجاد اغتشاش،کارگران با نوشتن نامه‌ای خطاب به فرماندار رودبار، برپایی اعتراضات صنفی اخیر در کارخانه کاشی گیلانا را تصمیم جمعی تمامی کارگران دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند که این ۱۰ نفر نقشی بیش از سایر کارگران گیلانا در اعتراضات اخیر نداشته‌اند.

نماینده کارگران کاشی گیلانا درتشریح جزئیات مطالبات کارگران که منجر به اعتراض و اعتصاب طی پنج روز گذشته شده است گفت: بخش نخست مطالبات صنفی کارگران این واحد رقمی معدل ۹۴۱ میلیون تومان است که در فاصله سال ۸۸ تا فروردین ۹۲ ایجاد شده است.

او درباره سایر پی‌گیری‌های قانونی کارگران افزود: پرونده دوم و سوم نیز مربوط به شکایت ۱۴۹ کارگر در دو مرحله در قوه قضائیه و اداره کار رودبار است که کارگران بابت حقوق سه ماهه پاییز و زمستان سال ۹۲ مبلغ ۵۱۳ و ۶۰۰ میلیون تومان مطالبه کرده بودند که بدون پی گیری در این ادارات مسکوت مانده است.

این کارگر همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کاشی گیلانا نیز اظهار داشت: با وجود اینکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی را کسر می‌کند اما از ۴ سال پیش پولی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و میزان بدهی کارفرما به تامین اجتماعی به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده است.

نماینده کارگران در بخش پایانی سخنان خود در خصوص مطالبات کارگران بازنشسته کاشی گیلانا گفت: حدود ۷۰ کارگری که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در این کارخانه بازنشسته شده‌اند هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمتشان را از کارفرما دریافت کنند. در ضمن مقرری بازنشستگی این ۷۰ کارگر به دلیل افزایش بدهی‌های کارفرما به تامین اجتماعی هنوز برقرار نشده است.

به گفته وی هر یک از کارگران بازنشسته بر اساس سوابق خدمتشان مبلغی بیش از ۱۵ میلیون تومان از کارفرما طلبکارند که مجموع مطالباتشان حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز