خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی:

سرمایه بانکها باید افزایش یابد تا گردش مالی واحدهای تولیدی تامین شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۶۱

ثبات در قوانین موجب می‌شود تا فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به قوانین عادت کرده و این برای خود آنها نیز بهتر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر ضرورت رونق تولید و توسعه صادرات، گفت: اگر در برنامه ششم محور را رونق تولید قرار دهیم بقیه امور کشور متناسب با آن پیش خواهد رفت.

به گزارش ایلنا از همدان؛ علی لاریجانی در نشستی با فعالان اقتصادی استان همدان با بیان اینکه اگر در برنامه ششم محور را رونق تولید قرار دهیم، بقیه امور کشور متناسب با آن پیش خواهد رفت گفت: باید تولید را افزایش دهیم و این موضوع را بین مجلس و دولت به توافق خواهیم رساند.

لاریجانی با بیان اینکه توسعه صادرات و کارآفرینی در کشور باید مدنظر قرار گیرند گفت: وضعیت کشور ایران در شرایط عادی نیست و شرایط بین المللی و منطقه‌ای خاصی دارد که در این راستا باید در داخل کشور رفتار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مناسبی داشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه نباید در اخلاق سیاسی کشور دچار چالشهای غیر ضروری شد و نباید حاشیه سازی کرد گفت: این رفتار باید مبنای رفتار سیاسی در این دوره باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما این است که سرمایه بانکها را افزایش دهیم تا سرمایه در گردش واحدهای تولیدی تامین شود گفت: باید شرایط اقتصادی بهبود یابد که در این زمینه بهتر است مقداری از سود بانکی را کاهش دهیم.

وی از برگزاری نشستی با فعالان بخش معدن سخن گفت و با بیان اینکه فعالان این بخش از حق مالکانه که در بودجه پیش بینی شده ابراز نارضایتی دارند عنوان کرد: این فعالان پیشنهاداتی برای فعال شدن معادن کشور ارائه کردند که باید به آنها توجه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی به بحثیارانه‌ها پرداخت و با بیان اینکه در زمینه یارانه‌ها تلاش بر این است که به منطقی واقعی برسیم گفت: نباید تلاطمی در زندگی مردم به وجود آید اما شرایط کشور را نیز باید در نظر گرفت و از گرفتن تصمیمی که باعثایجاد نگرانی در زندگی مردم می‌شود خودداری کرد.

لاریجانی با بیان اینکه باید تا جایی که ممکن است طرحهای عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم چرا که دلیلی ندارد طرحها نیمه تمام رها شوند گفت: کمک بخش خصوصی در این زمینه در بودجه سال گذشته نیز مدنظر قرار گرفت اما دولت کم لطفی کرد و هیچ دستور العملی برای واگذاری طرحهای نیمه تمام به بخش خصوصی ارائه نداد در حالی که دولت باید این طرحها را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی تاکید کرد: ۶۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که باید به سمت رونق تولید حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر کمک به رشد اقتصادی کشور و اینکه باید در این راستا ظرفیت خوبی ایجاد شود و انرژی کافی برای حرکت در نظر گرفته شود گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی علاج کارها و دولت نیز بررسی خوبی در این زمینه داشته است.

وی با بیان اینکه همدان استانی ویژه و فعالیتهای آن از زوایای مختلف متفاوت است گفت: استانداران کشور باید کمیته‌ای تحت نظر خود در زمینه صنعت، کشاورزی و واحدهای تولیدی داشته باشند و بدهی‌های واحدهای تولیدی به درستی مشخص و برای تقسیط آنها در همه استانها برنامه‌ریزی صورت گیرد.

لاریجانی خطاب به نمایندگان بخش خصوصی عنوان کرد: ارتباط مستمر با مرکز پژوهشهای مجلس را در برنامه خود قرار دهید تا از نظرات شما به درستی استفاده شود و حتی نمایندگان بخش خصوصی اقتصادی باید در برخی کمیسیونها حضور داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای بهبود فضای کسب و کار ارتباط با مرکز پژوهشها ضروری است و باید از نظرات کارشناسان اتاقهای بازرگانی اصناف و بخشهای خصوصی استفاده شود گفت: انجمنهای علمی نیز باید با این مرکز ارتباط بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در منطق کاری با هم به تفاهم برسیم توصیه کرد از نگارش پیشنهادات قانونی مفصل خودداری شود چراکه در مجلس در این زمینه دچار انباشت شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه بنا نداریم قوانین را آنقدر تغییر دهیم چون هر چه ثبات داشته باشد بهتر بوده و فعالان اقتصادی به آن عادت می‌کنند گفت: وقت بررسی موارد طولانی را نداریم و باید حداقل تغییرات و در حد ضرورت‌ها مدنظر باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید از فرصت استفاده شود و یک سال و نیم از مدت فعالیت مجلس فعلی باقی مانده است گفت: در این مدت باید بودجه را به تصویب برسانیم و برنامه ششم نیز در دست اقدام است و تعداد زیادی از قوانین برای بررسی وجود دارد که وقت کافی نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در نظر گرفتن روند ملایم برای افزایش مالیات عنوان کرد: باید محورهای پیگیری را خلوت کنیم چرا که سندهای بالادستی دچار انباشت شده و در این راستا برنامه ششم توسعه را با محوریت رونق تولید و صادرات مدنظر داریم.

وی با بیان اینکه دولت در شورای اقتصاد برنامه‌هایی عنوان کرده تا روغن کاری شرایط اقتصادی متناسب با وضعیت کشور باشد گفت: بخش خصوصی سازه اصلی کشور در اقتصاد است و مردمی شدن اقتصاد را حمایت می کنیم.

وی از اختصاص صد میلیارد دلار اعتبار بهینه سازی مصرف در زمینه‌های مصرف خودرو، آب، گاز و سایر موارد خبر داد و با بیان اینکه دولت باید از این ظرفیت استفاده کند گفت: شرایط فعلی کشور موقت است اگرچه قدری برای ما دردسر ایجاد کرده‌اند اما برای همین دوره گذار نیز باید تدبیری داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جهت گیری‌های دولت در زمینه اقتصادی درست است گفت: برای خروج از رکود لایحه دولت تصویب شده و بندهایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده که امیدواریم در شورای نگهبان تصویب شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز