خبرگزاری کار ایران

قائم مقام جهاد کشاورزی همدان:

اعتباری برای جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده کشاورزی تخصیص نیافته است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۶۱۸

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پس از سه سال که سخن از جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده بخش کشاورزی می‌گذرد هنوز هیچ اعتباری برای این بخش در نظر گرفته نشده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پس از سه سال که سخن از جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده بخش کشاورزی می‌گذرد هنوز هیچ اعتباری برای این بخش در نظر گرفته نشده است.

به گزارش ایلنا از همدان؛ محمدرضا ابراهیمی در چهارمین گردهمایی تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی استان همدان اظهار کرد: ۲۴ درصد ارزش افزوده و ۲۸ درصد اشتغال در بخش کشاورزی استان محقق شده که این توانمندی نشأت گرفته از تلاش کشاورزان و فعالان این عرصه است.

وی ادامه داد: ۱.۲ درصد از اراضی کشاورزی کشور در استان همدان است که ۴.۶ درصد از تولیدات کشاورزی را در کشور شامل می‌شود.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۲.۴ درصد جمعیت کشور ایران در استان همدان ساکن هستند، تصریح کرد: میانگین تراکم جمعیت کشور در سطح عرصه ۴۶ نفر است که این عدد برای استان همدان به ۹۰ نفر می‌رسد که نشان‌دهنده رقابت بالا در بخش‌های مختلف است.

وی تأکید کرد: استان همدان ۱.۳ درصد جمعیت شهری و ۳.۴ درصد جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهد و با توجه به این واقعیت باید برنامه‌ریزی‌ها با محوریت روستا صورت گیرد.

ابراهیمی تشریح کرد: تراکم جمعیتی ۹۰ نفری یعنی وجود نظام خرده‌مالکی در استان همدان را شاهد هستیم به طوری که زمین زراعی آبی پنج هکتار، در عرصه‌های دیم ۱۰ هکتار و در بخش باغی ۰.۶ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه تراکم جمعیت همدان از اصفهان بیشتر است، افزود: پیش‌بینی نکردن شدت بحران آب در استان یک مانع اجرایی بزرگ در اجرای اهداف و قوانینی است که در افق ۱۴۰۰ و برنامه توسعه در نظر گرفته شده است.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: تغییر الگوی کشت در استان مسئله اساسی و مهم است اما برای انجام آن با توجه به موقعیت کشاورزی آن، به لوازم و بسترهایی نیاز است که باید مهیا شوند.

وی با اشاره به نقش ۲۴ درصدی کشاورزی در ارزش افزوده و ۲۸ درصدی آن در بخش اشتغال استان خاطرنشان کرد: نمی‌توان به سادگی و بر اساس نیازهای جدید الگوی کشت را تغییر داد.

ابراهیمی افزود: در بخش کشاورزی مسئولان وزارت نفت بر کاهش مصرف سوخت اصرار داشته اما اعتباری برای جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده که عمر آنها به بیش از ۳۰ سال می‌گذرد، تخصیص داده نشده است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی مکانیزاسیون کشاورزی است که با ماشین‌آلات فرسوده محقق نخواهد شد.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه کشاورزی باید مستمر باشد، گفت: یکی از مهمترین عواملی که می‌توان باعثاستمرار کشاورزی با وجود خشکسالی باشد استفاده از روش‌های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات و خشکسالی تولید محصولات کشاورزی در استان استمرار داشته، خاطرنشان کرد: کمیته‌ای از تشکل‌های بخش خصوصی در کشاورزی ایجاد شود و نقطه‌نظرات آنان درباره اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قوانین مد نظر قرار گیرد.

ابراهیمی در پایان با بیان اینکه نقش سازمان جهاد کشاورزی در حوزه چاه‌های کشاورزی چندان پررنگ نیست، تأکید کرد: شرکت آب‌منطقه‌ای تنها استعلام کشاورزی بودن یک زمین را می‌گیرد و سایر اقدامات با همکاری وزارت نفت و شرکت آب‌منطقه‌ای صورت می‌گیرد و متوجه جهاد کشاورزی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز