خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

تشکل یابی کارگران آزاد و بدون مشکل باشد

asdasd
کد خبر : ۱۶۴۴۹۱

شکل گیری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد. کارگران باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند.

رئیس جمهور تاکید کرد شکل گیری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن روحانی» در مراسم روز جهانی کارگر مصادف با ۱۱ اردیبهشت(یکم ماه مه) که در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد، گفت: کارگران ستون فقرات تولید کشور هستند. اگر امروز از استقلال و خودکفایی سخن می‌گوییم، اگر امروز از تولید داخلی حرف می‌زنیم و از تولید داخلی حمایت می‌کنیم، همه و همه در سایه کار و تلاش کارگران عزیز و پر تلاش این سرزمین است.

وی ادامه داد: آن روزی که انقلاب می‌خواست در مسیر پیروزی قرار بگیرد، کارگران انقلابی و فداکار بودند که در خیابان‌های تهران، شهرستان‌ها و سراسر کشور حماسه انقلابی آفریدند و انقلاب ما را به راهبری امام به پیروزی رساندند. آن روز که سخن از استقرار نظام اسلامی در سال ۵۷ و ۵۸ بود حضور کارگران در صحنه‌های مختلف بود که در مقابل انواع توطئه‌های ایستادند و اگر دفاع مقدس پیش آمد این کارگران بودند که در صحنه نبرد همه جا به عنوان بسیجی و سرباز و جهاد گر حضور داشتند.

رئیس دولت یازدهم افزود: اگر امروز از سال فرهنگ و اقتصاد سخن می‌گوییم این کارگران هستند که باید در صحنه اقتصاد و فرهنگ بار سنگین تحول و تعالی و تولید کشور را بر دوش بگیرند. اگر امروز می‌بینیم کشورهای نو ظهوری در آسیا و آمریکا در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌اند به خاطر استفاده از معادن زیر زمینی کشور‌ها نیست بلکه در سایه کار و فعالیت و تولید است.

روحانی تصریح کرد: ما باید الگوی توسعه آینده کشورمان را بر مبنای اشتغال جوان‌های عزیزمان طراحی کنیم. امروز میلیون‌ها جوان تحصیل کرده آماده اشتغال هستند و این دولت تدبیر و امید است که این بار را بر دوش دارد و مصمم است سال ۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکورد اقتصادی اعلام کند.

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: اولین جلسه در سال ۹۳ جلسه شورای عالی اشتغال بود که ۹ فروردین امسال برگزار شد. این شورا کار خود را آغاز کرده است و من در اینجا به وزیر کار اعلام می‌کنم اولین قدم در اشتغال، امنیت شغلی کارگران است. آقای وزیر نگذارید خانه کارگری بی‌فروغ بماند.

وی گفت: من در دنیای کار و تلاش و تولید، تبعیض جنسیتی را نمی‌پذیرم. زنان و مردان ما در صحنه کار و تلاش و فعالیت برابر باید از حقوق برابر برخوردار باشند. رضایت کارگران به معنای حرکت سریع چرخ تولید و اشتغال است. بسیاری از کارگران ما بنابر آنچه از گزارشاتی که در اختیار من قرار گرفته است، از مسئله مسکن در رنج هستند. در همین سال جاری اقدامات لازم برای مسکن کارگران آغاز شود.

رئیس جمهور اظهار کرد: دولت در کنار وزارت کار اقدامات لازم و کمک‌های لازم برای شروع این کار بزرگ و عظیم را آغاز خواهد کرد. در زمینه پوشش دفترچه بیمه، شنیده‌ام برخی از کارگران ساختمانی از این امتیاز محروم‌اند. آقای ربیعی باید برای حل مشکل کارگران ساختمانی و کارگران فصلی اقدامی جدی انجام دهد.

رئیس دولت یازدهم بیان کرد: آن روزی کشور ما آباد و سربلند است که در کارخانه‌های این کشور، کارگران عزیز ما با نشاط و بدون دغدغه مشغول کار و فعالیت باشند. برای اینکه دغدغه‌ها برطرف شود، این دولت در سال ۹۳ در زمینه درمان و بهداشت و سلامت مردم به ویژه کارگران قدم‌های جدی را بر می‌دارد. من در اینجا خطاب به آقای ربیعی می‌گویم بیمارستان‌های تامین اجتماعی باید در مسیر بهبود عملکرد قرار گیرد. ما یک بیمارستان میلاد نمی‌خواهیم، ما می‌خواهیم بیمارستان‌های میلاد در استانهای مختلف و در شهرهای مختلف، خدماتشان را به کارگران و ملت عزیزمان ارائه دهند.

روحانی ادامه داد: دفترچه‌های بیمه درمانی باید ارتقاء‌ پیدا کنند، ارزش لازم را پیدا کنند تا مردم ما از نظر مسئله درمان دارای دغدغه خاطر نباشند. ما باید زمینه اشتغال‌های کوچک، صنایع دستی، اشتغال روستاییان و اشتغال در زمینه گردشگری را فراهم کنیم.

رئیس جمهور گفت: طبق آمار اول اردیبشهت ماه، ورود گردشگران خارجی به ایران نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است و ما باید زمینه گردشگری داخلی و گردشگری خارجی را فراهم کنیم تا در سایه فعال شدن بخش گردشگری، بخشی از بیکاری‌های جامعه ما مرتفع شود و مسیر اشتغال در مسیر درست و پویایی قرار بگیرد.

وی افزود: مدیریت بخش تولید باید متحول شود. سرمایه و تکنولوژی باید وارد این کشور شود تا کار رونق پیدا کند. دولت مصمم است تمام قفل‌های تحریم نابه جا علیه ملت را ایران بشکند. تحریم نابه جای قدرت‌های بزرگ علیه ملت بزرگ ایران برای همه مردم ما درد و رنج بود، به ویژه برای کارگران عزیز. دولت مصمم است با حفظ حقوق ملت بزرگ ایران در سایه تعامل با جهان در‌ها را به به روی صادرات کالاهای ایرانی باز کند. اگر مسیر صادرات کالا را هموار کنیم به معنای اشتغال بیشتر و رونق تولید است. ما باید منابع ارزی را مدیریت کنیم. نباید آنجا که ضرورت نیست کالای ساخته شده وارد کشور شود.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته ما برای کشورهای دیگر اشتغال به وجود آوردیم. باید با منابع ارزی، مواد اولیه، ابزار تولید، قطعات تکنولوژی وارد کشور کنیم اما کار باید به دست کارگر ایرانی باشد.

به گفته روحانی، ما در سایه هموار کردن مسیر تولید و تعامل سازنده با جهان برای رفع تحریم‌ها، باید زمینه رشد و اشتغال و تولید را فراهم کنیم. در همین قدم‌های اولیه که بخشی از تحریم‌ها برداشته شد، شما می‌بینید کارگران ایرانی در بنادر جنوبی مشغول فعالیت برای تخلیه بار هستند در حالی که این کشتی‌ها در ماه‌های گذشته در کشورهای خلیج فارس پهلو می‌گرفتند.

وی بیان کرد: ما باید مزارع خودمان را آباد کنیم. در سال ۹۳ به حول و قوه الهی در زمینه مسئله کشاورزی ۲۰۰ هزار هکتار زمین را تحت آبیاری مدرن قرار می‌دهیم. برای اینکه این آمار روشن شود باید بدانیم در طول ۲۲ سال گذشته یک میلیون و دویست هزار هکتار زمین تحت برنامه آبیاری مدرن قرار گرفته‌اند اما در سال ۹۳، دویست هزار هکتار زمین تحت برنامه آبیاری مدرن قرار خواهند گرفت و صد‌ها هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار خواهند شد. در زمینه فن آوری اطلاعات، امسال پهنای باند اینترنت به دو برابر افزایش یافته است و ما این افزایش را ادامه خواهیم داد. هم اکنون با ده‌ها کشور بزرگ در سطح جهان مشغول مذاکره هستیم تا به جای خرید دارو، کارخانه‌های تولید دارو در ایران آغاز به کار کنند و حتی بتوانیم بخشی از داروهای منطقه را خودمان تامین کنیم. قرار ما بر این است تمام سواحل جنوبی کشور ما از استان سیستان و بلوچستان تا خوزستان آباد شود.

رئیس جمهور در ادامه از وزارت کار خواست برای تعلیم و تربیت و آموزش فنی و حرفه‌ای این آموزشگاه‌ها را به سراسر ایران و مناطق مختلف گسترش دهد.

روحانی در پایان اظهار کرد: شکل گیری تشکل‌های مدنی، مردمی و انجمن‌های خاص در میان کارگران آزاد و بدون مشکل باشد. کارگران باید بتوانند از طریق تشکل‌ها و جمعیت‌های آزادشان صدای خود را به گوش مسئولان و وزارت کار راحت و شفاف برسانند. دولت نباید در این تشکل‌ها مداخله کند. این تشکل‌ها مردمی است، د راختیار مردم است و دولت صرفا باید بستر لازم را برای این فعالیت و حمایت لازم را نسبت به این جمعیت‌ها انجام دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز