خبرگزاری کار ایران

پرویز سالاری:

مردم انتظار دارند صنایع نفتی هرمزگان نقشی در توسعه شهر داشته باشد

رئیس شورای‌شهر بندرعباس گفت: مردم استان هرمزگان انتظار دارند صنایع نفتی موجود در استان با درآمدهای میلیاردی برای کشور، نقشی نیز در توسعه شهر و روستاهایشان داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، پرویز سالاری در دویست و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس که با حضور مدیران نفتی و گازی استان هرمزگان برگزار می‌شد، افزود: اگر به مسئولیت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به‌عنوان یک امانت الهی نگاه کنیم این مسئولیت‌ها فرصتی برای رسیدن به قرب‌الهی است.

وی گفت: اگر به مسئولیت اجتماعی به‌عنوان یک امانت‌الهی توجه کنیم و بدانیم فرد عادی نیستیم و در مقابل خداوند و مردم پاسخگوی اعمال خود هستیم به‌طورحتم دچار معصیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نمی‌شویم.

رئیس شورای‌شهر بندرعباس بابیان اینکه باید مواظب زبان و کردار خود باشیم، خاطرنشان کرد: باید بدانیم مسیر توسعه هرمزگان و بندرعباس با اتحاد و همدلی همراه خواهد بود و نباید از هیجانات استفاده کنیم زیرا در همه‌جا این وفاق و همدلی موجب رسیدن به توسعه شده است.

سالاری گفت: طبق ماده 132 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت موظف است 2 درصد از درآمدهای نفتی حاصل از صادرات نفت خام و گاز را به ترتیب یک سوم به استان‌های نفت خیز و دو سوم به شهرستان‌های کمتر توسعه یافته پرداخت نماید.

 وی افزود: درحالی‌که شرکت نفت ماهانه بین 20 تا 30 میلیارد تومان به خزانه دولت می‌پردازد اما در این سالیان اخیر سهم هرمزگان پرداخت‌نشده است.

رئیس شورای‌شهر بندرعباس گفت: مردم استان هرمزگان انتظار دارند که صنایع نفتی موجود در استان با درآمدهای میلیاردی برای کشور، نقشی نیز در توسعه شهر و روستاهایشان داشته باشد.

وی بیان کرد: یکی از عمده‌ترین دلایلی که شورای شهر از مدیران بخش‌های مختلف برای حضور در صحن شورا دعوت به عمل می‌آورد، شناختن ظرفیت‌ها و اقدامات آنان از سوی مردم است و باید این مسأله را در هرمزگان روشن کنیم که نفتی بودن هرمزگان فرصت است یا تهدید؟

وی گفت: مردم بندرعباس انتظار دارند هرگونه استخدامی در صنایع نفتی استان شفاف باشد و اگر نیاز به نیروهای آتش‌نشان دارید و یا برای تأمین پرسنل خود نیازی مطرح است، آن را به‌طور مناسب اطلاع‌رسانی کنید تا همه جوانان بتوانند در این فرصت‌ها حضور پیدا کرده و در اشتغال این صنایع سهمی داشته باشند.

رئیس شورای شهر بندرعباس خطاب به مدیران صنعتی حاضر در جلسه عنوان کرد: استفاده از نیروهای ماندگار درون استان در صنایع به لحاظ هزینه  بیش از 40 درصد به نفع خود شما است چراکه نیروی بومی هزینه ایاب و ذهاب کمتری دارد و مرخصی کمتری طلب می‌کند و خانه سازمانی نیاز ندارد و هر زمان که شما بخواهید در دسترس خواهد بود اما استفاده از نیروهای غیربومی هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

سالاری خاطرنشان کرد: شرکت فلات قاره 70 درصد فعالیت‌هایش در شهربندرعباس متمرکز است اما مالیات ارزش‌افزوده خود را در استان دیگری پرداخت می‌کند و شایسته است تا پرداخت آن به استان هرمزگان منتقل شود تا منافع آن متوجه توسعه زیرساخت‌های استان هرمزگان شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به تکلیف‌های قانونی بر دوش صنایع نفتی اشاره‌ای کرد و بیان کرد: برابر سند چشم انداز بیست ساله و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری  همه صنایع و شرکت‌های دولتی و غیردولتی که در هر منطقه حضور دارند، موظف‌اند نیروهای موجود حتی پیمانکاران خود را در صورت وجود شرایط مساوی از میان نیروهای بومی همان منطقه بکار گیرند.

سالاری گفت: متأسفانه صنایع نفتی در توسعه فرهنگی و اجتماعی شهر بندرعباس و استان هرمزگان گام شاخصی برنداشته‌اند و به‌دلیل فقدان امکانات فرهنگی و زیرساخت‌های مناسب در این زمینه شاهد مهاجرت نیروهای پرتوان فرهنگی استان به دیگر استان‌های کشور هستیم.

وی پیشنهاد کرد: در اطراف شهر بندرعباس 7 پارک جنگلی شناسایی شده که برای توسعه آنها به کمک صنایع نفتی استان نیاز داریم و هر کدام از صنایع همت کنند و یکی از این پارک‌ها را توسعه و تجهیز کنند تا دستاوردهای آن نصیب حال همه مردم شهر و از جمله خانواده پرسنل شاغل در صنایع نفتی استان شود.

کد خبر : ۴۶۱۵۷۵