خبرگزاری کار ایران

مجید سرسنگی:

جداسازی مسائل فرهنگی از کاخ سعدآباد تفکر خطرناکی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۵۵۲۹۰

تفکر خطرناکی مبنی بر اینکه مسائل فرهنگی از کاخ سعدآباد جدا شود وجود دارد. این اتفاق جفا به فضای فرهنگی هنری در تهران است / کاخ موزه سعدآباد فضای بسیار مناسبی برای برگزاری کنسرت، نمایشگاه‌های تجسمی و.. دارد و می‌تواند یکی از قطب‌های فعالیت‌های هنری در شمال شهر تهران باشد.

تفاهم‌نامه همکاری فرهنگی هنری میان کاخ موزه سعدآباد و خانه هنرمندان به مدت یکسال امضا شد تا کاخ موزه سعدآباد؛ ‌ مرکزی برای ارئه فعالیت‌های فرهنگی هنری در حوزه موسیقی، تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی(مدیرعامل خانه هنرمندان) درباره امضای تفاهم‌نامه با کاخ سعدآباد گفت: سعدآباد یکی از فاخرترین و زیباترین مکان‌های فرهنگی در تهران است که هر ساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این مجموعه پتانسیل بالایی در کنار ابعاد توریستی خود دارد تا در آن مسائل فرهنگی نیز بیشتر دیده شود و با توجه به اینکه در شمال تهران مجموعه فرهنگی فعالی دیده نمی‌شود تا نیازهای جامعه هدف را برطرف کند، همکاری با مجموعه سعدآباد می‌تواند دغدغه‌های فرهنگی این منطقه را پاسخ دهد.

او ادامه داد: درست است که ما در شهر تهران در حوزه فرهنگ کاستی‌هایی داریم اما باید اذعان کرد که از همین داشته‌هایمان نیز به خوبی استفاده نکردیم. در تهران بخش‌های بسیاری هستند که با اندک همتی امکان تبدیل به مجموعه فرهنگی را دارند اما متاسفانه از پتانسیل‌های موجود استفاده نمی‌شود و این یکی از ضعف‌های ماست.

سرسنگی با اشاره به اینکه در گذشته نیز فعالیت‌های هنری بسیاری در کاخ سعدآباد وجود داشته است، گفت: چند سالی است که ابعاد توریستی این مجموعه پررنگ‌تر شده است اما فعالیت‌های هنری همواره در کاخ سعدآباد وجود داشته است. من معتقدم این مجموعه فضای بسیار مناسبی برای برگزاری کنسرت، نمایشگاه‌های تجسمی و.. دارد و می‌تواند یکی از قطب‌های فعالیتهای هنری در شمال شهر تهران باشد.

وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خانه هنرمندان برای گسترش مراکز فرهنگی و هنری بیان کرد: خانه هنرمندان آمادگی خود را برای ایجاد مکان‌های فرهنگی و هنری در سراسر شهر تهران اعلام کرده است. به طور مثال در خیابان ۱۷شهریور، برادران مظفر شمالی و یا منطقه ۱۲ صحبت‌هایی با شهرداری شده است تا بسیاری از ساختمان‌ها تغییر کاربری دهند و ما بتوانیم از پتانسیل‌های فرهنگی و هنری این مراکز استفاده کنیم.

سرسنگی تفاهم‌نامه میان خانه هنرمندان و کاخ سعدآباد را اتفاق مبارکی دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با همت آقای منصورزاده و دید مثبت ایشان به فرهنگ و هنر، این تفاهم نامه امضا شد. متاسفانه در چند بخش از تهران مثل شمال، غرب و شرق، مجموعه فرهنگی خاصی وجود ندارد. نکته مثبتی که در دنیا وجود دارد این است که برای دسترسی به مراکز فرهنگی، امکانات محلی خوبی فراهم شده است. به طور مثال در انگلستان در هر محله مرکزی شبیه به خانه هنرمندان وجود دارد تا اهالی آن در کمتر از ده دقیقه به آن دسترسی پیدا کنند. ما نیازمند آن هستیم تا مراکزی مثل خانه هنرمندان تالار وحدت، ایرانشهر و تئاتر شهر تکثیر شود.

یوسف منصور زاده(سرپرست کاخ موزه سعدآباد) درباره امضای این تفاهم نامه بیان کرد: خانه هنرمندان در اصل قلب تپنده حوزه هنری پایتخت ایران است و با تمامی محدودیت‌های مکانی خود، فعالیت‌های گسترده‌اش، تا حدی نیازهای فرهنگی جامعه را تامین می‌کند. خوشحالیم که این فرصت به دست آمده است تا این تفاهم نامه امضا شود و من امضای آن را اتفاق مثبتی برای تهران می‌دانم. ما می‌توانیم خانه هنرمندان را در کاخ سعدآباد نیز گسترش دهیم و طبیعتا هر فعالیت فرهنگی و هنری نیازمند ارتباطات قوی است.

وی با اشاره به فعالیت‌های هنری سعدآباد در طول این سال‌ها نیز گفت: سعدآباد یک مجموعه تاریخی فرهنگی است که در صد سال اخیر آثار ارزشمندی در این مکان تولید و به نمایش گذاشته شده است. نفیس‌ترین تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ها از قرن ۱۷ به این طرف و تابلوهای نقاشی از دوره صفویه به نمایش گذاشته شده است و یا آثار خوشنویسی میر‌عماد که تنها موزه خوشنویسی ایران است در موزه میرعماد سعدآباد وجود دارد. در این موزه علاوه بر نمایش آثار میرعماد از هنرمندان برجسته خوشنویسی تقدیر به عمل می‌آید و آثارشان نمایش داده می‌شود. درکنار این موزه‌ها، موزه استاد بهزاد در حوزه مینیاتور و موزه استاد فرشچیان رانیز در مجموعه سعدآباد داریم.

منصورزاده با اشاره به اینکه کاخ سعدآباد نیز می‌تواند خانه‌ای برای هنرمندان باشد؛ بیان کرد: ما احساس می‌کنیم که برای این مجموعه می‌توان از نظرات و حمایت‌های هنرمندان نیز استفاده کرد. روز جمعه در یکی از ساختمان‌های قاجاری سعدآباد یکی از نگارخانه‌های خانه هنرمندان شروع به فعالیت می‌کند که می‌تواند آغازی برای این تفاهم نامه باشد.

سرپرست کاخ موزه سعدآباد در باره برگزاری کنسرت‌ها در این مجموعه نیز توضیح داد: با توجه به حمایت و همکاری خانه هنرمندان شرایط ساده‌تری برای برگزاری کنسرت و دریافت مجوزها وجود دارد. در گذشته ممکن است لغوهایی صورت گرفته باشد که متاسفانه در کشور ما طبیعی است اما سعدآباد تمام تلاش خود را برای به صفر رساندن این مسئله انجام می‌دهد و خوشبختانه آقای مرادخانی(معاون امور هنری ارشاد) یکی از اعضای هیات امنای سعدآباد است که می‌تواند کمک بسیاری به ما کند.

سرسنگی نیز درباره این مسئله توضیح داد: ما برای فعالیت‌های هنری در سعدآباد از انجمن‌های خود استفاده می‌کنیم. به طور مثال خانه موسیقی، خانه تئاتر و… در این زمینه وارد کار می‌شوند. متاسفانه تفکر خطرناکی مبنی بر اینکه مسائل فرهنگی از کاخ سعدآباد جدا شود وجود دارد. این اتفاق جفا به فضای فرهنگی هنری در تهران است.

او ادامه داد: قرار نیست فعالیت‌های ما مانند فعالیت‌های برخی مراکز فرهنگی و هنری باشد تا سلیقه مخاطب پایین بیاید. تمام هدف ما بر این است که در این مرکز کارهای فاخر هنری صورت گیرد که پیش از آن نیز خانه هنرمندان با احیای ارکستر شهر تهران این مسئله را ثابت کرد. در برخی سالن‌ها تهیه‌کنندگان نیز تالارها را در اختیار گرفتند و سعی به ترویج یک نوع موسیقی خاص که معمولا موسیقی پاپ است دارند. هرگاه یک گروه موسیقی سنتی برای اجاره سالن اقدام می‌کند، مدیران تالارها به علت کم بودن مخاطب این نوع موسیقی از اجاره سالن سرباز می‌زنند و در واقع هنر به ضدهنر تبدیل شده است. ما سعی می‌کنیم تا موسیقی اصیل ایرانی را در این مرکز رواج دهیم.

رئیس خانه هنرمندان در باره انتقال آثار موزه‌های کاخ سعدآباد نیز توضیح داد: برای انتقال آثار تاریخی فرهنگی ایران مشکلات و محدودیت‌های بسیاری وجود دارد زیرا این آثار قدمت بسیاری دارند و میراثفرهنگی ما به حساب می‌آیند؛ اما ما در خانه هنرمندان فعالیتی را برای کپی گرفتن از آثار شاخص هنرمندان آغاز کردیم تا این آثار با قیمتی پایین‌تر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. امیدوارم با گفتگوهایی که با آقای منصورزاده خواهیم داشت برای کپی گرفتن از آثار موزه‌ها تلاش کنیم و امکان نمایش آن را در خانه هنرمندان نیز ایجاد کنیم.

وی افزود: این‌که مردم ما این‌روزها عکس هنرپیشه‌های هندی را به دیوارهای خود می‌زنند، به علت گرانی آثار فاخر هنری‌ست. به طور مثال ما نمی‌توانیم خطاطی‌های چند میلیونی را در خانه‌هایمان داشته باشیم اما با کپی با کیفیت آن‌ها می‌توان اثری با یک دهم قیمت داشت که کیفیت مناسبی نیز دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز