خبرگزاری کار ایران

در سومین روز جشنواره موسیقی فجر؛

پاسارگاد و یوری هونینگ؛ آبروداری کردند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۹۱

در اجرای یوری هونینگ؛ نت‌های شفاف و ملودیک فضایی آرام را در سالن ایجاد کرد که با ساختار آکوستیک گروه و استفاده از افکت‌های صوتی و الکترونیک، باعثساخت فضایی تازه در تالار وحدت شد.

با پایان سومین روز جشنواره موسیقی فجر، کوارتت یوری هونینگ و ارکستر پاسارگاد در دو بخش بین‌الملل و رقابتی موسیقی کلاسیک، اجراهای استانداردی را روی صحنه آوردند که با استقبال مخاطبان نیز همراه شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سومین روز جشنواره موسیقی فجر با چهار اجرا در بخش استعدادهای درخشان آغاز شد. در این بخش؛ شقایق خانی‌پور دو قطعه‌ی(اتود شماره ۱۱ شوپن و سونات ک. ف ۳۳۲ در فا ماژور) را اجرا کرد. اتود شماره ۱۱ در لا مینور یکی از ناب‌ترین موسیقی‌های شوپن به شمار می‌آید و به هیچ وجه آن را نمی‌توان یک اتود آموزشی دانست. در این اتود، پیانو به‌صورت یک ارکسترقوی به‌کارگرفته می‌شود.

شقایق‌خانی‌پور که فارغ‌التحصیل نوازندگی پیانو در مقطع کارشناسی از دانشگاه تهران است و بارها در جشنواره‌های موسیقی کلاسیک تا معاصر و جوان مقام اول را کسب کرده است، توانست اجرای قابل قبولی از این قطعه داشته باشد. هماهنگی دست راست و چپ و اجرایی یکنواخت از نکات مثبت اجرای شقایق خانی‌پور بود.

امین غفاری دومین نوازنده‌ای بود که در سومین روز جشنواره در بخش استعدادهای درخشان به اجرای تکنوازی ویولن پرداخت. او در اجرای خود سونات شماره ۱ در سل مینور از باخ و سونات شماره سه از(yasaei) را اجرا کرد. غفاری در اجرای سونات شماره ۱ تنها دو موومان اول این سونات را نواخت و دو موومان Siciliana و Presto اجرا نشد. تسلط غفاری در اجرای موسیقی دوران باروک و شناخت او از موسیقی باخ، اجرای این قطعه را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرد.

پس از غفاری؛ محمدحسن غریبی سوییت شماره ۵ از باخ و Ungarische rhapsodi از دیوید پوپر را اجرا کرد و در پایان نیز تریو پیانو، ویولا و کلارینت به سرپرستی متین لادانی، ‌ هشت قطعه از Bruch را روی صحنه آورد.

در آخرین روز اجراهای بخش رقابتی موسیقی کلاسیک غیرایرانی، ارکستر پاتتیک از قزوین و ارکستر پاسارگاد به اجرا پرداختند. ارکستر پاتتیک که از سال ۹۱ فعالیت خود را با ۴ نفر به صورت کوارتت آغاز کرد و با مرور زمان، به تعداد نوازندگان خود افزود و ارکستر پاتتیک به طور رسمی تشکیل شد. سرپرست و رهبر ارکستر پاتتیک حمید بنی‌سعید است.

اجرای این ارکستر یکی از ضعیف‌ترین اجراهای بخش رقابتی بود. این ارکستر که قطعاتی از هندل، شوبرت، ویوالدی و گریگ را اجرا می‌کرد در طول کنسرت با عدم هماهنگی و رعایت کوک درست، اجرایی ضعیف را روی صحنه آورد. حتی این ارکستر برای کوک سازهای خود نیز زمان زیادی را صرف کرد.

پس از پاتتیک، ارکستر پاتتیک به رهبری مهدی پناهی به اجرای قطعاتی از باخ، موتسارت، چایکوفسکی و روحانی پرداخت. ارکستر پاسارگاد به جرئت یکی از بهترین اجراهای بخش رقابتی را روی صحنه آورد و با درخشش امین غفاری(سولیست و مدیر ارکستر) اجرایی باشکوه را برای مخاطبان در رودکی روی صحنه آورد.

در این کنسرت، کنسرتو ویولن چایکوفسکی تنها در موومان اول نواخته شد که البته این کنسرتو ویولن حدود ۴۰ دقیقه است و همان موومان اول نیز بخش عظیمی از کنسرت را فراگرفت. این ارکستر در اجرای کنسرتو ویولن توانست با هماهنگی فوق‌العاده خود، اجرایی باشکوه را در رودکی روی صحنه ببرد. با پایان اجرای ارکستر پاسارگاد، تماشاگران تا مدتی مشغول به تشویق بودند که این مسئله در بخش رقابتی جشنواره موسیقی کمتر دیده می‌شود.

ارکستر پاسارگاد در سال ۹۲ تشکیل شده است و بسیاری از نوازندگان آن پیشتر در ارکستر فیلارمونیک، سمفونیک و ملی فعالیت داشتند. پاسارگاد را می‌توان یکی از استانداردترین ارکسترهایی که در طول سال‌های اخیر تشکیل شده است؛ دانست.

در آخرین اجرای روز سوم در تالار وحدت، کوارتت هلندی یوری هونینگ به سرپرستی یوری هونینگ روی صحنه آمد. این کوارتت جز هلندی، در سال ۲۰۰۹ تشکیل شد و در آن یوری هونینگ نوازندگی ساکسفون تنور، ولفرت برودره(پیانو)، والدیمار کوبلین سیگور جانسون(کنترباس) و جوست لیجبار(درامز) را به عهده دارد.

یوری هونینگ؛ هشت قطعه با نام‌های آرزو، قاصد، رونسانس، دایسکی من، بگذار بمیرم، پروانه، آواز غمگین و راه بهشت را اجرا کرد که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد.

کنسرت این کوارتت هلندی تاکنون استانداردترین اجرای بخش بین‌الملل بوده و به‌طور کلی اجرای موسیقی جز با چنین کیفیتی در ایران غنیمت است. باتوجه به اینکه به موسیقی جز در ایران توجه خاصی نمی‌شود و اجراهای رسمی آن نیز در طول سال دو رقمی هم نمی‌شود، کوارتت باکیفیتی مثل یوری هونینگ تجربه فوق‌العاده‌ای برای مخاطبان است.

در اجرای یوری هونینگ نت‌های شفاف و ملودیک فضایی آرام را در سالن ایجاد کرد که با ساختار آکوستیک گروه و استفاده از افکت‌های صوتی و الکترونیک، باعثساخت فضایی تازه در تالار وحدت شد. یوری هونینگ بخشی از قطعات را به صورت بداهه برای مخاطبان اجرا کرد. این کوارتت امروز از ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت آخرین اجرای خود را روی صحنه می‌برد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز