خبرگزاری کار ایران

آلبوم «سینه مشروح» به مرتضی نی داوود تقدیم شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۶۹۰

" سینه مشروح " آلبوم دونوازی تار و تنبک به یاد شادروان مرتضی نی داوود به اجرا درآمده و توسط نشر موسیقی ارغنون منتشر شد.

" سینه مشروح " نام آلبوم دونوازی تار و تنبک است که توسط دو موسیقیدان جوان محمدامین اکبرپور نوازنده تار و احمد مستنبط نوازنده تنبک به یاد شادروان مرتضی نی داوود به اجرا درآمده و توسط نشر موسیقی ارغنون منتشر شده است.

به گزارش ایلنا؛ قطعات این آلبوم در دستگاه سه‌گاه نواخته شده که بنا به گفته اکبرپور، نوازنده این اثر براساس شیوه نغمه‌پردازی و نوازندگی نی داوود و دیگر پیشکسوتان تار بوده که طی پژوهش وی بر آثار آن موسیقیدان برجسته صورت گرفته است.

سینه مشروح متشکل از نواخته‌هایی در دستگاه سه‌گاه در ۸ تراک شامل: مقدمه، پیش درآمد براساس ضربی نی داوود و بیگجه خانی، درآمد، آواز، پیش زنگوله، کرشمه، زنگ شتر از ردیف نی داوود، چهارمضراب براساس ضربی نی داوود و بیگجه خانی، زابل، مویه مبتنی بر صفحه گرامافون نی داوود، جنگ براساس ضربی شهنازی، مخالف، نغمه، مغلوب، مویه، حدی پهلوی، رجز، فرود از ردیف نی داوود و در پایان خزان براساس ضربی مختاری می باشد که تمامی آنان توسط محمدامین اکبرپور ساخته و پرداخته شده است.

در این اثر، احمد مستنبط با اجرای تنبک به لطف شنیداری اثر کمک کره است.

مرتضی نی داوود(۱۲۷۹-۱۳۶۹)، نغمه پرداز و نوازنده برجسته تار است که نامش در تاریخ موسیقی ایران برای خلق آثاری همچون " پیش درآمد اصفهان "، تصنیف " مرغ سحر " و معرفی قمرالملوک وزیری در اذهان هنردوستان جاودان مانده است.

نشر موسیقی ارغنون پیش از این طی سال جاری یک آلبوم تصویری " دگر "، دونوازی تار و تنبک با اجرای میلاد محمدی، تار و احمد مستنبط، تنبک منتشر کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز