خبرگزاری کار ایران

سفری از سکون تا حرکت در گالرى مژده

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۳۴۱

نمایشگاه «نقطه صفر» ترسیم نگاه‌های مختلف چهار هنرمند با آثاری انتزاعی است که تا ١۶ بهمن ماه در گالری مژده برپاست.

نمایشگاه «نقطه صفر» ترسیم نگاه‌های مختلف چهار هنرمند با آثاری انتزاعی است که از سکون تا حرکت و تبدیل آن را در بطن خود جای داده است؛ روایتى که با مدیوم‌هاى مختلف نقاشى، مجسمه و ویدئو تبیین شده است؛ فضایی که از حرکت و انرژی آثار پریچهر طیبی آغاز می‌شود و در پس آن با تحول و تغییر شکل در مجسمه‌های علی هنرور به سمت و سکون ویدئوآرت مینو ایرانپور گام برمی‌دارد. در این میان اما فضای آثار حامد بهروز کار دنیایی بین سکون، انرژی و تغییر سایر بخش‌ها را در درون خود دارد. دنیایی که با لایه‌های مختلف و نگاه نهفته در آثاری که به نوعی هنر شرقی را در درون خود پنهان کرده‌اند، مخاطب را به سمت و سویی تازه می‌کشاند. فضایی نمایشگاه مملو از بازدیدکنندگانی است که سفری کوتاه را این بار از انرژی به سمت سکون و اندیشه طی می‌کنند و همراه با فضا و موسیقی لطیف ویدئوآرت به فراسوی لحظه و زمان پرتاب می‌شوند.

به گزارش ایلنا؛ هفت اثر نقاشی، دو مجسمه و یک ویدئوآرت آثاری هستند که با موضوعی انتزاعی در نمایشگاه نقطه صفر به نمایش گذاشته شدند.

انرژی نهفته در آثار طیبی

تابلو آکرلیکی که در یک پس زمینه سیاه، دایره‌ای از انرژی را به ترسیم می‌کشد، نخستین اثری است که بازدیدکنندگان با آن رو به رو می‌شوند. پریچهر طیبی، هنرمند این اثر درباره نوع نگاهش در شکل گیری این آثار می‌گوید: تم اصلی کارها برگرفته از کائنات است که به نوعی در زندگی من ارزشمند و مهم هستند اما در کلیت بیشتر فضاسازی در اولویت قرار دارد.

‏او ادامه داد: روابط خط، نقطه و سطر برای من بسیار جالب است. زیرا از این عناصر ساده بصری می توان دنیای عمیقی را ساخت و مخاطب را جذب کرد.

روایت تغییر در آثار هنرور

دو اثر حجمی موجود در نمایشگاه، با نگاه نخست حسی خاص را به مخاطب منتقل می‌کنند تا جایی که شاید چندین بار باز گردی و دلت بخواهد دوباره نگاهشان کنی. این آثار که حسی خاص از تبدیل را در بطن خود جای داده‌اند، روایت هنرمند از تغییر شکل هستند. قطعات حجمی که از یک شکل به سمت و سوی دیگری در حال تغییر هستند و ما شاهد لحظه و روایت تغییر آنان هستیم. علی هنرور، هنرمند مجسمه ساز این نمایشگاه می‌گوید: گر چه نمایشگاه با تم انتزاعی است اما آثار من موضوعی به نام تغییر شکل داشته است. یعنی مجسمه ها از فرمی تشکیل شده اند که گویی در حال تبدیل است و من این روایت ‏تغییر شکل را دنبال کرده ام که با نام نمایشگاه یعنی نقطه صفر هماهنگ است.

سکون حاکم بر ویدئوآرت ایرانپور

موسیقی و سپس فضایی خاص که حرکت را در عین سکون در بطن خود دارد، نخستین حسی است که از ویدئو آرت «بین» اثر مینو ایرانپور به چشم می‌آید. فضای ویدئوآرت به نوعی مخاطب را به سمت و سوی سکون و آرامش در عین تمایل به کنکاش در هستی متمایل می‌کند. ایرانپور درباره این اثر می‌گوید: در این کار خواستم نوعی آشنایی زدایی از فضای رئال زندگی داشته باشم به همین خاطر تجربه های زیست خودم را خارج از زندگی خطی به تصویر ‏کشیدم.

هنر شرقی در آثار بهروز کار

تابلوهای حامد بهروزکار نوع خاصی از فضاسازی در محیطی انتزاعی است. فضاهایی که در عین آشنایی به نوعی دور هستند و انگار در قالب یک رویا می‌درخشند. لایه‌های متعدد در آثار این هنرمند فضای انتزاعی آثارش را چند لایه کرده است تا بتوان تاویل‌های گوناگونی از آنها داشت. بهروزکار که سه اثر در این نمایشگاه دارد، در این باره می‌گوید: کارها با یک دیدگاه انتزاعی انجام شده که ریشه در هنرهای شرقی خودمان مانند کاشی کاری ها ومساجد دارد که شاید حاصل زندگی ۱۴ ساله من در شهر هنرى اصفهان است. در واقع این آثار نگاهی خاص به هنر شرقی را در بطن خود دارد که همچون نگارگری به تصویر کشیده شده است.

نمایشگاه «نقطه صفر» تا ١۶ بهمن ماه در گالری مژده واقع در سعادت آباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷ واحد یک برپا خواهد بود و علاقمندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از آن دیدن کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز