خبرگزاری کار ایران

درپی دعوت ارکستر سمفونیک عراق به جشنواره موسیقی فجر؛

محسن شریفیان به وزیر ارشاد نامه‌ سرگشاده نوشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۷۳۷

من نژادپرست نیستم ولى در چنین شرایطى دعوت از ارکستر سمفونیک عراق باعثتحقیر من به عنوان یک ایرانى مى‌شود؛ از طرفى چراغى که به خانه رواست به مسجد حرام است.

طبق جدول برنامه‌های سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران در جشنواره حضوری نخواهند داشت و این مسئله به طور رسمی ازسوی سخنگوی وزارت ارشاد مطر شده است. در این شرایط ارکستر سمفونیک عراق سی‌ام بهمن ماه در تالار وحدت روی صحنه می‌رود که این مسئله واکنش محسن شریفیان(سرپرست گروه لیان) را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محسن شریفیان؛ خواننده، آهنگساز، پژوهشگر و سرپرست گروه موسیقی «لیان» که سابقه حضوری بیست ساله در جشنواره موسیقی فجر را در کارنامه دارد، نامه‌ای دلسوزانه پیرامون دعوت از ارکستر سمفونیک عراق منتشر کرده که در متن این نامه آمده است:

دوستانه به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامى

جناب آقاى دکتر جنتى

در برنامه سى‌امین جشنواره موسیقى فجر از اجراى ارکستر سمفونیک عراق خبر داده شد؛ در حالى که در این برنامه هیچ خبرى از اجراى ارکستر ملى ایران و یا سمفونیک تهران نیست.

مى‌دانم وضعیت نامطلوب و رو به تعطیل ارکسترهاى یاد شده به دوره‌ى قبل از شما بازمى‌گردد و از تاکید شخص شما و همکارانتان براى احیاى آن هم اطلاع دارم، اما سوال اینجاست که چرا در این شرایط از ارکستر سمفونى عراق برای حضور در جشنواره موسیقى فجر دعوت مى‌شود؟!

این هنرمند در ادامه با طرح سوال دیگری آورده است: آیا مى‌دانند ارکستر سمفونیک یک کشور به نوعى هویت فرهنگى آن ملت محسوب مى‌شود؟! به این ترتیب با کدام هزینه و با چه هدفى ارکستر عراق به جشنواره دعوت مى‌شود؟! من نژاد پرست نیستم ولى در چنین شرایطى دعوت از ارکستر سمفونیک عراق باعثتحقیر من به عنوان یک ایرانى مى‌شود؛ از طرفى چراغى که به خانه رواست به مسجد حرام است. از نهمین جشنواره براى حفظ این جشنواره در هر شرایطى تلاش کردم و صورتم را با سیلى سرخ نگهداشتم… که البته این شامل حال اغلب هنرمندان هم مى‌شود، اما نمى‌توانم در برابر بى‌توجهى به ارکستر کشورم چیزى نگویم!»

امضا محسن شریفیان

موضوع فعالیت دوباره ارکسترهای سمفونیک و ملی مدتی است به کلاف سردرگمی تبدیل شده که اظهارنظرهای ضد و نقیض مدیران بر پیچیدگی آن افزوده است. با وجود تلاش‌های دفتر موسیقی و معاونت فرهنگی هنری وزارت ارشاد؛ ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی در جشنواره موسیقی فجر حضور نخواهند داشت. این درحالی است که حسین نوش‌آبادی(سخنگوی وزارت ارشاد) و پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد) قبلا از حضور قطعی این دو ارکستر خبر داده بودند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بازهم روز گذشته در نشست هفتگی خود با رسانه‌‌ها به طور رسمی از حضور نداشتن ارکسترها در جشنواره موسیی فجر خبر داد.

نوش آبادی اظهار داشت: مشکلاتی نظیر تاخیر در انتخابات رهبر ارکستر و مشکلات مالی باعثشد که آثار این ارکستر‌ها به جشنواره نرسد اما ارکستر ملی از یک تیم قوی برخوردار است. اگرچه در جشنواره شاهد این آثار نخواهیم بود اما خروجی ارکستر را در آینده خواهیم دید. ارکستر ملی فقط برای جشنواره ساخته نمی‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز