خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ایلنا با آهنگسازان بین‌المللی؛

اجراهای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر + موسیقی

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۲۳۶

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در بخش بین‌الملل، امسال با حضور کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، سوئیس، اتریش، استونی، تونس، عراق و ارمنستان برگزار می‌شود.

سی‌امین جشنواره موسیقی فجر با ۱۵ اجرا توسط ۱۰ گروه از کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود. این گروه‌ها غالبا، اجراهای کلاسیک و جَز را روی صحنه می‌برند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در بخش بین‌الملل، امسال با حضور کشورهای آلمان، هلند، ایتالیا، سوئیس، اتریش، استونی، تونس، عراق و ارمنستان برگزار می‌شود. اجراهای بخش بین‌الملل همگی در تالار وحدت و تالار رودکی هستند و تنها کوارتت ایتالیایی(Maurice) دو اجرا در ایوان شمس دارد.

رسیتال نوازنده پیانو جز آلمانی در وحدت

اولین اجرای بخش بین‌الملل روز جمعه،(۲۴ بهمن) با حضور یوهان وندت(Johan Wendt) پیانیست آلمانی روی صحنه می‌رود. این پیانیست ۵۰ ساله آلمانی، تنها یک اجرا روی صحنه می‌برد و بلیت رسیتال پیانو او، از ۲۵ هزار تومان تا ۵۰ هزارتومان تعیین شده است.

وندت آبان ماه امسال هم تور رسیتال‌های خود را در کشور چین برگزار کرد و با استقبال مردم روبه‌رو شد. او تاکنون ۱۸ آلبوم منتشر کرده است که شامل اجراهای زنده او نیز می‌شود. اجراهای وندت غالبا در سبک(Jazz) است.

اجرای موسیقی مجلسی کلاسیک با سبک‌های محلی و ریشه‌های موسیقی جز

دومین اجرای بخش بین‌الملل نیز(۲۴ بهمن) می‌باشد و در این اجرا دوئت کلارینت و پیانو " Ulrich Drechsler " و " Stefano Battaglia "، ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود. این دوئت، شنبه(۲۵ بهمن ماه) نیز در تالار رودکی اجرای دوم خود را برگزار می‌کند و کارش را در سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به پایان می‌رساند. بهای بلیت کنسرت‌های این دوئت، ۳۵۰۰۰ تومان تعیین شده است.

اولریچ درچسلر(Ulrich Drechsler) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ ضمن ابراز خوشحالی از حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: درحال حاضر تمام تمرکز من و استفانو روی اجرای ۲۴ و ۲۵ بهمن در تالار رودکی است. این افتخار بزرگی برای ماست که برای ایرانیان بنوازیم. من دو سال پیش هم به ایران آمدم و مهمان‌نوازی و مهربانی ایرانیان من را شگفت‌زده کرد. علاقمندی ایرانیان به هنر شگفت‌آور است.

این آهنگساز درباره فعالیتش با استفانو باتاگلیا(نوازنده پیانو) اظهار داشت: در کنسرت پیش رو تمام قطعات اجرای ساخته من است و تنها قطعه(Lamma Bada) توسط استفانو ساخته شده است. پس از اینکه هر قطعه‌ای توسط من ساخته می‌شود، با استفانو ملودی و هارمونی کار را برسی می‌کنیم تا به یک نتیجه واحد برسیم.

او ادامه داد: با وجود اینکه من و استفانو از صحنه موسیقی کلاسیک بیرون آمده‌ایم، اما علاقه خاصی به فرهنگ و موسیقی ایران و کشورهای اسکاندیناوی و مدیترانه داریم. منبع اصلی الهامات ما برای آهنگسازی، بیشتر موسیقی سمفونیک و جدی اروپا شرقی است. Arvo Part, Giya Kancheli, Valentin Silvestrov, Alexander Knaifel ازجمله آهنگسازانی هستند که ساخته‌هایشان منبع الهام موسیقایی من و استفانو است.

درچسلر درباره سبک قطعاتی که در کنسرت جشنواره فجر اجرا می‌شود نیز بیان کرد: این قطعات ریشه‌هایی از موسیقی جز دارند اما در اصل موسیقی کلاسیک‌ مجلسی هستند که به سبک‌های محلی اجرا خواهد شد. این سبک‌های محلی از کشور ایران و کشورهای مدیترانه و اکاندیناویایی گرفته شده است.

رپرتوار اجرایی این کنسرت شامل قطعات زیر می‌باشد که درصورت درخواست مخاطبان برای اجرای دوباره، دو قطعه Lamma bada و Beyond Words هم اجرا خواهد شد.

۱. Your Paradise
۲. Little Peace Lullaby No. ۲
۳. Little Peace Lullaby No. ۳
۴. Little Peace Lullaby No. ۴
۵. A Twinkle in the twilight
۶. Little Peace Lullaby No. ۶
۷. Little Peace Lullaby No. ۷
۸. You always know
۹. Little Peace Lullaby No. ۱۰
۱۰. Little Peace Lullaby No. ۱۲
۱۱. Little Peace Lullaby No. ۵
۱۲. Little Peace Lullaby No. ۸
۱۳. Little Peace Lullaby No. ۹
۱۴. Little Peace Lullaby No. ۱۴

برای شنیدن قطعه بهشت تو(Your Paradise)اینجاکلیک کنید

آهنگسازان معاصر ایتالیایی در ایوان شمس

۲۵ بهمن، کوارتت ایتالیایی " موریس "(Maurice) نیز ساعت ۱۸:۱۵ در ایوان شمس روی صحنه می‌رود. این کنسرت روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن نیز در ساعت ۲۱:۰۰ اجرای دیگری در ایوان شمس دارد. بهای بلیت کنسرت این کوارتت، ۴۰۰۰۰ تومان قرار داده شده است.

جورجیا پرایویترا(Georgia Privitera) نوازنده ویولن ۱ این کوارتت در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره اجرای کوارتت موریس در تهران گفت: رپرتوار اجرایی کوارتت موریس شامل قطعاتی از گذشته تاکنون است. در این کنسرت ما قطعاتی از باخ، لیگتی، اریک ماستری، پورسل، شوستاکوویچ و استفانو اسکودانیبیو را اجرا می‌کنیم. اریک ماستری و استفانو اسکودانیبیو دو آهنگساز جوان ایتالیایی هستند و قطعات آن‌ها در دسته موسیقی معاصر قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: کوارتت موریس در سال ۲۰۰۲ شکل گرفت اما فعالیت جدی و رسمی آن از سال ۲۰۰۹ شروع شد. هدف اصلی ما اجرای موسیقی قرن بیستم و موسیقی مدرن است.

کوارتت موریس جمعه ۲۲ بهمن برای آغاز تمریناتش وارد تهران می‌شود تا ۲۵ و ۲۸ بهمن اجرای خود را روی صحنه ببرد.

کوارتت هلندی، الکترونیک جز می‌نوازد

۲۶ بهمن یکشنبه ۲۶ بهمن تالار وحدت میزبان کوارتت هلند است که ساعت ۲۱ برنامه اجرا می‌کند. این گروه یک بار دیگر روز دوشنبه ۲۷ بهمن نیز ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت به صحنه می‌رود. بهای بلیت این کنسرت، از ۲۵۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰۰ تومان قرار داده شده است.

یوری هونینگ(Yuri Honing) در سال ۲۰۰۹ این کوارتت را با نام یوری هونینگ تشکیل داد. در این کوارتت، ولفرت بردرود(Wolfert Brederode) پیانو، روبن ساماما(Ruben Samama) کنترباس و جوست لیجبارت(Joost Lijbaart) درامز می‌نوازند.

برای شنیدن قطعه درست(True) از این کوارتتاینجاکلیک کنید

قطعات منتخب فیروزه نوایی و آرپینه اسرائیلیان اجرا می‌شود

دوئت پیانو و فلوت فیروزه نوایی نیز روز دوشنبه ۲۷ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی اجرا دارد. بهای بلیت این کنسرت ۲۰۰۰۰ تومان تعیین شده است.

فیروزه نوایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره حضورش در جشنواره موسیقی فجر گفت: من و آرپینه سال گذشته هم در جشنواره موسیقی فجر اجرا داشتیم و و علاوه بر آن سه کنسرت دیگر در تهران برگزار کردیم که با استقبال مخاطبان رو به رو شد. در این کنسرت سعی داریم تا قطعات منتخب اجراهای گذشته را که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، همراه با دو قطعه جدید اجرا کنیم.

او ادامه داد: من بیستم بهمن به تهران می‌آیم تا تمرینات را با آرپینه اسرائیلان آغاز کنم و امیدوارم که اجرای خوبی را در پیش داشته باشیم.

این نوازنده فلوت درباره همکاری‌اش با آرپینه اسرائیلیان اظهار داشت: من از طریق خانم دکتر موحد با آرپینه آشنا شدم و از ابتدای جلسات همکاری، ارتباط خوبی با او برقرا کردم. آرپینه پیانیست بسیار ماهری است که در تهران زندگی می‌کند و به تدریس موسیقی مشغول است.

نوایی درباره قطعه Pan and the birds که قرار است در این کنسرت اجرا شود؛ گفت: این قطعه قرار است بعداز ۱۰ سال به یاد خواهرم اجرا شود. در زمان حیات خواهرم، او با نوازندگی ساز چنگ مرا همراهی می‌کرد و حالا پس از ده سال، این قطعه را با همراهی پیانو خواهیم نواخت.

فیروزه نوایی در سال ۱۳۳۳ در اهواز متولد شد. پس از اتمام تحصیلات در هنرستان عالی موسیقی تهران با اخذ بورس تحصیلی وارد دانشگاه موسیقی وین شد و تحت نظر پروفسور هانس رزنی چک Hans Reznicek مدرک کارشناسی ارشد با رتبه ممتاز را اخذ کرد.

وی همچنین در کلاسهای تخصصی دانشگاه موسیقی وین تحت نظر پروفسور روبرت ولف Robert Wolf شرکت کرد و در سال ۱۳۷۶ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته هنر موسیقی دانشگاه موتزارتیوم، سالز بورگ اتریش شد و همزمان به نوازندگی فلوت در ارکستر‌های مختلف پرداخت. او پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و فعالیت‌هایی نظیر نوازندگی فلوت با ارکستر‌های رادیو و تلویزیون و سمفونیک تهران داشت.

فیروزه نوایی اولین بانوی فلوتیست ایرانی بود که در سمت فلوت اول ارکستر سمفونیک تهران فعالیت خود را آغاز کرد. همچنین وی مدرس فلوت مدرسه ایران آلمان در تهران بود. بعداز بازگشت دوباره به اتریش عضو فعال مستر کلاسهای اورله نیکولت جیمز گالوی Aurele Nicolet and James Galway و کلاس‌های تکنوازی و موسیقی مجلسی و مستر کلاس‌های دانشگاه موسیقی وین زیر نظر پروفسور ولفگانگ شولتز Wolfgang Shults بودند و در مدارس موسیقی وین اتریش هم تدریس داشت.

او هم‌اکنون در سوئیس اقامت داشته و در کالج موسیقی دولتی در شهر دورن بیرن اتریش مشغول تدریس در رشته فلوت‌نوازی و موسیقی مجلسی است.

برای شنیدن قطعه ماهیتابه و پرندگان(Pan and the Birds) ساخته‌ی ژول موکه، آهنگساز فرانسوی، به نوازندگی فیروزه و فرزانه نوایی؛اینجارا کلیک کنید

رسیتال فلوت و پیانو با نوازندگان ایرانی و اروپایی

رسیتال فلوت و پیانو به رهبری آریا باستانی نژاد، سه‌شنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تالار رودکی روی صحنه می‌رود. این رسیتال، سال گذشته نیز در تالار رودکی و در بخش بین‌الملل جشنواره فجر روی صحنه رفت که با استقبال مخاطبان رو به رو شد.

رسیتال فروت و پیانو، قطعات آهنگسازان برجسته موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان اجرا می‌کند. بهای بلیت این کنسرت ۲۰۰۰۰ تومان است.

اجرای استونی، ارمنستان و عراق در روزهای پایانی جشنواره

روز دوشنبه ارکستر زهی استونی ساعت ۲۱ در تالار وحدت به صحنه می‌رود و در روز سه‌شنبه با اجرای دومش در ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت به کار خودش در جشنواره موسیقی فجر پایان می‌دهد. بهای بلیت این کنسرت از ۲۵۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰۰ تومان است.

چهارشنبه ۲۹ بهمن آنسامبل " No borders " تونس و اتریش ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت برنامه اجرا می‌کند و دوئت ویلن و پیانو ارمنستان ساعت ۲۱:۳۰ در تالار رودکی به صحنه می‌رود. بهای بلیت این کنسرت از ۲۵۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰۰ تومان است.

پنجشنبه ۳۰ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ تالار رودکی میزبان دوئت ویلن و پیانو ارمنستان است و ارکستر سمفونیک عراق به سرپرستی آرش امینی و محمد آل سمین ساعت ۱۸:۱۵ در تالار وحدت به صحنه می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز