خبرگزاری کار ایران

کنسرت پژوهشی گروه پلتان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۷۲۴

کنسرت گروه پلتان؛ طرحی براساس موسقی حماسی ایران است. این اجرا با بکارگیری عناصر موسیقی منطقه خراسان درکنار موسیقی دستگاهی، نمایش ارتباط این دو موسیقی را هدف قرار داده است.

پژوهش‌های صورت گرفته درباره ارتباط موسیقی دستگاهی ایران با موسیقی تربت جام در قالب یک کنسرت و ۲ سی‌دی همراه با یک دفتر چهل صفحه‌ای ارائه می‌شود.

شوان توکل(سرپرست گروه و نوازنده کمانچه) به خبرنگار ایلنا گفت: این کنسرت طرحی براساس موسقی حماسی ایران است. این اجرا با بکارگیری عناصر موسیقی منطقه خراسان(تمرکز بر موسیقی تربت جام) درکنار موسیقی دستگاهی، نمایش ارتباط این دو موسیقی را هدف قرار داده است.

او ادامه داد: پایان‌نامه خانم بهناز سهرابی اساس شروع این کار بود. این پایان‌نامه درباره ارتباط موسیقی تربت جام با موسیقی دستگاهی ایران است البته در این کنسرت اشعار حماسی فردوسی، عطار، مولانا و حافظ در فرمی بین نقالی و آواز معمولی سنتی خوانده خواهد شد.

توکل درباره ریشه کلمه پلتان گفت: ریشه کلمه پلتان همان پیلتن است که در شاهنامه آمده اما در این کنسرت سه قطعه با نام‌های مشق پلتان، پلتان پتن و پلتان سواره اجرا خواهد شد و منظور همان رقص قدیمی محلی خراسانی است. مشق پلتان یک مشق نظامی است که به عنوان یکی از مقام‌های موسیقی تربت جام به شمار می‌آید. این مشق نظامی با سرنا و دهل برای تهییج سربازها در دوره اشکانیان نواخته می‌شد.

وی افزود: علاوه بر سه قطعه‌ای که گفته شد، ۱ قطعه از موسیقی سیستان بلوچستان و یک قطعه با ملودی هراتی اجرا خواهد شد. این دو قطعه به طور کلی به موسیقی خراسان نزدیک هستند. قطعه‌ای که برای موسیقی بلوچستان است را با آهنگسازی خود و شعر فردوسی اجرا خواهیم کرد. این قطعه از نظر مودال به موسیقی خراسان نزدیک است. قطعه دیگر هم که ملودی هراتی دارد را به طور کلی مربوط به خراسان بزگ می‌شود و نام آن بشنو از نی است.

سرپرست گروه پلتان درباره اعضای گروهش نیز گفت: در این اجرا، عبدالله عبدی(خواننده و نوازنده دوتار)، رضا احمدی(نوازنده دهل و دایره)، فرهنگ فربد(نوازنده تنبک زورخانه و دمام) و رامیار اوتمیشی(نوازنده رباب) حضور خواهند داشت و البته خودم هم سرپرست و نوازنده کمانچه گروه هستم.

توکل با اشاره به مشکلات اجرای کنسرت گروهش بیان کرد: کنسرت ما در سالن ۲۸۸ نفری ارسباران اجرا خواهد شد و ما برای دریافت مجوز آن بیش از ۱۵ روز منتظر ماندیم. اداره اماکن مبلغ ۲ میلیون تومان را برای برگزاری این کنسرت درخواست کرد که از توان گروه خارج بود. چطور ممکن است از یک گروه که کار پژوهشی می‌کند انتظار داشت تا برای برگزاری کنسرتش جدا از هزینه‌ای که به سالن برگزارکننده کنسرت می‌دهد، ۲ میلیون تومان هم به اداره اماکن بپردازد.

او افزود: کنسرت این گروه برای مخاطبان عام موسیقی نیست و طلب داشتن از یک گروه که برای فرهنگ سرزمینش تلاش می‌کند؛ دور از نصاف است. ما تا زمانی که این مبلغ را به اداره اماکن پرداخت نمی‌کردیم مجوز اجرا به گروه داده نمی‌شد و این مسائل کار ما را برای مدت طولانی عقب انداخت.

توکل از انتشار پایان‌نامه بهناز سهرابی نیز خبر داد و گفت: پایان‌نامه خانم سهرابی به زودی در قالب دو سی‌دی و یک دفتر چهل صفحه‌ای منتشر خواهد شد. این یک کار پژوهشی است که در سی‌دی اول آن ۱۹ قطعه درباره ارتباط موسیقی موسیقی دستگاهی ایران با بخش‌هایی از مقام‌های محلی تربت‌جام است. سی‌دی دوم آلبوم هم همنوازی دوتار و کمانچه در فرم آزادتری است.

وی ادامه داد: در سی‌دی دوم، کمانچه به عنوان نماینده موسیقی دستگاهی است و دوتار نماینده موسیقی تربت جام؛ تا به این صورت گفت و گو و ارتباط میان این دو موسیقی برقرار شود. دفتر چهل برگ این پایان‌نامه هم توضیحاتی درباره قطعات اجرا شده در سی‌دی اول و ارتباط موسیقی دستگاهی با موسیقی تربت جام است.

کنسرت گروه پلتان ۲۶ دى ماه ساعت ۲۰:۳۰ در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود. بهای بلیت این ۳۵,۰۰۰تومان است و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت ایران کنسرتwww. iranconcert. comمی‌توانند برای تهیه بلیت اقدام نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز