خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان نهمین دوسالانه نگارگری معرفی شدند

ملانوروزی: تقویت هنرهای ملی در شرایط جهانی شدن ضرورت است

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۰۴۹

ملانوروزی اظهار امیدواری کرد انجمن‌های هنری زمینه حضور تمامی شیوه‌ها و نحله‌ها را در رویدادهای هنری فراهم کنند.

نهمین دو سالانه ملی نگارگری ایران با حضور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معرفی آثار برگزیده، تجلیل از عباس جمال پور و رونمایی کتاب به کار خود پایان داد.

به گزارش روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی، آئین اختتامیه‌ نهمین دو سالانه نگارگری با معرفی آثار برتر در بخش‌های نقاشی ایرانی، تذهیب، ‌گل و مرغ، ‌تشعیر و طراحی و همچنین بخش مقالات، شامگاه شنبه ۱۳ دی ماه در سالن ایران موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.

مجید ملانوروزی؛ مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در ادامه با قدردانی از معاون امور هنر برای فراهم کردن شرایط برگزاری دوسالانه نگارگری، ‌ این رویداد هنری محصول همکاری انجمن‌های تخصصی هنری به عنوان سرمایه‌های اصلی فرهنگ و هنر دانست.

رئیس شورای سیاستگذاری نهمین دوسالانه نگارگری با بیان اینکه زیباشناسی ملی هر کشور به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه محسوب می‌شود گفت: در شرایط جهانی شدن، هنرهای ملی در معرض آسیب قرار دارد و باید تلاش ما به تقویت این هنر ملی بیانجامد.

ملانوروزی اظهار امیدواری کرد انجمن‌های هنری زمینه حضور تمامی شیوه‌ها و نحله‌ها را در رویدادهای هنری فراهم کنند.

همچنین علی مرادخانی؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم برگزاری رویدادهای هنری توسط انجمن‌های تخصصی را رویه جدید این معاونت دانست و اظهار امیدواری کرد این رویه در آینده نیز ادامه یابد و دولت تنها حمایت کننده برگزاری این دوسالانه‌ها باشد.

مرادخانی با تاکید بر اینکه هنر نگارگری حوزه هویتی برای ماست گفت: هنرمندان این حوزه در بیان کاستی‌های موجود اشاره به ضعف آموزش در این هنر دارند که باید این کاستی‌ها برطرف و شرایطی برای فعالیت هنرمندانی که تمایل به آموزش این هنر دارند، فراهم شود.

معاون امور هنری تاکید کرد: خلاقیت فراوانی در بخش هنر و همچنین افراد مستعد بسیاری داریم ولی زمانی که از بخش خلاقیت عبور کرده و به مرحله تولید می‌رسیم مشکلاتی به وجود می‌آید. در واقع ما در حوزه عرضه آثار هنری مشکل داریم و در حال حاضر مسیر حراجی‌های هنری نیز به سمتی است که فقط به هنر خاصی توجه می‌شود این در حالی است که باید شرایطی فراهم شود تا امکانات عرضه آثار هنری مانند حراج‌ها، در اختیار حوزه‌های هویتی ما مانند هنر نگارگری نیز قرار گیرد.

مرادخانی افزود: دولت در حوزه اقتصاد فرهنگ و دیپلماسی فرهنگ نیاز دارد آثار تولید شده را به درستی در کشورهای دیگر عرضه کند و تنها به بازار داخلی فکر نکنیم. بسیاری از کشورها با ارائه آثار هنری هویتی خود در بازارهای خارج، فرهنگشان را به خوبی عرضه می‌کنند.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به تازگی برخی از موسسات مالی و بانک‌ها وارد سرمایه‌گذاری در بخش هنر شده‌اند تصریح کرد: در این زمینه نباید تنها به بانک‌ها اکتفا کنیم و هنر باید در سبد هزینه مردم قرار گیرد و برای معرفی هنر در شهرهای دیگر کشور نیز جریان‌سازی کنیم.

مرادخانی با تاکید بر اینکه دولت با همکاری بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌هایی را در عرضه آثار هنری آغاز کرده است، گفت: امیدواریم در زمینه عرضه آثار هنری در خارج از کشور فعال شویم، البته کار در این زمینه آغاز شده و با چند کشور اروپایی نیز برای عرضه آثار هنرمندان ایرانی و اختصاص فضایی ثابت مذاکره شده است.

وی تاکید کرد: باید پایگاه‌های دائمی عرضه آثار هنرمندان ایرانی در کشورهای دیگر ایجاد شود و نباید تنها به برگزاری هفته‌های هنری اکتفا کرد تا هنر ایران به صورت مستمر خود را نشان دهد و در این میان می بایست انجمن‌ها نیز به ما یاری کنند.

امیر طهماسبی؛ دبیر نهمین دوسالانه ملی نگارگری با اشاره به برگزاری این دوسالانه در سه بخش رقابتی، استادان و مقالات پژوهشی و ارائه گزارشی از دوسالانه گفت: حضور استادان پیش‌کسوت و هنرمندان جوان تر در بخش هیات داوران را از ویژگی‌های این دو سالانه عنوان کرد.

طهماسبی حضور سه برابری بانوان هنرمند در این رویداد هنری را از نکات قابل توجه این رویداد خواند.

در این مراسم با حضور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل هنرهای تجسمی، محمد باقر آقامیری، رضا یساولی؛ مدیر انتشارات یساولی و امیر طهماسبی؛ دبیر دوسالانه کتاب " مشق عشق " شامل آثار استادان و آثار بخش رقابتی نهمین دوسالانه ملی نگارگری و آثاری از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه شخصی یساولی رونمایی شد.

کتاب " مشق عشق " در ۲۸۸ صفحه شامل ۲۹۳ اثر از ۲۲۲ هنرمند از سوی دفتر هنرهای تجسمی، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و انتشارات یساولی منتشر شده است.

در ادامه مراسم فیلم کوتاهی درباره عباس جمال پور؛ هنرمند پیشکسوت نگارگری پخش شد و با حضور معاون امور هنری، مدیر کل هنرهای تجسمی با اهدای لوح و هدیه از سال ها تلاش و خدمت هنری جمال پور تجلیل شد.

در پایان مراسم برگزیدگان نهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران در رشته های نقاشی ایرانی، گل و مرغ، طراحی، تذهیب و تشعیر معرفی شدند و با حضور معاون امور هنری، مدیر کل هنرهای تجسمی، محمد ناصری پور، عباس جمال پور، محمدباقر آقامیری و امیر طهماسبی جوایز برگزیدگان اهدا شد.

همچنین در این مراسم از رحیم عظیمی؛ هنرمند جوان آذربایجان شرقی که به خاطر محرومیت دو دست با پا نگارگری می کند، تقدیر شد.

برگزیدگان بخش نقاشی ایرانی

هادی فقیهی(تهران) / مصطفی شرفی(مرکزی) / مهدی مظلوم زاد(بوشهر)

برگزیدگان بخش گل و مرغ

محمدرضا آقامیری(البرز) / مجید فتاحی(اصفهان) / عطااله شاکری(خراسان رضوی) / رعنا شریلو(البرز)

برگزیدگان بخش تذهیب

نسرین آقامیری(البرز) / مریم لبانی مطلق(تهران) / فرید هنرور(البرز)

برگزیدگان بخش تشعیر

سارا آقامیری(البرز) / علی‌رضا اسماعیل‌پور(اصفهان) / آرزو حسینی(اصفهان)

برگزیدگان بخش طراحی

عباس شهسواری(کرمانشاه) / بهمن شریفی(تهران) / امیر فرید(تهران)

برگزیدگان بخش مقالات علمی

سیدعلی پورمیر(اصفهان) / وحید توسلی(خراسان رضوی)

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز