خبرگزاری کار ایران

در یادداشت علیرضا مشایخی آمده:

اختلاف طبقاتی تفکر از اختلاف طبقاتی معمول خطرناک‏تر است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۵۶۵

در محیط ایران، با همه‏ کمبودها و با درنظر گرفتن جشنواره‏‌های رقابتی دولتی، بهتر است که جشنواره‏ ما محیطی دور از تنش برای عرصه‏ هنر به وجود آورد که چه ازنظر هنری و چه از نظر آموزشی نتایج بهتری خواهد داشت.

جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر که از جایگاه ویژه‌ای در عرصه موسیقی برخوردار است امسال وارد چهارمین سال برگزاری خود شده و به همین بهانه علیرضا مشایخی دبیر این جشنواره، یادداشتی را منتشر کرده است.

به گزارش ایلنا؛ علیرضا مشایخی در این یادداشت درباره معیارهای برگزاری این جشنواره آورده است:

معیارهای ما حدود بیست سال پیش تعریف شده‏‌اند و فعالیت‏‌های گروه موسیقی تهران، تدریجا در جشنواره‌‏های موسیقی کلاسیک تا معاصر به شکل آرمانی خود رسیده‏‌اند. با درنظر گرفتن غفلت تاریخی‏ که در وطن ما در مورد موسیقی، با همکاری استاد گران‏قدر فریماه قوام‏‌صدری، برنامه‏‌های پژوهشی ترتیب دادیم که معمولا در دانشگاه‏‌ها انجام می‏‌شد و ورود برای عموم آزاد بود. همزمان با برنامه‏‌های پژوهشی، کنسرت‌‏هایی با عنوان «دیروز و امروز» برگزار کردیم که موسیقی کلاسیک در کنار موسیقی امروز به شنونده معرفی می‏‌شد. حدود ۲۵ برنامه‏ «دیروز و امروز» داشتیم و در ادامه نیز کنسرت‏‌هایی با عنوان «نگاهی دیگر» برگزار کردیم که آن‏ها تلاشی در موسیقی معاصر بود. به تدریج دریافتیم که نیاز به دوسالانه‏‌های رقابتی احساس می‏‌شود که جوانان، به معنای واقعی آماده‏ اجرای صحنه شوند و هنگامی که این آمادگی را تشخیص دادیم، تصمیم به برگزاری «جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر» گرفتیم.

در این جشنواره‏‌ها، همان‏طور که عنوان آن نشان می‏‌دهد، آثار کاسیک و آثار معاصرین اجرا می‏‌شوند و بخش معاصر آن شامل آثار آهنگسازان ایرانی نیز می‏‌شود. قابل ذکر است که در برنامه‏‌های گروه موسیقی تهران، متجاوز از پنجاه آهنگساز ایرانی معرفی شده‏‌اند.

در محیط ایران، با همه‏ کمبودها و با درنظر گرفتن جشنواره‏‌های رقابتی دولتی، بهتر است که جشنواره‏ ما محیطی دور از تنش برای عرصه‏ هنر به وجود آورد که چه ازنظر هنری و چه از نظر آموزشی نتایج بهتری خواهد داشت. این نوع مطالب را ما مشاهده و تجربه کرده‌‏ایم و عمیقا به این باور رسیده‏‌ایم که «جشنواره‏ کلاسیک تا معاصر» بدون هیجان‏‌های رقایتی برای جامعه‌‏ی هنری ما مفیدتر خواهد بود.

هنگامی که پنجاه سال پیش از موسیقی معاصر صحبت می‌‏کردم، شنودگان کمی به موضوع توجه داشتند. امروزه شرایط تغییر کرده است. حتی تعدادی از جوانان، خودشان نمی‏‌دانند که به موسیقی معاصر علاقه پیدا کرده‏‌اند. حقیقت این است که یک حرکت نوین در حوزه‏ موسیقی معاصر در جریان است و «گروه موسیقی تهران» اولین گروه منسجمی است که به اجرای موسیقی نو می‏‌پردازد.

همان‏طور که در یکی از کتاب‏‌هایم با عنوان «فرا بدون من» اشاره کرده‏‌ام، «اختلاف طبقاتی تفکر» از اختلاف طبقاتی به شکل معمول خود خطرناک‏تر است. منظور خلأیی است که بین قشر «دانا» و «نادان» در جامعه به وجود می‏‌آید. در چنین وضعی به‌طور معمول نخبگان اندک، مسئولیت پیش‏برد جریان علمی، هنری جامعه را بر دوش دارند. موسیقی که ذاتا در فضایی انتزاعی حرکت می‌‏کند، طبیعی است که در ارتباط با عرضه و سازمان‏‌های اجرایی همیشه دچار گرفتاری بوده و احتمالا خواهند بود، و این مختص به ایران نیست. در کشورهای پیشرفته هم، گروه‏‌های به‏‌خصوصی به اجرای «موسیقی نو» می‏‌پردازند. بی‌علت نیست که ما می‏‌کوشیم کلاسیک و معاصر را در «همراهی» و «گفت‏‌وگو» با یکدیگر معرفی کنیم. امیدوارم با کمک رسانه، بتوانیم در حفظ و بقای این آرمان با ارزش در ارتباط با رابطه‏‌ی خود و مخاطب موفق باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز