خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری کنسرت ارکستر فیلارمونیک مطرح شد:

ارکستر فیلارمونیک کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۱۹۳

ارکستر فیلارمونیک، وابسته به هیچ نهاد خاصی نیست که بخواهد با حمایت‌های دولتی به حیات خود ادامه دهد. این وظیفه نهادهاست که از چنین مجموعه‌هایی بدون هیچ منتی حمایت کنند.

ارکستر فیلارمونیک تهران به اجرای آثاری از چایکوفسکی، آروو پارت، گورسکی در دوره تاریخ ۱۸۸۰ میلادی تا سال ۲۰۱۵ خواهد پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ آرش گوران(رهبر ارکس‌تر فیلارمونیک تهران) درباره رپرتوار اجرایی گفت: قطعاتی از چایکوفسکی، آروو پارت، گورسکی ازجمله آثاری هستند که در این کنسرت برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک ارائه خواهد شد. آن چیزی که برای این کنسرت در نظر گرفته‌ایم به نوعی اجرای یک موسیقی کلاسیک از دوره تاریخی ۱۸۸۰ میلادی تا سال ۲۰۱۵ است که شامل آهنگسازان تاریخ موسیقی کلاسیک از گذشته تا زمان معاصر می‌شود.

او ادامه داد: من همیشه معتقدم که وقتی کلام به پایان می‌رسد‌، موسیقی آغاز می‌شود. به عقیده من قبل از شنیدن اثر نباید درباره رپرتوار صحبت کرد. اما سعی می‌کنم که فعلا درباره لایه‌های رویین آن صحبت کنم.

وی افزود: برخی به رپرتوار اجرایی ما نقد وارد می‌کنند و گویند که ما قطعات متفاتی را اجرا می‌کنیم اما به عقیده من نمی‌توان واژه متفاوت را به کار برد. رپرتوار اجرایی ما یک نطفه اصلی دارد و درواقع به مخاطب اجازه می‌دهد تا برداشت خود را از اجرای ما داشته باشد. تمام آثاری که در برنامه اجرا می‌شود یک خط اتصال دارد که مخاطب باید آنرا کشف کند البته آن برداشت مشخص نیست و حتی ممکن است که برداشت آن‌ها با عقیده ما بسیار متفاوت باشد.

گوران با اشاره به آخرین کنسرت ارکستر فیلارمونیک بیان کرد: آخرین کنسرتی که ارکستر فیلارمونیک تهران در وحدت برگزار کرد، مربوط به اجرایی بود که همراه با خانم اوگاوا سولیست معروف و صاحب نام ژاپنی برگزار شد که اجرای بسیار خوبی برای ما بود و تجربه‌های زیادی را به ما منتقل کرد. به طور حتم در آینده نیز از آن استفاده خواهیم کرد.

او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که ما انجام داده بودیم قرار بر این بود که خردادماه امسال رپرتوآر دیگری از ارکستر فیلارمونیک تهران در تالار وحدت اجرا شود که متاسفانه به دلیل حادثه آتش‌سوزی‌ که برای پدرام فریوسفی(کنسرت مایستر) ارکستر فیلارمونیک تهران پیش آمد کنسرت را لغو کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در آن دوران رسانه‌ها آنچنان که باید و شاید به این اتفاق نپرداختند و من واقعا برایم جالب توجه بود که چرا این حادثه تلخ برای یکی از بهترین نوازندگان موسیقی کشورمان بازخورد چندانی میان هنرمندان و جامعه رسانه‌ای نداشته است. از سوی دیگر ما همگی به پدرام فریوسفی تعهد عاطفی داشتیم به همین خاطر برای برگزاری کنسرت خردادماه انرژی‌ای به خرج ندادیم و ترجیح دادیم تا در زمان دیگری این کنسرت را برگزار کنیم.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران گفت: بعد از این اتفاق تا یک ماه تمرینی برای کنسرت نداشتیم اما به صورت اتودوار تمرین‌هایی را انجام می‌دادیم تا اینکه به مهرماه رسیدیم و تصمیم گرفتیم با برگزاری یک جلسه تمرین در هر هفته خود را برای کنسرت پیش رو آماده کنیم. اگرچه معتقدم یک ارکستر باید تا مدت‌ها بعد از آینده کاری خود مطلع بوده و برنامه مشخصی داشته باشد اما به یکسری سری‌دوزی‌ها هم اعتقادی ندارم. من بر این باورم وقتی تماشاگر از یک گروه موسیقایی چون ارکستر فیلارمونیک تهران توقع کیفیت دارد بنابراین نباید این موضوع را فدای کمیت کنیم.

آرش گوران نیز درباره نحوه حمایت‌های خارج از ارکس‌تر بیان کرد: من با واژه حمایت یک مقدار مشکل دارم و فکر می‌کنم بهترین واژه جایگزین برای این دیدگاه واژه؛ توجه است که به نظر من وقتی توجه وجود دارد، نیازهای مادی و معنوی یک ارکستر نیز تامین می‌شود. متاسفانه بسیاری از نوازندگان درجه یک کشور ما از نظر مالی به آن چیزی که استحقاقش را دارند نمی‌رسند و این موضوعی است که باید بیشتر از این‌ها به آن توجه شود و شاید هم این توجهات صرفا مالی نباشد اما به هر حال برای گذران زندگی باید درآمدی که شایسته زحمت است به یک نوازنده اختصاص داده شود.

رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران ادامه داد: تمامی اعضای ارکس‌تر فیلارمونیک تهران نوازندگان درجه یکی هستند که واقعا دغدغه مالی برای حضور در این کنسرت نداشته‌اند و در این مجموعه حضور پیدا کردند تا خالق یک اتفاق هنری باشند که پتانسیل آن حتی اجرای در سطوح بین‌المللی نیز هست. موضوعی که خانم اوگاوا نیز به آن اشاره کرد اما متاسفانه کسی به آن توجهی نکرد و به طور طبیعی هم حمایتی از آن صورت نگرفت.

گوران در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: به عنوان یک هنرمند بیش از حد تصور دغدغه اجرای برنامه در شهرستان را دارم و از همین‌جا اعلام می‌کنم که اگر سالن‌های استانداردی در شهرستان‌های مختلف برای اجرای برنامه ما وجود داشته باشد به طور حتم با کمال میل برای حضور در آن شهرستان اقدام خواهیم کرد ضمن اینکه ما هم‌اکنون آمادگی اجرا در هر کشور اروپایی به نمایندگی از کشورمان داریم و امیدواریم شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بتوانیم در خارج از کشور نیز کنسرتی را برگزار کنیم.

این رهبر ارکستر درباره رخوت ایجاد شده در موسیقی کلاسیک و مخاطبانش گفت: یکی از مسائلی که موجب می‌شود تا موسیقی جدی مخاطبانش را از دست بدهد، سیستم آموزشی ماست. دانشگاه‌هایی که داریم با روش مشخصی اداره نمی‌شوند و درواقع یک دانشجو پس آنکه فارغ التحصیل شد، آن پکیجی که باید را از خود ارائه نمی‌دهد. دانشجویان باید به فرم، هارمونی، تئوری موسیقی مسلط باشند اما جالب است وقتی دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند؛ تازه شروع به کشف و شهود و جست‌و‌جو می‌پردازند. این دغدغه‌ها باعثایجاد کسالت در بین دانشجویان می‌شود و درواقع دید آن‌ها را به موسیقی عوض می‌کند.

فرشید پاتینیان(مایستر کنترباس) ضمن اعتراض به سیاست‌های کلان هنری کشور گفت: متاسفانه ایجاد یک نگاه ابزاری به موسیقی و خارج شدن این هنر از گردونه مولفه‌های مطالعاتی حوزه‌های علوم انسانی، باعثایجاد مشکلاتی شده که در برخی از موارد نمی‌دانیم راه موسیقی به کجا می‌رود و من امیدوارم که شرایط به گونه‌ای باشد که از این پس شاهد گسترش و اعتلای موسیقی در همه گونه‌ها به شکلی ارزشمند و منطقی باشیم. این اتفاق نتیجه سیاست‌های کلان هنری در ایران است.

امین غفاری کنسرت مایستر این کنسرت درباره حمایت از ارکستر گفت: به نظر من حامی اصلی ارکستر فیلارمونیک تهران اول عشق و در درجه دوم مردم هستند. ما وابسته به هیچ نهاد خاصی نیستیم که بخواهیم درصورت این حمایت‌ها به حیات خود ادامه بدهیم و به نظر من این وظیفه نهادهاست که بیایند از چنین مجموعه‌هایی بدون هیچ منتی حمایت کنند.

این نوازنده به سانحه آتش‌سوزی منزل پدرام فریوسفی اشاره کرد و گفت: ای‌کاش درباره این سانحه که باعثشد یکی از بهترین نوازندگان این سرزمین صدمه ببیند، بیشتر پرداخته می‌شد. گرچه این روز‌ها به شدت مشغول تمرین است تا دوباره سازش را به دست گیرد و درکنار ما حضور داشته باشد اما باید بگویم که همچنان جای خالی او در ارکستر ما احساس می‌شود و ما امیدواریم هرچه زود‌تر از وجود این هنرمند بهره‌مند شویم و فراموش نکنیم که برای جایگزینی پدرام فریوسفی کسی بهتر از خودش نیست.

پانیذ فریوسفی ارکستر فیلارمونیک تهران مجموعه‌ای مستقل است که نیازی به حمایت ندارد اما من معتقدم به دلیل استقبال گرمی که از این مجموعه موسیقایی تاکنون شده، ضرورت توجه به این ارکستر را بیشتر می‌کند. همه می‌دانند افرادی که در این کنسرت مشغول به فعالیت هستند غیر از درآمد گیشه، مبلغ اضافه‌تری را دریافت نمی‌کنند. این درحالی است که همین مبلغ گیشه هم بسیار ناچیز‌تر از این حرف‌هاست که بخواهد مورد توجه قرار گیرد. ما هیچگاه دنبال درآمدزایی نبوده‌ایم اما آن چیزی که برای ما مهم بوده است کیفیتی بوده که میان اعضا وجود داشته و دارد.

مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران درباره حضور بین‌المللی این مجموعه موسیقایی در خارج از کشور توضیح داد: چندی پیش با دو نفر از نوازنده‌های ارکستر فیلارمونیک ارمنستان کنسرتی را روی صحنه بردیم. بعداز کنسرت سولیس ژاپنی هم پیشنهادهایی ازسوی برخی از سفارتخانه‌ها و نهادهای بین‌المللی برای برگزاری کنسرت در خارج از کشور داشتیم که هم‌اکنون این پیشنهادات در دست بررسی است که درصورت نهایی شدن حتما به مرحله اجرا می‌رسد.

احسان نقابت(گرافیست و عکاس) نیز درباره نور‌پردازی اجرای ارکستر فیلارمونیک گفت: ارکستر فیلارمونیک جسارت بسیارش قابل توجه است. بیشتر فعالیت‌های من در عرصه تور‌پردازی با محدودیت روبه‌رو است چراکه گروه‌ها ما را محدود می‌کنند و از خلاقیتی که امکان اشتباه در آن وجود دارد؛ سرباز می‌زنند اما صحبت‌هایی که با آقای گوران داشتم موجب شد تا من با اختیار کامل این کار را انجام دهم.

او همچنین درباره عکاسی و طراحی پوستر اجرا نیز گفت: پوستر این اجرا را با نگاهی نسبت به موسیقی از سال ۱۸۸۰ تا ۲۰۱۵ طراحی کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز