خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

دلایل جایگزینی معتمدی به جای قربانی در کنسرت شیپور صلح

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۴۵۷

کنسرت شیپور صلح ۲۶ مهر ماه ساعت ۱۸در برج میلاد تهران برگزار می شود.

نشست خبری کنسرت شیپور صلح با سخنرانی محمد معتمدی، علی قمصری و بردیا کیارس امروز ۲۲ مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی قمصری(آهنگساز و نوازنده) بیان کرد: برای من باعثافتخار است که با هنرمندانی توانا و خوب، این پروژه را آغاز کرده و فکر می‌کنم همدلی و هم‌نشینی با نسل جوان که همه همگرا هستند و با هم اشتراکاتی دارند و پروژه را به سرانجام می‌رسانند اتفاقی جالب است و امیدوارم که نتیجه‌ی این کنسرت رضایت بخش باشد.

وی در رابطه با این کنسرت گفت: ۴ سال است که مشغول ساخت این قطعات هستم که در این ۴ سال همه‌ی نوازندگان در کنارم بودند. به دلیل بزرگ بودن پروژه و موانع مالی توانستم هر ۶ ماه یک قطعه را به سرانجام برسانم. در این مدت خیلی از نوازندگان از وضعیت این کنسرت سوالاتی می‌کردند. به دلیل پیام صلحی که این کنسرت دارد، ارکستر مجلسی از لحاظ مالی بسیار ما را حمایت کردند.

وی ادامه داد: ۴ قطعه از این کنسرت به طور مستقیم با موضوع صلح ارتباط دارد. در بخش های مختلف این کنسرت نیز سولیست کار شده است که در هر قطعه نوازنده ی سول تغییر می کند. قطعه ی آخر این کنسرت غیره منتطره خواهد بود که همایون نصیری سول آن را می نوازد که ترجیح می دهم در خود کنسرت رونمایی شود.

قمصری بیان کرد: قرار گرفتن این همه ستاره در زمینه ی موسیقی در کنار هم بسیار مشکل است زیرا هریک از آن ها ایدئولوژی خاص خود را دارند و در بعضی مواقع اشتراکات کمی بین آن های مشاهده می شد. من در ابتدا بسیار از این موضوع نگران بودم اما به علت اخلاق حرفه ای و یکد‌ستی این موزیسین ها نگرانی من برطرف شد. اگر بعد حرفه‌ای را از بعد مردمی آن جدا کنیم صدای کرکننده ی موسیقی حرفه‌ای به گوش می‌رسد.

آهنگساز این کنسرت اظهار کرد: ژانرهای موسیقی تغییر کرده است و موسیقی سنتی ایرانی دارد از بین می رود و به سمت موسیقی جدی و استاندارد حرکت می کند. توجه به موسیقی جدی نیز می‌تواند باشکوه باشد و مخاطب را جذب کند. ارکستر مجلسی نیز تغییرات جالبی کرده است و با دقت نوازندگان انتخاب می شوند و انسجامی بین آن‌ها دیده می‌شود در ارکستر مجلسی خشکی و یخ زدگی وجود ندارد و هرکس از جایگاه خودش راضی است.

قمصری بیان کرد: این کنسرت از ابتدا به شکل ارکسترال بوده است و از همان ابتدا ایده‌ی آن در ذهن من بود نه امروز که جامعه نیازمند صلح است. تنها یک قطعه‌ی سمپرال دارد که بخشی از آن با عنوان «او از جنگ خسته است» در فضای مجازی انتشار یافته است.

وی گفت: این کنسرت آغازی برای این مسیر است. ما برای آن که انسجام این کنسرت حفظ شود قبل از محرم و صفر این اجرا را انجام می‌دهیم همچنین با سازمان یونسکو قراردادی بستیم تا در کشورهای دیگر اجرا شود.

قمصری در مورد موضوع لغو قرارداد با قربانی بیان کرد: توانایی‌ها و همفکری با اعضای گروه برای من بسیار مهم است. ما به توافق اولیه با قربانی رسیدیم اما به توافقاتی غیر موسیقایی نرسیدیم و حتی یک جلسه تمرین هم نکردیم و پوستری چاپ نشد. اولویت اول من معتمدی بود اما در زمانی که ما می‌خواستیم این کنسرت در شهریور ماه اجرا شود، هم‌زمان معتمدی با علیزاده برنامه داشت. بسیار خوشحالم که این کنسرت به تاخیر افتاد و حال ایشان با ما همراهند زیرا من برای کاراکترها و خواننده‌ها نت می‌نویسم.

آهنگساز ارکستر بیان کرد: قبلا کارهایی در زمینه‌ی موسیقی ارکسترال انجام داده‌ام اما این اولین بار است که به این صورت اجرا می‌شود. کار اصلی من موسیقی ایرانی است اما هیچگاه بیان نکردم که فقط آن را ارائه می‌دهم. اما اعتقادم بر این است که کاری که می‌کنم را خوب معرفی کنم. همچنین عنوان و ژانری که انتخاب می‌کنم صادقانه است.
در این کنسرت گفتگویی بین سازها اتفاق می‌افتد. بخشی از آن بی کلام و بخشی تصنیف‌هایی با موضوع پیام صلح و عاشقانه است و تنها قطعه‌ای که شنیده شده «تنها بدرود با بدرود» است.

بردیا کیارس(رهبر ارکستر) ضمن معذرت خواهی برای تاخیرش گفت: این کنسرت برای من بسیار اتفاق شیرین و جذابی است زیرا با کسانی کار می‌کنم که رفاقتی دیرینه داریم و بعد از ۲۰ سال دوباره با همدلی و همراهی گذشته‌ها روی سن خواهیم رفت. وی ادامه داد: ما میتوانم مسبب این کنسرت را قمصری بدانیم و امیدوارم که با حمایت ارگان‌های مختلف بتوانیم این کنسرت را در دفعات متعدد در تهران و شهرستان‌ها به اجرا در بیاوریم زیرا این کنسرت حامل پیام صلح و دوستی است.

وی گفت: انعطاف قطعات دشوار این کنسرت برای من بسیار عجیب است و نگاه نوازندگان به موسیقی ایرانی در تاروپود این کسرت وجود دارد. بخش اعظم این کنسرت مدیون بردیا کیارس است؛ جوانی که در سطح بالای بین‌المللی قرار دارد و ایران قدر او را نمی‌داند.

کیارس درباره‌ی برنامه‌های آینده نیز توضیح داد: ۱۰۰ درصد برنامه‌ریزی‌هایی برای انجام این کنسرت در دفعات متعدد و مکان‌های مختلف وجود دارد. اما در این کنسرت ۹۰ نفر خواننده و نوازنده وجود دارد و امتداد دادن آن به نهادهای بزرگ نیازمند است. برای این کنسرت خیلی از نهادها و ارگان‌ها قول دادند اما به قول خود وفا نکردند. این اتفاق بزرگی است که هنرمندان جوانی مانند قمصری شهامت این را پیدا کرده‌اند تا برای موسیقی‌ها و کنسرت‌های بزرگ نت بنویسند.

رهبر ارکستر ادامه داد: بخشی از این کنسرت برای ارکستر بزرگ اجرا می‌شود سازهای بادی برنجی، بادی چوبی، همه‌ی سازهای زهی، پرکاشن، پرکاشن ایرانی و ارکسترال وجود دارد. کر آغازی نیز به عنوان گروه کر اضافه شده‌است و ۳ قطعه است که ارکستر را همراهی می‌کند.

کیارس از تلفیق سازهای سنتی ایرانی و غربی توضیح داد: در جایی که صداهای غربی و ایرانی در کنار هم باشند جذابیت بیشتری برای موزیسین‌های ایرانی و خارجی دارد. این اتفاق خوبی است که بیشتر از ۳۰ سال عمر ندارد. علیزاده و کامکار این تلفیق را نوشتند و این بدعت و نوآوری بود که حال به دست نسل ما افتاده است و امروز قمصری این کار را به خوبی انجام داده است.

محمد معتمدی(خواننده) ضمن ابراز خوشحالی برای انجام این کنسرت بیان کرد: در حال حاضر مشغول تمرین برای اجرای این کنسرت هستیم. این کنسرت جدا از این که پروژه‌ای موسیقایی است پیام و نگاهی جهانیست. صدای صلح‌خواهی مردم ایران را به گوش جهانیان می‌رساندو حامل پیام صلح و دوستی ایرانیان است.

وی از بخش‌های اجرایی این کنسرت گفت: بخشی از این کنسرت با کلام، بخشی دیگر بی‌کلام و بخش خاصی از آن صرفا به موضوعات میهن و نگاه صلح‌خواهانه می‌پردازد. یکی از قطعات این کنسرت «میهن» نام دارد که سروده‌ی حسین فرهنگ‌مهر است. این کنسرت نماد موسیقی و هنر مستقل است.

وی ادامه داد: ما در طول زندگی هنری خود بار مسائل مادی و معنوی کارهایمان را خود به دوش کشیده‌ایم و می‌توان گفت که هنرمند مولف هستیم. و در هیچ‌یک از پروژه‌های شخصی و غیرشخصی از طرف هیچ ارگانی چه دولتی و چه غیردولتی حمایت نشدیم. این باعثافتخار ماست که روی پای خودمان ایستاده‌ایم.

خواننده ی این ارکستر گفت: امسال سال فرهنگ نامیده شده است اما عادتمان است که از نام سال فقط تابلوی آن را ببینیم و به مفهوم آن نمی‌پردازیم. امیدواریم که حمایت‌های بیشتری از موسیقی شود و این کنسرت مقدمه‌ای برای حمایت دولت از این برنامه‌ها باشد.

معتمدی از کیارس و قمصری تشکر کرد و گفت: کیارس و قمصری سرمایه‌های موسیقی مملکت ما هستند. اگر سال ۹۳ به پایان برسد و از وجود این دو نفر استفاده نشود خسارت معنوی بسیاری به‌وجود می‌آید زیرا هر هنرمندی دوره‌ی اوج دارد و بعد از آن بازنشسته خواهد شد. اگر این دو نفر همت نکرده بودند و کارها را پیش نمی‌بردند هیچ ارگانی پیش قدم نمی‌شد.
از بنیاد رودکی تشکر می‌کنم که ما را حمایت کردند اما بخش عمده‌ی کار توسط همین دو نفر انجام شد.

وی در رابطه با موضوع جایگزینی او با قربانی گفت: قضیه به این پیچیدگی نیست. ما عادت داریم که وارد دعوا شویم. طرفداران فکر می‌کنند بین ما رقابتی وجود دارد ولی اصلا اینطور نیست. همه‌ی ما برای فرهنگ، هنر و موسیقی تلاش می‌کنیم و کسی جا را برای کسی دیگر تنگ نمی‌کند. من با اطمینان کامل می‌گویم که ارادت خاصی به خواننده‌ها و هنرمندان نسل خود دارم.

کنسرت شیپور صلح ۲۶ مهر ماه ساعت ۱۸در برج میلاد تهران برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز