خبرگزاری کار ایران

پنجمین دوسالانه نقاشی دامون‌فر در آستانه‌ی برگزاری؛

آغداشلو: نسل من جاده را برای نقاشان امروز صاف کرد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۶۵۴

جشنواره‌ها جفا را تصحیح می‌کنند و از فرهنگ و هنر سخن می‌گویند و ضرورت و عمده بودن هنر را جا می‌اندازند / نقاشان نسل من جاده را برای نقاشان امروز صاف کرده‌اند و امکان رشد را برای آن‌ها فراهم کرده‌اند.

پنجمین دو سالانه نقاشی دامون فر در گالری پردیس ملت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این پنجمین دوره از جشنواره‌ی نقاشی دامون‌فر است که از تاریخ ۱۸ مهر لغایت ۲ آبان در گالری پردیس ملت برگزار می‌شود. اولین بار در تیر ماه ۱۳۸۴ با موضوع هنرهای تجسمی دامون فر که آن را جوانان زیر ۲۵ سال نامیدند، برگزار شد و بهترین نقاشان از این دوسالانه بیرون آمدند و حال صاحب فروشگاه‌های خود هستند.

سیف‌الله پویا راد(مدیر دو سالانه نقاشی دامون فر) گفت: این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است و علت آن برهه‌های مهم زمانی و حضور اساتید بزرگ مانند آیدین آغداشلو است که به طور مستقیم و غیرمسقیم در این ۱۰ سال جشنواره حضور داشته و ما از رهنمودهای ایشان استفاده برده‌ایم. آغداشلو کمتر در جشنواره‌ها شرکت می‌کند و ما امسال افتخار حضور ایشان را خواهیم داشت که به کمکشان هیئت داوران انتخاب شد.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره‌ی نقاشی، سن شرکت‌کنندگان آن است که باید زیر ۲۵ سال باشد. پس از انتشار فراخوان این جشنواره‌ی نقاشی از ۱۲۳۰ نفر ۲۹۰۰ اثر دریافت کردیم که عمده‌ی آن‌ها از استان‌های تهران، البرز، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بودند. گزینش کارها به دلیل سطح بالای آن‌ها بسیار سخت و دشوار و می‌توان گفت که یکی از بهترین دوره‌های این جشنواره است.

راد ادامه داد: ۱۰ سال پیش در سال اول این نمایشگاه، در حیطه‌ی هنرهای تجسمی هیچ شرکت خصوصی وجود نداشت. امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت از بخش‌های خصوصی استقبال فراوانی می‌کنند تا در این امر شرکت کنند. امسال نیز مانند سال‌های گذشته از یک چهره‌ی هنری تقدیر خواهد شد. در سال نخست از آیدین آغداشلو، در سال دوم از اسفندیاری، سال سوم از پرویز کلانتری و سال چهارم از لیلی گلستان تقدیر شد.

آیدین آغداشلو(نقاش) درباره‌ی کلیات این جشنواره گفت: مسئله‌ی همکاری موسسات غیردولتی با برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و کمک به این برنامه‌ریزی‌ها بسیار مهم است. این جشنواره‌ها خیر فرهنگی دارد و یک صدای همراه است و باری را از دوش دولت برنمی‌دارد و جایگزین نمی‌شود.

وی ادامه داد: از نظر من هر جشنواره‌ای با هر کیفیتی مطلوب است و این بستگی به سیستم و سلیقه‌ی هر جشنواره دارد که چه میزان مخاطب به خود جذب کند. ما باید نگاه متمرکز را از روی کاستی‌ها برداریم. تنها یک کاستی بسیار قابل توجه این است که در ایران، هنر به حاشیه رانده شده است و جزو فرهنگ ما حساب نمی‌شود و به اعتقاد عموم مردم هنر امری تفننی محسوب می‌شود به همین دلیل هنرمندان ایرانی همیشه دوکاره بودند و نقاشی شغل دوم آنها محسوب می‌شوند و با نا‌امیدی به کار هنر می‌پردازند.

این نقاش لیان کرد: جشنواره‌ها این جفا را تصحیح می‌کند و از فرهنگ و هنر و سینما و ادبیات سخن می‌گوید و ضرورت و عمده بودن هنر را جا می‌اندازد. امید در هر کاری برای من مهم‌ترین مسئله است و ناامیدی برایم بسیار تلخ و غیرقابل تحمل است. من در هنرمندان این جشنواره به قدری ذوق و اشتیاق تلاش دیدم که در هیچ کجای دنیا مشابه آن را ندیدم. این ذوق و تلاش برای نه برای خودنمایی بلکه برای قسمت کردن متاع و معنایی است که آن‌ها به آن دست یافته‌اند و میخواهند دستاوردهای خود را با دیگران تقسیم کنند.

آیدین آغداشلو ادامه داد: من در نخستین دوسالانه‌ی دامون‌فر حضور داشتم و هرکاری از دستم بر‌می‌آمد انجام دادم اما به دلایلی ناچار به فاصله گرفتن از این جشنواره شدم. این جشنواره مانند هر جشنواره‌ی دیگر نقایصی دارد اما این خیلی مهم نیست. تعداد آثار انتخاب شده بسیار زیاد بوده اما به دلیل محدودیت فضا از هر هنرمند تنها یک اثر به نمایش گذاشته می‌شود. من پیشنهاد می‌کنم که کاتالوگ بزرگی از این نقاشی ها در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

وی گفت: نقاشان نسل من جاده را برای نقاشان امروز صاف کرده‌اند و امکان رشد را برای آن‌ها فراهم کرده‌اند. هنرمندان امروز از خط‌ کشی‌های چپ و راست و سیاست زندگی دهه‌ی ۴۰ فاصله گرفته‌اند. به جز نقاشان بزرگ که هنر را جاودانه کردند. سهم دانشگاه‌ها و استادان دانشگاه نیز بسیار چشمگیر است. اولین گالری در سال ۱۳۲۸ افتتاح شد ولی پایدار نماند ولی از سال ۱۳۴۰ به بعد گالری‌های نقاشی به صورت حرفه‌ای به کارشان ادامه دادند.

دوسالانه نقاشی دامون فر عصر جمعه هجدهم مهر ماه ۹۳ در گالری پردیس ملت آغاز به کار می‌کند و دوم آبان ماه با برپایى اختتامیه و معرفى برگزیدگانش به کار خود پایان مى‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز