خبرگزاری کار ایران

پیکر نغمه‌خوان «نوایی» بر دوش اهالی هنر تشییع شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۲۲۲

زنده‌یاد پورعطایی علاوه بر نوازندگی و فعالیت در موسیقی در تعدادی از فیلم‌های سینمایی کارگردانان صاحب‌نامی چون بهرام بیضایی و واروژ کریم‌مسیحی به عنوان بازیگر حضور داشته است.

پیکر استاد پورعطایی از اساتید پیشکسوت موسیقی مقامی صبح امروز(۱۴ مهر) درمیان حزن و اندوه اهالی فرهنگ و هنر خراسان رضوی در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) مشهد تشییع و برای خاکسپاری به تربت جام منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، در این مراسم که با حضور اهالی هنر در محل پارک ملت برگزار شد؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی طی سخنانی با تسلیت درگذشت این هنرمند فرهیخته گفت: ضایعه درگذشت این استاد بزرگ غمی سنگین بر دلهای اهالی فرهنگ و هنر این دیار قرار دارد. ضایعه‌ای که تا سالهای سال جبران نخواهد شد و جای خالی او در پیکره موسیقی مقامی خراسان دیده خواهد شد.

سعید سرابی با تجلیل از آثار ارزنده این هنرمند بزرگ افزود: اگر امروز پورعطائی را نداریم اما آثار ماندگار او یادواره‌ای بزرگ هستند که باعثمی‌شود هرگز نام و یاد و شخصیت ایشان فراموش نشود.

در ادامه این مراسم پیام علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد قرائت شد که در آن آمده بود: افسوس که گنجینه موسیقی نواحی ایران، گوهری بی‌بدیل را از دست داد. خاموشی خنیاگر خوش‌آوای خراسانی، استاد غلامعلی پورعطایی، ضایعه‌ای بزرگ برای فرهنگ و هنر سرزمین‌مان و به ویژه موسیقی نواحی ایران است. غم فراق او که نیم قرن صدای بی‌همتای دوتار و آواز خوش‌اش تسلای روح و روان‌مان بود، تا همیشه در نهان‌خانه دل‌هایمان خواهد نشست. امیدوارم پروردگار یکتا به خانواده محترم‌اش و نیز به ما دوست‌دارانش صبر و شکیبایی تحمل این درد جانکاه را عطا کند.

رجبعلی لباف خانیکی(مدیرکل میراثفرهنگی خراسان رضوی) هم در مراسم تشییع استاد غلامعلی پورعطایی اظهارداشت: استاد پور عطایی یکی از سرمایه‌های ارزشمند خراسان و ایران است و درگذشت این استاد والامقام ضایعه‌ای دردناک است و ضربه بزرگی به پیکره موسیقی مقامی است.

وی با تسلیت درگذشت این استاد گرانمایه به خانواده وی، فرزندان، دوستداران و شاگردان استاد از تلاش‌های اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی برای ثبت رشته‌های مختلف موسیقی مقامی خراسان در فهرست ملی خبر داد.

لباف افزود: استاد پورعطایی سال‌های بسیار زیادی در حوزه موسیقی و فرهنگ و هنر این مرز و بوم زحمت کشید و تلاش‌های بسیار زیادی کرد و حق بزرگی بر گردن همه ما دارد.

مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: جامعه هنری کشور و اهالی موسیقی مقامی در خراسان و ایران یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های هنری ایران را از دست دادند به گونه‌ای که گمان نمی‌کنم دیگر کسی پیدا شود که جای استاد پورعطایی را پرکند.

در بخش دیگری از مراسم تشییع این نوازنده موسیقی مقامی خراسان؛ حق‌گو(عضو هیات مدیره انجمن موسیقی خراسان رضوی)، فرماندار تربت جام و یکی از اساتید دانشگاه به ایراد سخنرانی درمورد این استاد فرزانه پرداختند.

در پایان این مراسم نیز علی پورعطائی(فرزند استاد غلامعلی پورعطائی) طی سخنان کوتاهی گفت: ما از تمام مسئولینی که در این مدت ما را همراهی کردند سپاسگزاریم و به‌خصوص از شهردار و فرماندار تربت‌جام که به خاطر آنها خانواده تصمیم گرفت که پیکر استاد را در این شهر به خاک بسپارد.

غلامعلی پورعطایی(نوازنده پیشکسوت دوتار منطقه خراسان) که از مدت‌ها پیش با بیماری مبارزه می‌کرد؛ سرانجام ظهر روز شنبه در بیمارستان امام رضا(ع) و در ۷۴ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی سال ۱۳۲۰ در منطقه محمود آباد تربت‌جام از توابع استان خراسان متولد شد. وی از همان دوران کودکی و نوجوانی به موسیقی منطقه خراسان علاقمند شده و به نواختن ساز دوتار پرداخت.

این خواننده و نوازنده عاشقانه‌های خراسانی در دوران جوانی به سبب شهرتی که در عرصه نوازندگی و خوانندگی پیدا کرده بود، به تهران دعوت شد و از همین جا بود که در تهران و بسیاری از شهرهای دیگر به اجرای برنامه در حوزه نوازندگی دوتار و موسیقی نواحی منطقه خراسان پرداخت. او در اثنای اجراهای مختلف در کشورمان بود که در بسیاری از مجامع بین‌المللی شرکت کرد و برنامه‌های مختلفی را در شهرهای مختلف اروپایی و کشورهای دیگر برگزار کرد.

زنده‌یاد پورعطایی علاوه بر نوازندگی و فعالیت در موسیقی در تعدادی از فیلم‌های سینمایی کارگردانان صاحب‌نامی چون بهرام بیضایی و واروژ کریم‌مسیحی به عنوان بازیگر حضور داشته است. ضمن اینکه حضور در چندین برنامه با موضوع شاهنامه و خوانش قطعه ماندگار «نوایی نوایی» ازجمله فعالیت‌های این هنرمند عالی‌رتبه حوزه موسیقی نواحی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز