خبرگزاری کار ایران

تصاویر خواب گونه و رازآلود در گالری اثر

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۴۴۹

پیام مفیدى می‌گوید: هنر در ذهن بیننده است که کامل می‌شود. من با کار خود کدهایی به بیننده می‌دهم و آن کدها در ذهن بیننده به اثر هنری تبدیل می‌شود.

گالری اثر از روزجمعه ۲۱ شهریور میزبان آثار پیام مفیدى با عنوان «بی‌نظمی منسجم» است. در این نمایشگاه تابلوهاى طراحى و سه فیلم ویدئویى انسان و شرایط زندگی معنوی و اجتماعی او را واکاوى مى‌کنند.

به گزارش ایلنا؛ تابلوهای این مجموعه با تکنیک عکاسى صحنه‌پردازى شده و سپس انتقال تصویر روى کاغذ به وجود آمده‌اند؛ ارتباط متریال و مفهوم تابلو‌ها، و همچنین فضای وهم و خیال موجود در آن‌ها باعثایجاد پیوندی میان آن‌ها و ویدئو‌ها است. در این تصاویر سیاه و سفید که لکه‌های جوهر قرمز به آن اضافه شده است شاهد حضور انسان در شرایط گوناگونی مانند تنهایی یا حضور در طبیعتی عظیم و پررمز و راز هستیم و این همه در شرایطى ست که در یک یک آثار دستهایی را می‌بینیم که حضور خود را تحمیل می‌کنند؛ هم در تابلوها و هم در ویدئوها؛ در بخشی از نمایشگاه شاهد سه فیلم ویدئویی تکرار شونده، با تصاویری سیاه و سفید هستیم که در عین ارتباط با یکدیگر فضاهای متفاوتی را نشان می‌دهند. عامل مشترک در این سه ویدئو که در تعدادی از تابلو‌ها هم حضور دارد، دستانی است که در حال چلاندن یک دستمال هستند. در ویدئوی اول نمایی نزدیک از چهره یک کودک را می‌بینیم که دستان زنانه‌ای با دستمال آن را تمیز می‌کند؛ در ویدئوی دوم چهره زنی را می‌بینیم که برای بیان کلماتی تلاش می‌کند اما توان انجام این کار را ندارد. کلمات ناقص او به زبان انگلیسی‌ست؛ اما در سومین ویدئو فضای متفاوت‌تری پیش روى مخاطب است و براى برای شنیدن موسیقی آن باید هدفون بر گوش بگذارید.

مفیدی در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه درباره آثارش تازه‌اش در گالرى اثر گفت: ایده دستها و دستمالی که در آن است پایه همه ویدئوها و طراحی‌ها است. حضور دست به مفهوم قدرت برتر و تحت کنترل قرار دادن چیزی است و این کنترل می‌تواند از درون یا بیرون انسان باشد. از این کارها می‌توان برداشت‌های متفاوتی داشت و این موضوع بستگی به نگاه بیننده دارد. من اعتقاد دارم هنر در ذهن بیننده است که کامل می‌شود. من با کار خود کدهایی به بیننده می‌دهم و آن کدها در ذهن بیننده به اثر هنری تبدیل می‌شود.

مفیدی افزود: اثر هنری بدون آن ارتباطی که در ذهن بیننده‌اش اتفاق می‌افتد اثر هنری نیست. اگر اثر هنری به مخاطب خود این آزادی را بدهد که بتواند از آن برداشت کند، باعثمی‌شود کاملترین مفهوم در ذهن بیننده ایجاد شود. اگر من یک مفهوم متافیزیکی از کارم داشته باشم و آن را مستقیم با توضیح در مورد کار یا با کدهایی که در خود کار است به شما منتقل کنم، عملا آن را در ذهنیت خودم بسته‌ام. کار خوب به شما حلقه‌هایی می‌دهد و شما باید اینها را به هم وصل کنید و به عنوان مخاطب آن را کامل کنید تا مفهومى عمیق‌تر پدید آید.

مفیدی در مورد تکنیک عکاسی صحنه‌پردازی شده گفت: در بعضی از کارها که امکان کار در فوتوشاپ وجود داشته، بخش‌های مختلف را عکاسی کردم و در فتوشاپ کلاژ کردم و محصول نهایی را که پرینت شده با تکنیک انتقال تصویر روی مقوا منتقل کردم و با مرکب روی آنها کار کردم. اما در بعضی از تصاویر این اتفاق نیفتاده و به نظر من باید همه جزئیات در صحنه قرار گرفته و در همان محل عکاسی می‌شد تا حس مورد نظر من را بهتر منتقل کند.

او با اشاره به اینکه در ویدئوها هم تکنیک انتقال تصویر استفاده شده؛ گفت: ابتدا ویدئوها تصویربرداری شدند و بعد همه فریم‌های هر ویدئو که حدود ۲۰۰۰ فریم بود با تکنیک انتقال تصویر به یک صفحه دیگر منتقل شد. من روی آن صفحه جدید با مرکب کار کردم و دوباره از آنها فیلمبرداری کرده و تصاویر را مونتاژ کردم. احساس می‌کنم مفهوم کارها با این تکنیک بهتر منتقل می‌شود و یکی از دلایل آن رازآلودتر کردن فضا و دیگری قدیمی و خواب‌گونه کردن تصاویر است. در این ویدئوها جاهایی تصاویر پاک می‌شوند یا پرش دارند و هیچ تصویری مثل تصویر قبل نیست. همین غیر قابل پیش‌بینی بودن یک فضای جدید به وجود می آورد که در تولید هنر برای من خیلی جذاب است. بداهه بودن ماجرا و این که در طول کار اتفاقی می‌افتد که روی کار تاثیر می‌گذارد و هیچ کنترلی روی آن نیست، برای من مفهوم مهمی است که بخشی از کارهایم را شکل می‌دهد.

این دومین نمایش انفرادى پیام مفیدى در گالرى اثر است. او مهر ماه سال ١٣٩١ نمایشگاه «خاطرات منهدم» را با ١۴ طراحى و یک انیمیشن در نگارخانه اثر به تماشا داشت.

او متولد ١٣۵٩ است، فوق لیسانس خود را از مدرسه ملی آرت دکو پاریس اخذ کرده و آثارش در سراسر دنیا از جمله مونترال کانادا، نیویورک، استراسبورگ، رم، پراگ، پاریس، ژاپن، رومانی، برزیل و… به نمایش درآمده است. او در زمینه انیمیشن حائز جوایز و بورس‌هاى شاخصى در اروپا و کانادا شده که جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین المللى انیمیشن ریتمیک بگل فرانسه از آن جمله است.

«بى‌نظمى‌هاى منسجم» تا ١١ مهر در نگارخانه اثر به روى دیوار خواهد بود. این نمایشگاه یکشنبه‌ها تا پنجشنبه‌ها ساعات ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها ساعات ۱۶ تا ۲۰(نگارخانه شنبه‌ها بسته است) دایر است. نشانى نگارخانه اثر خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز