خبرگزاری کار ایران

کتاب «یا ضامن آهو» در گالرى شکوه رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۹۶۹

کتاب «یا ضامن آهو» برگزیده‌ای از آثار هنری دربارهٔ حضرت امام رضا(ع) است که حاصل تلاش مشترک انتشارات نگار و انتشارات امام رئوف با حمایت‌ محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر منتشر شده است.

نمایشگاه گزیده آثار و آیین رونمایی کتاب «یا ضامن آهو» جمعه چهاردهم شهریور ماه در گالری شکوه برپا شد.

به گزارش ایلنا؛ کتاب «یا ضامن آهو» برگزیده‌ای از آثار هنری دربارهٔ حضرت امام رضا(ع) است که حاصل تلاش مشترک انتشارات نگار و انتشارات امام رئوف با حمایت‌ محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر و با نیت انجام «خدمتی فرهنگی» به آستان ملک پاسبان هشتمین امام، تهیه و منتشر شده است.

در مراسم رونمایی کتاب «یا ضامن آهو» در گالری شکوه، سیدحسین شاه‌مرادی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این مطلب که در طول تاریخ، همیشه هنر و هنرمندان در خدمت مفاهیم دینی و اعتقادی بودند گفت: «امروز برای رونمایی از کتاب معنوی «یا ضامن آهو» دور هم جمع شده‌ایم که نشانه هایى بارز و شاخص از این ارادت مستمر در خود دارد؛ ارادت به امام رضا(ع) فصل مشترک جامعه هنرى ست که این کتاب نفیس بارقه هایى از آن را عرضه مى دارد».

او اضافه کرد: «همه ما با هر دین و آیین و اعتقادی در احترام و علاقه به امام رضا(ع) مشترک هستیم، هنرمندان نیز با این علاقه هنرشان را به عرصه ظهور رسانده و آثار مختلفی درباره امام رضا(ع) ارائه داده‌اند که بسیارىشان در حافظه جمعى ایرانیان و جهان تشیع، جاودانه است؛ بزرگى و جایگاه والاى امام رضا(ع) سبب شده تا آوازه آثار موفق در این زمینه فراى مرزهاى تشیع هم باشد».

شاه مرادى افزود: «بهترین آثارایرانیان از منظر هنری را می‌توان در صحن هاى متبرک ائمه و امامزاده‌ها، مساجد و اماکن متبرکه دید. اغراق نیست که شاهکارهاى هنرى اسلامى ایرانى نیز در معماری، منبت کاری، کاشی کاری، خطاطی در بقعه امام رضا(ع) به یادگار مانده است؛ و در این میان هر آنچه ماندگار شده، پیوندی با مسائل دینی، اعتقادی، فرهنگ و فطرت بشریت دارد. این مطلب مختص ما ایرانی‌ها نیست حتی در کشورهایی که مردمانش مسلمان، مسیحی و یهودی نیستند، آن بخش از هنر که ریشه در اعتقادات و باورهاى مردم دارد جاودانه شده‌اند. نگاهى تحلیلى به آثارى که در تاریخ هنر ماندگار و تاثیر گذار شده‌اند هم ثابت مى کند، عمدتا هنرهایى که با مضمون معنوی و دینی همراهند، جریان ساز و ماندگار بوده‌اند؛ شاهد مثالش حضور بهترین هنر‌ها در کلیسا‌ها ست، زیرا وقتی کسی به اوج هنر می‌رسید، پختگی هنرش را در آنجا به نمایش می‌گذاشت یا در کتاب آرایی هاى مذهبى که یکی از هنرهای دیرینه است، بهترین خطاط‌ها سعی می‌کردند برای ماندنی شدن هنرشان، مطالب دینی یا محتوای اعتقادی توحیدی را بنویسند».

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه از خطر انحراف برخى جریان هاى جهانى هنرى گفت: «در دو قرن اخیر فرهنگ غرب آسیبى بزرگ به هنر وارد نموده و آن را از مفهوم اصلی‌اش که خلق آثار از زیبایی‌ها ست، جدا کرده و سعی دارد آن را تهی و بی‌هویت کند؛ آن‌ها آگاهانه در پى اشاعه هنرى بدون محتوا و بر مبنای پوچ گرایى‌اند که با ذات و روح هنر منافات دارد و قصد دارد ارتباطات دینی و معنوی را در هنر از بین ببرد، هر چند که تاریخ هنر ثابت کرده است چنین تلاش هایى محکوم به شکست‌اند و کتاب هایى از این دست سبب مى شود گسترش هنر متعهد و هنر دینى دامنه وسیع خود را تثبیت نماید».

شاه مرادی در پایان ابراز امیدوارى کرد: «از حضور سه نسل هنرمندان ایران در عرض ارادت به خاندان اهل بیت در کتاب «یا ضامن آهو» وام مى گیرم و امیدوارم در آینده، نسل جدید هنرمندان ایرانی با همین تعلقات و علاقه وافر به قرآن و ائمه اطهار، بتوانند آثارشان را ماندگار و جاودانه کنند.».

محمد کشتى آراى، رییس اتحادیه طلا و جواهر کشور که بانى انتشار این کتاب نفیس بوده است نیز عرض ادب و ارادت به آستان متبرک امام رضا(ع) را دلیل حضورش در خلق این اثر هنر معنوى خواند و انتشار آن در شب میلاد امام رضا(ع) به جا و به موقع دانست؛ او کیفیت بالاى آثار هنرمندان کشورمان در عرصه هاى مختلف را ستود و اشاعه و معرفى این آثار را بهترین راهکار را براى تعریف والاى فرهنگ دیرپاى ایران دانست.»

عنایت الله نظری نوری هنرمند پیشکسوت که گرداننده این برنامه بود در سخنان کوتاهی کتاب «یا ضامن آهو» را اثری ارزشمند دانست و گفت: «این کتاب شامل ۱۱۰ اثر از ۸۰ هنرمند معاصر ایران می‌باشد که گردآوری آن در حدود شش سال بطول انجامیده است، باید برای انتشار این اثر از انتشارات امام رئوف وانتشارات نگار به خصوص آقای داودی‌پور و محمد کشتى آراى، سرمایه گذار این اثر تشکر و قدردانی کرد».

او اضافه کرد: «من عنوان نمایشگاه حاضر در گالری شکوه را «عشق» گذاشتم و کتاب را «محترم» نامگذاری کردم. این کتاب شامل آثار زیبای نگارگری و نقاشی، خوشنویسی و نقاشی خط و عکاسی می‌باشد و وجودش در هر خانه‌ای برکت محسوب می‌شود. آثار هنرمندان معاصری که در این کتاب به چاپ رسیده و نمایشگاه حاضر از گزیده‌ای از آثار هنرمندان این کتاب در ماندنی خواهد شد، این هنرمندان طبیعت بی‌جان کار نکردند آن‌ها با عشق فراوان این آثار را خلق کرده‌اند».

کتاب «یا ضامن آهو» برگزیده‌ای از آثار هنری دربارهٔ حضرت امام رضا علیه السلام است که شامل ۱۱۰ قطعه هنری از ۴۷ هنرمند نگارگر و نقاش، ۲۷ هنرمند خوشنویس و شش هنرمند عکاس می‌باشد. «یا ضامن آهو» با مقدمه‌ای از دکتر احمد مهدوی دامغانی به زیور طبع آراسته شده است و تمام مطالب آن به دو زبان فارسی و انگلیسی است.

درپایان این مراسم هنردوستان و علاقمندان گزیده‌ای از آثار کتاب «یا ضامن آهو» که بر روی دیوار گالری شکوه آویخته شده است را تماشا کردند.

حضور آثارى از کمال الملک، سید محمد احصایى، آیدین آغداشلو، غلامحسین امیرخانى، محمد فرشچیان، جلیل رسولى، على اکبر صادقى، نصرالله کسراییان، محمد خوشرو… در کنار آثار نسل هاى می‌انى و جوان هنرمند از جذابیت هاى منحصر به فرد این مجموعه است که به آن روحى از جامعیت بخشیده است.

نمایشگاه «یا ضامن آهو» تا روز چهارشنبه نوزدهم شهریورماه ۹۳ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار در گالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره ۱۹ بازدید بعمل آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز