خبرگزاری کار ایران

چشم‌اندازهاى وسیع «دانایى» در قاب‌هاى بسیار کوچک

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۵۱۰

نقاشی‌های رئالیستى و در عین حال رویاگونه «مهران دانایی» عصر جمعه ٢۴ مردادماه ۹۳ روی دیوار گالری اثر به نمایش درآمدند.

«چشم انداز‌ها» عنوان این نمایشگاه است که دانایی ۲۶ اثر با تکنیک ماژیک روی کاغذ آبرنگ و در ابعاد بسیار نامتعارف ۲۱×۱۳ و ۱۳×۲۱ سانتی متر به تماشا گذاشته است.

به گزارش ایلنا؛ دانایی در پنجمین نمایشگاه انفرادیش نقاشی‌های متفاوتی از مناظر و طبیعتی بکر ارائه داده است، که در عین زیبایى، آنقدر کوچک‌اند که گویى دست نیافتنى و دورند؛ او در مورد این آثار گفت: از سال ۹۱ تا ۹۳ بر روی مجموعه «چشم انداز‌ها» متمرکز بوده‌ام، این آثار همانطوری که از عنوانش هم پیداست چشم اندازهایی از مناظری خیالی است. هیچکدام از این آثار اتود اولیه ندارند و از پیش برای کشیدن این نقاشی‌ها فکر نشده است بلکه همه در لحظه خلق شده‌اند.

هنرمند در این آثار گستره‌هایى ناب از دشت، دریا و چمنزار که در آن‌ها آسمان به زمین مى‌پیوندد را پیش روی مخاطبان قرار داده و برای چند لحظه‌ای بازدیدکنندگان آثارش را از زندگی ماشینی امروزی دور کرده است؛ نقاشی‌های او خالی از فیگورهاى انسانی است و اگر سازه‌ای دیده می‌شود که بویی از انسانیت یا صنعت در آن هست رو به ویرانی است؛ گویى خود طبیعت تصمیم دارد اصالتش را حفظ نماید و به اصل خویش بازگردد.

دانایی در مورد انتخاب عنوان «چشم انداز‌ها» برای آثارش اضافه کرد: عنوان «چشم انداز‌ها» به سادگی خود نقاشی‌ها می‌باشد، تمامی این آثار چشم اندازهایی از طبیعت بدون هیچ گونه حاشیه هاى معمول شهرنشینى هستند، به گمانم تصاویر به کفایت وضوح دارند و نیاز به توضیح ندارند.

او در مورد تفاوت مجموعه آثار قبلی‌اش با نقاشی‌های تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: مجموعه آثار قبلی‌ام آبرنگ‌هایی انتزاعی فیگوراتیو را شامل می‌شد و پس از آن نیز در نمایشگاهی در دانشکده هنرهای زیبا آثار چاپ دستی ارائه داده بودم، در این نمایشگاه در گالرى اثر برای نخستین بار است که مناظری با تکنیک ماژیک روی کاغذ آبرنگ کار کرده‌ام.

ابعاد بسیار کوچک آثار او دیگر مولفه‌اى ست که ذهن مخاطب را به تعامل هرچه بیشتر با نقاشى‌ها و تعمق و تامل افزون‌تر در کار نقاش دعوت مى‌کند؛ او در این باره گفت: ابعاد اکثر آثارم در این سال‌ها کوچک بوده‌اند، این می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که از جمله آن می‌توانم به ظرافت کار در سایز کوچک اشاره کنم، البته کوچک بودن فضایی که در آن کار می‌کنم هم در خلق آثار کوچک بی‌تاثیر نیست. من همیشه در دفترهای کوچک کار می‌کنم و این آثار بخشی از یک دفتر هستند که در این نمایشگاه ارائه شده‌اند، هیچ وقت به اینکه اثری را با سایز بزرگترکار کنم فکر نمی‌کنم و حتی اگر اتودی برای کاری زده باشم، با اجرای دقیق‌تر کار را با همین ابعاد تکرار می‌کنم.

مهران دانایی متولد ۱۳۶۳ تهران است، او فارغ التحصیل کارشناسى نقاشى از دانشکده هنرهاى زیباست. «چشم انداز‌ها» پنجمین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود.

نمایشگاه نقاشی «چشم انداز‌ها» تا ١۴ شهریور ماه ۹۳ در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، رو به روی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ دایر است و علاقمندان می‌توانند از این آثار یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دیدن نمایند. گالری اثر شنبه‌ها تعطیل است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز