خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان:

در همه دنیا، موسیقی فولکلوریک نقش مهمی در زندگی مردم دارد

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۶۱۹

هنوز ۱۰درصد از آهنگهای موسیقی محلی ایران به درستی در داخل کشور معرفی نشده و هر روزی که در این باره کوتاهی کنیم آیندگان ما رو حتما مورد سرزنش قرار خواهند داد.

سیدهمایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) گفت: موسیقی نواحی مختلف ایران یکی از مهم‌ترین ارکان موسیقی کشور است و از آنجا که مخاطبان مردمی بسیاری را همراه خود به عنوان حامی معنوی و مادی دارد؛ اگر به‌درستی مورد حمایت و تشویق مردم ومسولین هنری کشور ازجمله رسانه‌های چون صدا وسیما و همین طور سایتهای مجاز پخش موسیقی در کشور قرار گیرد و بودجه لازم هرساله به تشکل‌های فعال صنفی وهنری در حوزه موسیقی اختصاص یابد، می‌تواند ضمن ایجاد اشتغال مفید برای اهالی موسیقی محلی در سطح استانهای کشور درآمدزایی هم داشته باشد.

سلیمی گفت: در همه کشور‌ها، موسیقی فولکلوریک نقش مهمی در زندگی روزمره مردم دارد اما در کشور ما روزبه‌روز نقش موسیقی‌دانان محلی از لحاظ هنری به علل مختلف کمرنگ‌تر شده و برعکس نوعی موسیقی بدون اصل و ریشه توسط عناصر نا‌آشنا با حوزه موسیقی محلی شکل گرفته که به اشکال متنوع ترویج می‌شود.

وی گفت: درحالی‌که هنرمندان موسیقی نواحی ایران همچنان به موسیقی اجدادی خود پایبندند و برای معرفی این نوع موسیقی به‌طور خودجوش بدون اینکه مورد حمایت جریان خاصی قرار گیرند؛ تلاش می‌کنند تا به باد فراموشی سپرده نشوند البته با حمایت‌های کوتاه مدت از یک یا چند اثر موسیقی محلی در کشور نمی‌توان کمک قابل توجه‌ای به این حوزه اساسی وحساس هنر نمود.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان افزود: چه بسا هنرمندانی بسیار با استعداد به لحاظ عدم حمایت مالی ومعنوی از آثار موسیقی محلی خود هیچ وقت قادر به انتشار تازه‌های هنری خود نمی‌شوند واین نکته باید همیشه مد نظر حامیان موسیقی در کشور باشد که هنرموسیقی بسیار پر هزینه و کاملاتخصصی است و اگر متوالیان حمایت از موسیقی می‌خواهند آثار محلی موسیقی ایرانی جهانی شود و در کنار صادرات غیرنفتی برای کشور ایجاد درآمد کند باید از نظر مالی واقعا از اهالی باتجربه و کهنه کار موسیقی در سطح استان‌ها حمایت کنند.

وی یادآور شد: از آنجا که موسیقی از تاثیرگذار‌ترین هنر‌ها در سراسر ملل به شمار می‌رود و تاثیر آن بر مخاطب از هر هنری بالا‌تر است، باید از آن به شکل مطلوبی در راستای ترویج آیین‌های بومی و مذهبیمان استفاده کنیم. این هنر، احتیاج به ترجمه و واسطه ندارد. همچنین نواهای محلی و مذهبی اگر مبتنی بر فرهنگ مرز و بومی باشند به طور قطع تاثیر آن‌ها بر مخاطب داخلی وخارجی با نوع زبانی بسیار پر رنگ‌تر و ثمربخش‌تر خواهد بود لذا می‌بایستی به هر نحو ممکن از اساتید کار آشنای موسیقی محلی در سراسر ایران یک حمایت جدی کرد تا این هنر ارزشمند به تمام مردم دنیا معرفی شود.

وی افزود: هنوز ۱۰درصد از آهنگهای موسیقی محلی ایران به درستی در داخل کشور معرفی نشده و هر روزی که در این باره کوتاهی کنیم آیندگان ما رو حتما مورد سرزنش قرار خواهند داد. متاسفانه تاخیر در حمایت از موسیقی محلی و نواحی ایران موجب شده خیلی از اساتید مهم این رشته به دلیل کهولت سن از دست بروند یا قادر به انتقال آموخته‌های خود به نسل حاضر نباشد.

وی در پایان از مسولین هنری کشور خواست توجه ویژه‌ای به موسیقی نواحی وبومی ایران داشته باشند و در این راستا جایگاه انجمن‌های صنفی هنرمندان موسیقی را در کشور نادیده نگیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز